• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Läste lite. Antar att eloxerade är bättre o håller färgen längre?
Lackad kan nog vara slitstarkare, men om färgen släpper så lossnar den i flisor. Eloxering är väldigt tunn och kan nötas igenom eller blekas av tex solljus, men åldras i mitt tycke snyggare. Det blir patina istället för slitage. Så det är nog mest en smaksak, men tänkte att det kunde vara värt att känna till. Ska det nördas, ska det nördas ordentligt. :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: SSL

SSL

Audemars
Lackad kan nog vara slitstarkare, men om färgen släpper så lossnar den i flisor. Eloxering är väldigt tunn och kan nötas igenom eller blekas av tex solljus, men åldras i mitt tycke snyggare. Det blir patina istället för slitage. Så det är nog mest en smaksak, men tänkte att det kunde vara värt att känna till. Ska det nördas, ska det nördas ordentligt. :)

Haha, blev ett skönt föredrag det här. Ska höra runt vilka som har eloxerade hemma. Tack!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Haha, blev ett skönt föredrag det här. Ska höra runt vilka som har eloxerade hemma. Tack!
På NK kände de inte till skillnaden, och till och med på caran d'aches förekommer fel (goldbar är eloxerad - de det kallar för electrochemical). Lättast är nog att hänvisa till referensnumret: Här är lackad respektive eloxerad svart: 849.509 resp 849.809
http://store.carandache.com/uk-en/214-stylo-bille-849-popline-noir-avec-étui.html
http://store.carandache.com/uk-en/700-849-popline-metallic-black-ballpoint-pen-with-holder.html
 

Camo00

Patek
Snabb nybörjarfråga till Er pennkunniga:
Hur förvarar jag bäst mina reservoarer (patroner) när jag inte använder dem? Dvs stående, liggande, roterande eller på nåt annat sätt? Det går ofta några dagar till några veckor mellan användningarna, och då torkar de lätt, kan man undvika det på nåt sätt?? :)
 

Kaha

Omega
Snabb nybörjarfråga till Er pennkunniga:
Hur förvarar jag bäst mina reservoarer (patroner) när jag inte använder dem? Dvs stående, liggande, roterande eller på nåt annat sätt? Det går ofta några dagar till några veckor mellan användningarna, och då torkar de lätt, kan man undvika det på nåt sätt?? :)
Jag förvarar mina både stående och liggande. Tricket är nog snarast att låta det gå dagar eller veckor mellan användandet. Om de går att få igång hyggligt snabbt (typ 1/2 min) efter ett långt uppehåll, så tycker jag att det är OK.
Ett tips om de verkar torka ut onormalt fort att att kolla så att huven ("locket") är tätt. Är den inte det så går den enkel att täta med smält vax (Hobbyaffärer typ Panduro brukar ha färgade vax)
 

Camo00

Patek
Jag förvarar mina både stående och liggande. Tricket är nog snarast att låta det gå dagar eller veckor mellan användandet. Om de går att få igång hyggligt snabbt (typ 1/2 min) efter ett långt uppehåll, så tycker jag att det är OK.
Ett tips om de verkar torka ut onormalt fort att att kolla så att huven ("locket") är tätt. Är den inte det så går den enkel att täta med smält vax (Hobbyaffärer typ Panduro brukar ha färgade vax)
Stort tack!!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Snabb nybörjarfråga till Er pennkunniga:
Hur förvarar jag bäst mina reservoarer (patroner) när jag inte använder dem? Dvs stående, liggande, roterande eller på nåt annat sätt? Det går ofta några dagar till några veckor mellan användningarna, och då torkar de lätt, kan man undvika det på nåt sätt?? :)
Även jag har både liggande och stående (med spetsen nedåt). Jag föredrar stående då jag upplever att de går lättare att få igång (så länge det är bläck i pennan är spetsen fuktig) men jag har inte funderat på det mer än så.
 

Camo00

Patek
Jag förvarar mina både stående och liggande. Tricket är nog snarast att låta det gå dagar eller veckor mellan användandet. Om de går att få igång hyggligt snabbt (typ 1/2 min) efter ett långt uppehåll, så tycker jag att det är OK.
Ett tips om de verkar torka ut onormalt fort att att kolla så att huven ("locket") är tätt. Är den inte det så går den enkel att täta med smält vax (Hobbyaffärer typ Panduro brukar ha färgade vax)
Otäta lock är helt klart problemet på de två som strular mest! Tack för tipset!
 

Zingo

Rolex
Jaha, jag som undvikit att läsa denna tråd har nu efter ett första förödande klick nu läst hela! :D Blev i vart fall allmänbildad på pennor (att det fanns fler än Pilot) och som man bara måste ha. Och, biten såklart. F*N!

Självklart är beställning nu gjord, återkommer om vad det blev. :happyhappy:
 

UNO

Panerai
image.jpeg
PennHitler eller inte.
Med jämn periodicitet återställs kvalitet och stilnivån på pennorna inom hemmets väggar.
De till höger hamnar där de hör hemma kort sagt.
 

UNO

Panerai
Parker Jotter verkar trevlig. Någon som har en och kan ge ett utlåtande?
Har både kulspets och blyerts, välj halvstål dvs med plast, den är skönast att hålla.
Parker Jotter och Ballograf Epoca är utan diskussion de bästa pennorna allt sammantaget men - Caran d'Ache - Mont Blanc är lite roligare.
Påpekas bör att mina anteckningar är oläsliga...
 
  • Like
Reactions: SSL

SSL

Audemars
Har både kulspets och blyerts, välj halvstål dvs med plast, den är skönast att hålla.
Parker Jotter och Ballograf Epoca är utan diskussion de bästa pennorna allt sammantaget men - Caran d'Ache - Mont Blanc är lite roligare.
Påpekas bör att mina anteckningar är oläsliga...

Har Ballograf Epoca P i jobbet men dom skruvar ut sig. Så jag måste hålla koll på dom så jag slipper ha en penna utspridd på marken helt plötsligt. Tänker att en Jotter kanske kan vara nåt att testa i stället.
 

SSL

Audemars
Haft Ballograf Epoca P tidigare också. Tror det har att göra med min stil att skriva. Samtliga upptäcks halvt avskruvade då och då. Tror det är att jag inte kan ha delningen i mitten av pennan. Eller delningen i mitten av nedersta delen blir det väl..;)
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har både kulspets och blyerts, välj halvstål dvs med plast, den är skönast att hålla.
Parker Jotter och Ballograf Epoca är utan diskussion de bästa pennorna allt sammantaget men - Caran d'Ache - Mont Blanc är lite roligare.
Påpekas bör att mina anteckningar är oläsliga...
När du säger "allt sammantaget" så viktar du priset ganska tungt? Jag håller med om att ballograf epoca är bizzart prisvärda, men jag väljer alltid någon annan att skriva med.
Har Ballograf Epoca P i jobbet men dom skruvar ut sig. Så jag måste hålla koll på dom så jag slipper ha en penna utspridd på marken helt plötsligt. Tänker att en Jotter kanske kan vara nåt att testa i stället.
Vad står "P" för? Vad finns för andra?
 

UNO

Panerai
När du säger "allt sammantaget" så viktar du priset ganska tungt? Jag håller med om att ballograf epoca är bizzart prisvärda, men jag väljer alltid någon annan att skriva med.
Ja priset väger tungt där men ska det vara skönt att skriva då är MB rollerball valet.
Inte kul att glömma 5.000 kr penna på ett 1av100-möten så Epoca har sin plats.
Vi närmar oss nu frågan
Varför köper företag 100-tal billiga och värdelösa pennor ?
och varför betalar dom för att sätta dit ditt firmanamn ?
 

SSL

Audemars
Bra och prisvärd Rollerball? Aldrig testat Rollerball, kanske kunde vara kul. Använder bara kulspets i jobb och hemma.
 
Topp