• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Penna + klocka

san

Cartier
2-Faktor
Finns det något speciellt blått bläck som räknas som arkivbeständigt?
När jag surfar runt hittar jag bara specifika kulspets- och rollerballpennor som är att betrakta som arkivbeständiga, inget bläck till reservoarpennor.
Har dessvärre inte haft möjlighet att prova Iroshizuku själv, men det brukar vara det bläck som rekommenderas i sammanhanget, och jag har bara läst gott om det.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är tyvärr inte speciellt ofta i Stockholm.
Den i orange? Ja, den är ganska fräck, dock inte riktigt min stil. Föredrar något mer klassiskt; svart, grå, silver/borstad, blå, etc.

Trodde att NK fanns i Malmö också, men då är väl hansakompaniet närmast? Annars finns det penstore.se, penshop.se och deskstore.com, men då kan du ju inte testa innan köp.

Finns det något speciellt blått bläck som räknas som arkivbeständigt?
När jag surfar runt hittar jag bara specifika kulspets- och rollerballpennor som är att betrakta som arkivbeständiga, inget bläck till reservoarpennor.

Det enda arkivbeständiga bläcket jag känner till till reservoarpennor är från mont blanc, och finns i blått eller svart.

post-5946-0-54340100-1380906659.jpg


Dock är "arkivbeständigt" (enligt svenskt arkiv) en egen klassificering, så ISO-certifieringen betyder inte så mycket där. Ska man vara krass så är det bara på arkivpapper och i speciellt förvaring som arkivbeständigt gäller, och de två sista punkterna följs sällan. Av någon anledning har man hakat upp sig på bläcket.
 
Kanske har avhandlats i tråden men om man önskar införskaffa en bättre penna men ändå inte vill lägga ut mängder med pengar (för mig) men ändå önskar bra kvalitet och mysigt utseende vad bör man kika på då?
Tänker mig max ca:1000 kr och kulspets.
 

san

Cartier
2-Faktor
Kanske har avhandlats i tråden men om man önskar införskaffa en bättre penna men ändå inte vill lägga ut mängder med pengar (för mig) men ändå önskar bra kvalitet och mysigt utseende vad bör man kika på då?
Tänker mig max ca:1000 kr och kulspets.
Jag brukar oftast rekommendera LAMY 2000 i den prisklassen.

lamy+2000+rollerball.jpg


Och köp inte en kulspetspenna. Satsa hellre på rollerball :)
 

SSL

Audemars
Tack för tips ska kolla upp dem!

Vad är skillnaden mellan kulspets och rollerball generellt?

Rollerball tar längre tid att torka (risk för kladd) och tränger djupare in i pappret (man måste skriva lösare).

Själv skulle jag säga att Ballograf kulspetspenna är en trevlig första penna. Svensktillverkat och stabilt. Har själv svartguld och svartsilver i jobbet och hemma.

 

san

Cartier
2-Faktor
Tack för tips ska kolla upp dem!

Vad är skillnaden mellan kulspets och rollerball generellt?
Bläcket i kulspetspennor är av annan typ än det i rollerballs och är inte alls lika lättflytande. Bläckets konsistens gör att det torkar nästan direkt på papper – till skillnad från rollerballs som är mjukare och mer lättsamma att skriva med till följd av den större mängd bläck som överförs till pappret när du skriver.
 
Bläcket i kulspetspennor är av annan typ än det i rollerballs och är inte alls lika lättflytande. Bläckets konsistens gör att det torkar nästan direkt på papper – till skillnad från rollerballs som är mjukare och mer lättsamma att skriva med till följd av den större mängd bläck som överförs till pappret när du skriver.
Aha ok, som vänsterhänt kanske det är vettigt att undvika rollerball om det är mer lättflytande/långsamt torkande?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Kanske har avhandlats i tråden men om man önskar införskaffa en bättre penna men ändå inte vill lägga ut mängder med pengar (för mig) men ändå önskar bra kvalitet och mysigt utseende vad bör man kika på då?
Tänker mig max ca:1000 kr och kulspets.

Caran D'Ache 849 är oförskämt prisvärda och väldigt snygga och trevliga att skriva med. De har även en väldigt mysig mekanism, och kostar långt under ditt tak.

Här i "guld"
http://www.penstore.se/p/varumarke/caran-dache/caran-dache-849-goldbar-kulspets.html
 

san

Cartier
2-Faktor
Aha ok, som vänsterhänt kanske det är vettigt att undvika rollerball om det är mer lättflytande/långsamt torkande?
Då går du även miste om det fina med att äga reservoarpennor, som ju utgör ett större "problem" vad gäller lättflytande bläck :) Om möjligt, lägg om ditt sätt att skriva genom att öva på att sträcka ut pek- och långfingret och bara låta lillfingret vila på pappret när du skriver.
 

AndyK

Cartier
Det enda arkivbeständiga bläcket jag känner till till reservoarpennor är från mont blanc, och finns i blått eller svart.

post-5946-0-54340100-1380906659.jpg


Dock är "arkivbeständigt" (enligt svenskt arkiv) en egen klassificering, så ISO-certifieringen betyder inte så mycket där. Ska man vara krass så är det bara på arkivpapper och i speciellt förvaring som arkivbeständigt gäller, och de två sista punkterna följs sällan. Av någon anledning har man hakat upp sig på bläcket.
Vad jag egentligen menade var UV-beständigt. Jag har en del dokument som blir utsatta för solljus och skulle vilja att bläcket håller färgen. Ser så tråkigt ut när man skrivit med en penna som bleknar efter en månad.
Noodler's har tydligen UV-beständigt bläck, men jag hittar ingen i Sverige som säljer Noodler's och frakten från USA känns lite häftig.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag planerar att införskaffa en något schysstare penna och kliva upp ett steg från min Lamy Safari. Jag är kalasnöjd med min Safari och Lamy och tänkte därför fortsätta köra på det spåret.
Problemet är dock bara ifall jag ska köra på en Lamy Studio med guldspets (vilket jag har hört bra om) eller om jag ska köra en Lamy 2000 som jag enbart har hört gott om. Vad tycker ni? Personligen tycker jag Studio:n är snyggare, men har börjat gå igång lite på tanken angående en täckt spets.

Tankar på detta?
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag planerar att införskaffa en något schysstare penna och kliva upp ett steg från min Lamy Safari. Jag är kalasnöjd med min Safari och Lamy och tänkte därför fortsätta köra på det spåret.
Problemet är dock bara ifall jag ska köra på en Lamy Studio med guldspets (vilket jag har hört bra om) eller om jag ska köra en Lamy 2000 som jag enbart har hört gott om. Vad tycker ni? Personligen tycker jag Studio:n är snyggare, men har börjat gå igång lite på tanken angående en täckt spets.

Tankar på detta?
Potato, potahto :) Kör på den du tycker är snyggast. Personligen håller jag – av rent estetiska skäl – LAMY 2000 snäppet högre.
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag har hört att 2000 ska vara snäppet vassare, bättre glid och mindre friktion och liknande. Är det något du vet om detta?
Nja, det skulle jag inte vilja påstå. Båda presterar mer eller mindre lika bra i det avseendet. LAMY 2000 ligger dock snäppet bättre i handen, och materialvalet – makrolon – är enligt mig överlägset stål i detta utförande.

Lamy-2000-Review-13.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har en Lamy 2000 och är oerhört nöjd.
Utan att ha testat studio skulle jag säga att den är ett bra mellanting mellan safari och 2000. Jag övervägde att skaffa en sån till jobbet, men körde på safari istället. Det är ju trots allt samma spets, och vill man ha guld blir det omotiverat dyrt för en beaterpenna. Att spetsarna skulle vara speciellt olika mellan 2000 och studio har jag lite svårt att se, då Lamys standardspetsar även finns i dyrare pennor. I gengäld sitter inte 2000-spetsarna i någon annan penna så det kan vara skillnader bortom infästningen. Bläckfönstret är en kul detalj, men som jag inte tycker funkar så bra. En skillnad som är desto större är att 2000 har en inbyggd pump, så man fyller pennan utan att öppna den. Studio använder patroner eller invändig pump, så man måste skruva av baksidan för att komma åt. Beroende på hur du vill använda pennan kan det vara viktigare eller mindre viktigt.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har en Lamy 2000 och är oerhört nöjd.
Utan att ha testat studio skulle jag säga att den är ett bra mellanting mellan safari och 2000. Jag övervägde att skaffa en sån till jobbet, men körde på safari istället. Det är ju trots allt samma spets, och vill man ha guld blir det omotiverat dyrt för en beaterpenna. Att spetsarna skulle vara speciellt olika mellan 2000 och studio har jag lite svårt att se, då Lamys standardspetsar även finns i dyrare pennor. I gengäld sitter inte 2000-spetsarna i någon annan penna så det kan vara skillnader bortom infästningen. Bläckfönstret är en kul detalj, men som jag inte tycker funkar så bra. En skillnad som är desto större är att 2000 har en inbyggd pump, så man fyller pennan utan att öppna den. Studio använder patroner eller invändig pump, så man måste skruva av baksidan för att komma åt. Beroende på hur du vill använda pennan kan det vara viktigare eller mindre viktigt.
Hmm, det låter lite som om det kan bli en 2000, så mycket gott man har hört om denna. Men varför måste det vara så besvärligt att välja?!:banghead:
 

AndyK

Cartier
Hmm, det låter lite som om det kan bli en 2000, så mycket gott man har hört om denna. Men varför måste det vara så besvärligt att välja?!:banghead:
Jag kan göra det ännu svårare för dig... ;)
Har du kollat på Lamy Scala? Jag tycker att den är skitsnygg. Dock samma spets som Studio och Safari.
image.jpg

Gillar den bättre i svart, men hittade ingen bra bild...
 

AndyK

Cartier
Har du hittat monteverde? Betydligt fler färger än lamy, även om mycket är lite lekfullare.
Har inte tittat på Monteverde något speciellt. Väntar på prover från Noodler's, Iroshizuku, de Atramentis och Graf v Faber-Castell.
Får ta en flukt på Monteverde till nästa beställning av prover. Det kan vara att de hamnat under radarn pga hur UV-beständiga färger de har.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag kan göra det ännu svårare för dig... ;)
Har du kollat på Lamy Scala? Jag tycker att den är skitsnygg. Dock samma spets som Studio och Safari.
image.jpg

Gillar den bättre i svart, men hittade ingen bra bild...
Oj, den har helt flugit under min radar! Absolut snygg, och jag ska kolla upp den närmre. Dock verkar det som om det blir en Lamy 2000 ändå i slutändan (i alla fall för tillfället).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Caran D'Ache 849 är oförskämt prisvärda och väldigt snygga och trevliga att skriva med. De har även en väldigt mysig mekanism, och kostar långt under ditt tak.

Här i "guld"
http://www.penstore.se/p/varumarke/caran-dache/caran-dache-849-goldbar-kulspets.html
Jag har varit borta från den här tråden ett tag och missade frågan från @Tobias Eriksson . Caran d'Ache är nice. Har själv en Alchemix, lite tjockare än 849 och därmed skönare att hålla i om du frågar mig.

För inköpslistor till mataffären, postit-lappar på kylskåpet etc. så kan jag starkt rekommendera Pilot G2 med 0,7mm spets. Kostar runt 35 spänn i en schysst bokhandel.
 
Topp