• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
Inspirerad av @john b blev jag jäkligt sugen på att bygga om mitt pelicase från Blancpain till en klocklåda för fler klockor. När jag väl surfat runt lite märkte jag däremot att det finns en jäkla massa olika storlekar och eftersom jag redan har en klocklåda att ha hemma tänkte jag att det kunde vara roligare att köpa en mindre låda lämplig för resor.
image.jpeg

image.jpeg

Tillslut landade jag i en 1050 vilken verkar klockren för 3st normalstora klockor.
Utvändiga mått: 19x13x8cm.
Invändiga mått 160x93mm.

Denna låda säljs utan fluff-ilägg så man får välja till det som en separat produkt. Inlägget har ett rutmönster vilket ska göra det enkelt att skära loss och plocka ut lagom stora bitar. Kalaset gick på 550kr inkl frakt.
image.jpeg

Jag beställde även 4st klockluddar från ebay för totalt 35kr. De kanske inte får plats men jag tyckte det var värt att testa.

Jag återkommer med resultat när grejerna landat men tills dess får ni gärna visa era Pelicase-lösningar. :)

Mer inspiration
http://forums.watchuseek.com/f423/thrilled-new-pelican-case-201907.html
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?196381-3-watch-case-pelican-1050
https://klocksnack.se/threads/test-av-klockförvaring-hårt-test.33577/
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Mätning. Kronan sticker ut lite åt höger om man sätter en fet dykarklocka längst åt höger så i så fall får man vända på den.

image.jpeg
image.jpeg

Enklast var att skära översta lagret med en mattkniv för att därefter riva med fingrarna.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har man bara två klockor så går det att fylla igen hålet med en kudde. Klockorna sticker upp lite men det stör mig inte, de sitter ju ändå klämda mot locket och inte "panikhårt". Kanske trimmar ner kuddarna lite senare.

Boxen har gummibotten så spännen repas inte.
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Mätning. Kronan sticker ut lite åt höger om man sätter en fet dykarklocka längst åt höger så i så fall får man vända på den.

image.jpeg
image.jpeg

Enklast var att skära översta lagret med en mattkniv för att därefter riva med fingrarna.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Har man bara två klockor så går det att fylla igen hålet med en kudde. Klockorna sticker upp lite men det stör mig inte, de sitter ju ändå klämda mot locket och inte "panikhårt". Kanske trimmar ner kuddarna lite senare.

Boxen har gummibotten så spännen repas inte.
Snyggt!
Tror jag har en liten gul Pellicase liggande nånstans, blir till att leta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hittade lådan som mätte 22x16 cm och var från Underwater Kinetics. Fick med den när jag köpte världens minsta systemkamera. Pentax auto 110 med winder, blixt o tre objektiv.

WP_20160712_011.jpg
Fett! Står det på locket vad det är för modell? Bara att köpa nytt inlägg och köra igång!
 

Writer136

Panerai
Teknikmagasinet har ju några sjysta såna lådor i olika storlekar. Dessutom softcases.
Har ni katalogen så finns de under tillbehör till gopro kameror.
Ska iväg och haffa en nu. Får återkomma med bilder senare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skiter numera i kuddarna, lägger klockorna i de tomma hålen istället.
 

Writer136

Panerai
Det blev en softcase modell istället. Den var inte lika stor och klumpig. Perfekt med redan utmärkta skåror så bara o markera och skära. Nätmesh i locket för smågrejer. Kommer nog bli bra det här. Bilder kommer snart.
 

Writer136

Panerai
DSC_1696.JPG
En utskuren o klockan passade perfekt i. Blev bra kuddar som håller det på plats också.
Angående de fula skiss strecken så bara o vända så syns inte dom.
 

Writer136

Panerai
DSC_1697.JPG

Otroligt lätt material att arbeta med. Behövdes inte ens en kniv utan bara o typ bryta loss bitarna. Väger över om man ska göra plats för två till i mitten eller om man ska ha lite tillbehör där.
Blir riktigt sjyst det här måste jag säga själv :)
 

Psykel

Patek
DSC_1697.JPG

Otroligt lätt material att arbeta med. Behövdes inte ens en kniv utan bara o typ bryta loss bitarna. Väger över om man ska göra plats för två till i mitten eller om man ska ha lite tillbehör där.
Blir riktigt sjyst det här måste jag säga själv :)
Kör som femman på en tärning, med en till i mitten! Sen kan du ha plats för verktyg och annat ovanför och under.
 

Writer136

Panerai
Kör som femman på en tärning, med en till i mitten! Sen kan du ha plats för verktyg och annat ovanför och under.
Det var iofs en idé. Fördelen är att det är lätt att modda om det ifall man ändrar sig o sparar "delarna" man tar bort.
Men så här blev det färdiga resultatet och även hur min samling ser ut i dag.
Hehe dubbletter på den g-shock gst men ena ryker nog.

I alla fall dagens pyssel var både kul, gick fort och blev bra. 299 kr kostade caset o det är ju som hittat :)
DSC_1698.JPG
 

Psykel

Patek
Det var iofs en idé. Fördelen är att det är lätt att modda om det ifall man ändrar sig o sparar "delarna" man tar bort.
Men så här blev det färdiga resultatet och även hur min samling ser ut i dag.
Hehe dubbletter på den g-shock gst men ena ryker nog.

I alla fall dagens pyssel var både kul, gick fort och blev bra. 299 kr kostade caset o det är ju som hittat :)
DSC_1698.JPG
Stiligt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra där @Writer136 ! Har du någon länk där man kan handla "lådan"? Kanske någon bild på den när den är stängd också?
 
Topp