• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

Zalath

Panerai
Är ute och söker efter en lite "finare" kvalitetspenna. Först och främst ska jag han en i blyerts då det kommer till användning mest (skolarbete), blir att komplettera med en bläckpenna senare.

Jag har fastnat lite för Mont Blancs pennnor, gillar verkligen deras klassiska design. Det finns dock en sak som gör det lite svårt för mig att ta ett slutgiltigt beslut gällande modellen. Den större varianten (Le Grande 167) finns endast med 0,9mm stift, vill man ha 0,7mm så får man nöja sig med den mindre modellen (P165). Le Granden var riktigt skön i handen, men samtidigt undrar jag över ifall det tjockare stiftet kan kännas klumpigt (t.ex. när man skriver matte). Jag har aldrig provat 0,9mm förr, utan har alltid kört med 0,5 samt 0,7mm (prefererar det sistnämnda). Vad säger ni?

En till fråga som handlar allmänt om pennor: Kan tyngre pennor bli tröttsamma att arbeta med under längre sessioner? Provade en Caran d'Ache vars vikt fick den att kännas riktig robust, men hur blir det t.ex. under ett prov - blir man trött i handen?
Ska du börja med en stiftpenna kan det vara värt att kolla på pennornas toolwatch: Kuru Toga.
http://www.jetpens.com/blog/kuru-toga-a-comprehensive-guide/pt/706
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Mont Blanc P165 är mkt bra.
Caran d'Ache är tyngre, sköna när man skriver sin namnteckning
men

en tunn kavaj sitter sämre med en sådan penna i innerfickan.

Känns som att det är just Mont Blanc som kallar på mig, blir nog att skippa Caran d'Ache. Jag fick faktiskt chans tidigare under dagen att testa P165, Le Grande samt även Starwalker med blyerts (Starwalker Resin Mechanical Pencil). De som kändes skönast var just Le Granden samt Starwalkern, så det känns som att det står mellan dem två. Le Granden är den som jag gillar bäst formmässigt, det är som sagt 0,9mm-stiften som oroar mig lite. Enligt försäljaren skulle det dock inte vara några problem, hon tyckte även den passade mig bättre när jag kladdade lite på en pappersbit. Nu må det å andra sidan endast vara försäljarsnack.

Ni har inget övertygande att säga som må hjälpa mig med valet? ;)

Ska du börja med en stiftpenna kan det vara värt att kolla på pennornas toolwatch: Kuru Toga.
http://www.jetpens.com/blog/kuru-toga-a-comprehensive-guide/pt/706

Tack för tipset, men det blir nog en Mont Blanc som redan nämnt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
För mig är blyerts, kula och reservoar väldigt olika pennor. En som är bra till ett medium är inte per automatik bra till ett annat. Jag har därför inga som helst betänkligheter att mixa och matcha märken och modeller.
Jobbuppställningen:
Lamy Vista M (med highlighter bläck)
Lamy Safari F
Rotring lava
Pentel Graphgear 500 0,3
Och för dagen Seiko 7a38
IMG_7911.JPG
 

Zingo

Rolex
Den börjar ta slut. Är det värt att beställa på nätet eller förliten prisskillnad? Tips på färg, svart blir tråkigt och tänker mer mörkblå?
IMG_0381.JPG
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Om vi vänder oss från blyertspennor till reservoarpennor istället: När det kommer till Mont Blancs 146:a samt 149:a, är det någon skillnad förutom storleken? Provade dem båda och tyckte att 149:an var lite för stor, läser man dock på forum (t.ex. Fountain Pen Network) så verkar de flesta rekommendera 149:an då det är den "klassiska" varianten.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Tänkte att jag söker lite hjälp i denna tråden. Kan ingenting om pennor men svärfar fyller snart år och skulle uppskatta en bra prisvärd penna, rollerball eller reservoar för ca 1500 spänn. Helst ett märke man känner till. HIT ME :)
 

Psykel

Patek
Tänkte att jag söker lite hjälp i denna tråden. Kan ingenting om pennor men svärfar fyller snart år och skulle uppskatta en bra prisvärd penna, rollerball eller reservoar för ca 1500 spänn. Helst ett märke man känner till. HIT ME :)
Dom här tycker jag ser bra ut, även om jag är nybörjare i ämnet.
https://www.penstore.se/parker/sonnet-black-gold-reservoar
https://www.penstore.se/cross/century-ii-classic-black-reservoar
https://www.penstore.se/staedtler-premium/initium-lignum-plum-reservoar
https://www.penstore.se/caran-dache/ecridor-retro-silver-reservoarpenna
Annars kan du kika runt på Penstore. Pennor i alla prisklasser utom dom mest extrema (typ 10.000+).
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Tack! Jag ska in och kika lite :) är det reservoar som gäller?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack! Jag ska in och kika lite :) är det reservoar som gäller?

Reservoar är ju klart roligare!

Absolut är reservoarpennor fantastiska!
Men tänk lite på vad du egentligen behöver?
Hur ofta sitter man och skriver ett brev eller gör annan aktivitet som gör reservoarpennan sin rätt?

Jag själv använder mina pennor till att anteckna en siffra ibland eller visa en tanke med några snabba streck. En reservoar passar inte riktigt mitt användningsområde utan jag kör mer på Rolerball och kulspets.

Hoppas du blir nöjd :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Absolut är reservoarpennor fantastiska!
Men tänk lite på vad du egentligen behöver?
Hur ofta sitter man och skriver ett brev eller gör annan aktivitet som gör reservoarpennan sin rätt?

Jag själv använder mina pennor till att anteckna en siffra ibland eller visa en tanke med några snabba streck. En reservoar passar inte riktigt mitt användningsområde utan jag kör mer på Rolerball och kulspets.

Hoppas du blir nöjd :)
Det är svärfar som ska bli nöjd men det tror jag nog! :) ska försöka att få en uppfattning av vad han gör på jobbet som någon IT-chef så får jag ta beslutet efter det :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det är svärfar som ska bli nöjd men det tror jag nog! :) ska försöka att få en uppfattning av vad han gör på jobbet som någon IT-chef så får jag ta beslutet efter det :)

Aaha!
En reservoarpenna hade klart vart roligast att få. Men samtidigt vill man som givare att presenten ska användas. Har man inget intresse av pennor kan jag tänka mig att det blir lite "meck" med en reservoar. Den ska rengöras, fyllas på och måste tas han om.
Han kanske förstår vad det är han har i handen och i så fall är det fantastiskt men jag vet bara att generellt brukar många inte ha den insikten. Kanske kan omvända han?!
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Aaha!
En reservoarpenna hade klart vart roligast att få. Men samtidigt vill man som givare att presenten ska användas. Har man inget intresse av pennor kan jag tänka mig att det blir lite "meck" med en reservoar. Den ska rengöras, fyllas på och måste tas han om.
Han kanske förstår vad det är han har i handen och i så fall är det fantastiskt men jag vet bara att generellt brukar många inte ha den insikten. Kanske kan omvända han?!

Han är relativt trendig och snobbig om man får uttrycka sig så. Har alltid det nyaste och har ett öga för detaljer och accessoarer (glider Explorer 2 och andra fina smycken). En reservoarpenna får det nog bli! ;)
 

Psykel

Patek
Här är min setup: Lamy AL-star F, just nu laddad med Damine Presidential Blue. Skriver i en Leuchtturm A5-bok, linjerad. Efter löning blir det nog ett par Lamy AL-star till. Grymt trevliga pennor för en liten peng! Några bläck till blir det också!
Att jag inte upptäckt detta förut!
IMG_4088.JPG
 
Topp