• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pendylen börjar gå trögt

Vilhelm

Breitling
Hej!
Finns det någon i detta förträffliga forum som kan hjälpa mig att få igång min ärvda pendyl, som har gått oklanderligt i många år. Nu har den börjat krångla. Den orkar inte slå alla klockslag.
Har jag använt fel sorts olja för att smörja?

Vilhelm

IMG_0366.JPG
 

rogart-63

Patek
Hej!
Finns det någon i detta förträffliga forum som kan hjälpa mig att få igång min ärvda pendyl, som har gått oklanderligt i många år. Nu har den börjat krångla. Den orkar inte slå alla klockslag.
Har jag använt fel sorts olja för att smörja?

Vilhelm

IMG_0366.JPG
Kanske är den sliten? Har du rengjort den innan du smörjt den?
 

Vilhelm

Breitling
Hej och tack för snabbt svar.
Oj, tänk om den är sliten. Har jag försummat att hålla den i trim/smord? Tyvärr har jag kanske tagit för lätt på det hela. Urverket ser verkligen inte smutsigt ut. Det har ju suttit inne i fodralet hela tiden. Hur tvättar man ett urverk? Jag mekade och fick ut verket från fodralet (heter det så?) och smorde vitala kugghjul med olja som jag förde in med en lite mejsel. En liten droppe i taget. Jag försöker bli klok på hur mekaniken bakom ringningen fungerar. Det är ju en arm som har olika långa partier för att få olika långa/många klockslag för varje timme.
Klockan gick bra ett halvt dygn, men sedan uteblev slagen eller det blev endast ett slag för varje heltimma.
Det är svårt att se eftersom jag hade problem med att få bort urtavlan. Minutvisaren var lätt att få bort, men timvisaren var kopplad till så mycket att jag inte vågade gå längre med den. Allt måste beskådas från sidan. Har jag gjort bort mig om jag använde för tjock olja? Kan den ha orsakat en trögare gång?
Jag tycker det är jättekul att hålla på med detta, men jag tar gärna hjälp för att inte göra saken värre.
Tack för ditt engagemang.
Vilhelm
 

rogart-63

Patek
Hej och tack för snabbt svar.
Oj, tänk om den är sliten. Har jag försummat att hålla den i trim/smord? Tyvärr har jag kanske tagit för lätt på det hela. Urverket ser verkligen inte smutsigt ut. Det har ju suttit inne i fodralet hela tiden. Hur tvättar man ett urverk? Jag mekade och fick ut verket från fodralet (heter det så?) och smorde vitala kugghjul med olja som jag förde in med en lite mejsel. En liten droppe i taget. Jag försöker bli klok på hur mekaniken bakom ringningen fungerar. Det är ju en arm som har olika långa partier för att få olika långa/många klockslag för varje timme.
Klockan gick bra ett halvt dygn, men sedan uteblev slagen eller det blev endast ett slag för varje heltimma.
Det är svårt att se eftersom jag hade problem med att få bort urtavlan. Minutvisaren var lätt att få bort, men timvisaren var kopplad till så mycket att jag inte vågade gå längre med den. Allt måste beskådas från sidan. Har jag gjort bort mig om jag använde för tjock olja? Kan den ha orsakat en trögare gång?
Jag tycker det är jättekul att hålla på med detta, men jag tar gärna hjälp för att inte göra saken värre.
Tack för ditt engagemang.
Vilhelm
Tyvärr ingen fena på större verk? Svårt å säga detta med oljan? Men generellt så bör man ha specifik olja och fett även till större klockor och urverk. Så kanske kan ditt inoljade av verket vara av ondo oxå? Hur du ska göra med rengörning vågar jag inte svara på? Någon bra urmakare borde det finnas därute som kan ta en titt på pendyl.
Akta dig för gångfjädrar och sånt. Det är en jäv... kraft i dom? Slog halvt av mig tummen en gång när jag skulle släppa spänningen i ett mindre verk.
 

6r15c

Omega
Ingen aning när det är större klockor.

Men när det gäller armbandsur så har ibland tillverkaren schema över var och med vad för typ av smörja man skall använda. Tex:
Screenshot_20161019-124417.png

I diagrammet (ett av flera sidor) ovan används 3st olika oljekvaliter.

Märkväl alla ställen de INTE anger att det skall smörjas.. dvs det är inte bara av godo att smörja varstans man kommer åt med andra ord. Samt rätt mängd olja har betydelse..

Tex går åsikterna isär om att Olja vissa kugghjul för väggklockor.
Här är en trevlig startpunkt för att fördjupa sig i ämnet:
https://www.thewellmadeclock.com/mobile/how-to-spot-clean-and-oil-your-clock/
Lycka till med meckandet! :):heart:
 
Topp