• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ska klockan ha datumfönster vid klockan 6 ?


  • Totala väljare
    217

pedral

Omega
2-Faktor
rsz_1rsz_pedralwatches_-_kopia.jpg
Nej –utan datum. Men sen tilltalar designen inte mig på något sätt heller. Annorlunda är inte alltid bättre.
@Moorflax nu har jag lyssnat på er och tänkte att den kommer se ut så med en Sellita SW260-1

Det kommer komma samples efter årsskiftet


 
Senast ändrad:

pedral

Omega
2-Faktor
rsz_1男装.jpg
Jag gillar att det är en vettig produkt med ett eget utseende och inte samma gamla knep för att få ett miyota-verk i en risig boett att sälja till prispremium.
Det är en balansgång det där, som det är nu tycker jag att tavlan är för tom men att börja plottra skulle förstöra den. Tror som vissa andra att en subsekund kan vara snyggt men att datumfönster inte känns nödvändigt.

@Depp-Erik typs såhär?
 
Senast ändrad:

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag gillar till viss del utseendet. Har dock svårt för att det är stavindex som linjerar mot ett centrum men sitter mot en elliptisk ytterkant, det blir rätt märkliga vinklar på 1,2,4,5,7,8,10,11.

Är dock extremt tveksam till såväl namn som din målgruppsanalys. Vilka är det som betalar 7,5' för den klockan?
 

Fredgusta

Panerai
Visarna är snygga. Går det att få till boetten i "3 delar" sådan att lugsen kommer från mitten och att bezeln delen av klockan på så sätt "täcker" lugsen en del? Ordna en snyggare krona också så blir den riktigt snygg. Fan skulle gärna vilja hoppa på det här projektet haha.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Funderat på att lägga subsekunden kl 9? Blir ev bättre symmetri då.
Eller byt ut subsekund mot datumvisning som på denna Oris.
IMG_1007.JPG
 

CyberAndre

Cartier
Fina klockor, riktigt stilrena och snygga! Däremot har jag jättesvårt för namnet Pedral. Stör mig på det och vet inte varför men det tar ned klockan.
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Sällar mig till skaran som har problem med namnet. Förstår att det har relevans för dig personligen, men det lirar inte riktigt, sett från ett annat håll.
P.E Dral kanske ? Men lycka till!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Varför står timvisaren på halv två när minutvisaren står på hel timme? Eller är urtavlan vänd uppochner som ett nytt djärvt designgrepp, och den visar halv åtta?
 

Baloo

Omega
Gillar den här urtavlan mycket mer än den från ditt första utkast. Ett tips när du ska designa om kronan är att titta på IWC Big Pilot! Tror en liknande krona hade passat resten av klockan mycket bra. Sedan tycker jag som många andra här i tråden att du bör se över namnet samt att minska dimensionen på boetten med någon enstaka millimeter. Tror också att klockan skulle få ännu mer liv om du gav den en baksida av glas så att det automatiska urverket träder fram ännu mer, då lyfts klockan någon nivå i mina ögon och börjar göra sig förtjänt av de 7500 kr du pratar om.
Många tankar och idéer men hoppas nånting kan komma till hjälp :) Lycka till!
 

chimaira

Cartier
Kul projekt!
Med blå tavla, subsekund och stavindex så börjar ett riktigt fint dressur ta form. Håller med föregående talare angående glasbaksida, har du möjlighet, så visa upp det automatiska verket.
Lycka till.
 
Senast ändrad:

MickeJ

Panerai
Kul projekt, lycka till! Jag kommer inte att köpa klockan då designen inte faller mig i smaken men jag tycker du gör helt rätt som hittar ditt eget formspråk.
Det finns otaliga microbrands som försöker se ut som något annat - din design är en av få jag sett på länge som har något eget. Jag tror det är där möjligheten till framgång ligger (och också risken för misslyckande såklart). Även om designen inte faller mig i smaken så tycker jag också att klockan lyfte med index och subsekund.

Än en gång, lycka till! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte riktigt hur klockan ska funka rent konstruktionsmässigt utan glasring. Man skulle kunna pressa i glaset framifrån men det lär Inter gå att göra en packning i glasets form.
 

mps

Cartier
Förstår inte riktigt hur klockan ska funka rent konstruktionsmässigt utan glasring. Man skulle kunna pressa i glaset framifrån men det lär Inter gå att göra en packning i glasets form.

Jag tänker mig en
limmad diskho :)

Angående namnet.
Pedral är ett funktionellt modellnamn.
Något man kan fasa ut om man känner att det inte klingar.
Företagsnamnet måste säga något.
Gillar själv "namn-namn".
SjööSandström, A Lange & Söhne mm.
Känns mer personligt på något vis.
Ungefär som när jag hellre åker till Olssons Ost istället för Supermegamart är att köpa en bit brie.
 

BoEtt

Rolex
Snygg avskalad design, gillar klockor med "kudd" form. Har dock lite svårt för formen på glaset och det kan bli problem med service på ett sånt glas.
Håller med övriga om att namnet inte ligger rätt varken i mun eller association.
Lycka till!
 

jhm

Panerai
Trevlig, spännande ny design. I synnerhet de senaste renderingarna du visade med guldindex etc. Som så många andra så tycker jag inte att namnet funkar. Designen skall avspegla nordiskt och svenskt (sa du). Då behöver klockan även ett nordiskt/svenskt namn för att bilden skall bli komplett. Eftersom nya märken saknar historia, blir trovärdigheten i brandet desto viktigare. Loggan i A:et och i spetsen på visarna är skitbra. Förstår att du behöver ett märkesnamn som innehåller A. Filura vidare på det. :)
 
Topp