• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

SJ Smythe

Cartier
Sub och Parker Jotter. Två föremål av god brukskvalitet med en lång designhistoria bakom sig utan att för den delen vara särskilt ovanliga eller märkvärdiga.

Edit: Faktiskt presenterades båda designerna ungefär samtidigt 1954. Lustigt...

 

chff

Cartier
Speedmaster och Parker IM Premium Rollerball
PlayMemories Mobile.JPG
 

nissehult

Patek
2-Faktor
...och där tog precis bläcket slut i min Waterman. Eftersom pennmarknaden är ett outforskat område för mig och en snabb googling inte gav några toppenresultat så vänder jag mig till er:

Vilka ställen är bra och rekommenderade att beställa refills och pennor ifrån? Sverige? Europa?

Nämnas bör att jag bor en bra bit bort från stora städer så det är inte bara för mig att springa förbi NK eller Pennaffären på X-gatan 28B, så internet känns som ett bra alternativ. Jag har hittat http://www.penshop.co.uk/
 

SSL

Audemars
...och där tog precis bläcket slut i min Waterman. Eftersom pennmarknaden är ett outforskat område för mig och en snabb googling inte gav några toppenresultat så vänder jag mig till er:

Vilka ställen är bra och rekommenderade att beställa refills och pennor ifrån? Sverige? Europa?


Nämnas bör att jag bor en bra bit bort från stora städer så det är inte bara för mig att springa förbi NK eller Pennaffären på X-gatan 28B, så internet känns som ett bra alternativ. Jag har hittat http://www.penshop.co.uk/

Svenska varianterna av penshop o penstore verkar okej i mina ögon. Inte beställt från någon av dom dock....än.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har beställt från http://www.cultpens.com/ i England. Helt ok priser trots ett högt pund. De har just nu -10% på allt - passade på att köpa mig en ny penna också - borde dyka upp nästa vecka.
Beställd på fredagen, kom i brevlådan på måndagen. Jag är i alla fall imponerad över postgången.

Det blev även en Caran d'Ache Alchemix att använda för anteckningar på jobbet. Ursäkta den suddiga mobilbilden.

DSC_0095.JPG
 
D

Deleted member 1265

Guest
Om inte annat så för ljudet en Dupont avger :)

Wow!!!:woot:
Låter så trevligt att man funderar på om man måste börja röka något!
Är denna typ av tändare endast för att tända cigarr etc? Eller kan jag rättfärdiga genom att tända stearinljus i hemmet?
 
Wow!!!:woot:
Låter så trevligt att man funderar på om man måste börja röka något!
Är denna typ av tändare endast för att tända cigarr etc? Eller kan jag rättfärdiga genom att tända stearinljus i hemmet?

Klart inte bara för cigarrer! Orkar man med priset så kan du klart tända vad du vill... Kanske inte hus och grejer då förstås ;)
 

SwedishMade

Cartier
Köpte en M1000, den var för stor, så den blev en fin födelsedagspresent... Frågan är om mottagaren fattade hur dyr den var.

Skriver man mycket är Lamy svårslaget. Speciellt safariserien. Synd att det inte finns klockor som är så bra till så låga priser.

NK Stockholm är att rek. för den intresserade, som sagts...
 

AndyK

Cartier
Pennor att testa är i mitt tycke blyerts - rotring 500 eller staedtler 925-25, kulspets - caran d'ache 849, eller reservoir - Lamy safari med F eller EF spets. Alla ligger runt 200.-, och ger en mycket bra upplevelse. Tänk tissot, certina, eller liknande. Därefter är det bara att dyka vidare. Lycka till!
Funderar på en Lamy Safari. Hur stor skillnad är det på F och EF? Jag använder mest min penna till att signera dokument, så jag vill ha en ganska tunn men färgrik linje. När jag surfat runt på exempel mellan F och EF så ser jag inte så stor skillnad.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Funderar på en Lamy Safari. Hur stor skillnad är det på F och EF? Jag använder mest min penna till att signera dokument, så jag vill ha en ganska tunn men färgrik linje. När jag surfat runt på exempel mellan F och EF så ser jag inte så stor skillnad.

Jag har bara M of F-spetsar, men om du väljer mellan F och EF skulle jag råda dig att välja EF. LAMYs spetsar är notoriskt breda, och den lilla skillnaden kan vara avgörande. Man jag håller med om att det är svårt att se på de bilder jag hittar.

Lamy-nibs-1.jpg


Min M-spets använder jag i princip som överstrykningspenna, och F är egentligen i bredaste laget för mig (skriver normalt med 0,3mm blyerts) men jag gillar det på reservoar.
 

AndyK

Cartier
Jag har bara M of F-spetsar, men om du väljer mellan F och EF skulle jag råda dig att välja EF. LAMYs spetsar är notoriskt breda, och den lilla skillnaden kan vara avgörande. Man jag håller med om att det är svårt att se på de bilder jag hittar.

Lamy-nibs-1.jpg


Min M-spets använder jag i princip som överstrykningspenna, och F är egentligen i bredaste laget för mig (skriver normalt med 0,3mm blyerts) men jag gillar det på reservoar.
Tack för informationen. Lutar nog åt F för min del.
Har du testat ALstar? Hur skiljer sig Safari och ALstar åt i så fall (förutom materialmässigt)? Tänker mer hur de skiljer sig åt att hålla, tyngd och så...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack för informationen. Lutar nog åt F för min del.
Har du testat ALstar? Hur skiljer sig Safari och ALstar åt i så fall (förutom materialmässigt)? Tänker mer hur de skiljer sig åt att hålla, tyngd och så...
Jag skulle köra en Studio istället! Gillar tyngden den pennan och mycket penna för pengarna.
Safari vs alstar? Alstar! Man ångrar sig aldrig med en penna i metall framför plast.
 

AndyK

Cartier
Jag skulle köra en Studio istället! Gillar tyngden den pennan och mycket penna för pengarna.
Safari vs alstar? Alstar! Man ångrar sig aldrig med en penna i metall framför plast.
Studio ser nice ut, men eftersom jag aldrig skrivit med en reservoirpenna förr, så vet jag inte om jag är sugen på att lägga ut över 750:-. Tycker att 360:- och 250:-, som ALstar och Safari kostar, är mycket nog för ett första försök.


Någon som vet vem som säljer Lamy i södra Skåne?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Studio ser nice ut, men eftersom jag aldrig skrivit med en reservoirpenna förr, så vet jag inte om jag är sugen på att lägga ut över 750:-. Tycker att 360:- och 250:-, som ALstar och Safari kostar, är mycket nog för ett första försök.


Någon som vet vem som säljer Lamy i södra Skåne?

I Stockholm finns de på nk, har du kollat där?
Al-star och safari är likadana att hålla, då främre delen är identisk på båda. Al-star är inte riktigt lika smäcker som safari, och jag tycker passformen är snyggare mellan kropp och lock på safari. Det är något med locket på Al-star som jag tycker ser lite illa matchat ut. Sen kan al-star slitas lite fulare, och bucklas där safari är i det närmaste oförstörbar. Men fler likheter än skillnader. Årets färg på al-star är ruskigt snygg.
 

AndyK

Cartier
Finns det något speciellt blått bläck som räknas som arkivbeständigt?
När jag surfar runt hittar jag bara specifika kulspets- och rollerballpennor som är att betrakta som arkivbeständiga, inget bläck till reservoarpennor.
 
Topp