• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Personlig rolexhistoria och nyinkommet

Mr Chance

Kalmar
Personlig rolexhistoria
Min första Rolex var en Submariner, en 16610, vilket jag inte är ensam om. Sen har det blivit några till, inte så många men ett par stycken.
Varför Rolex? Tja, i min barn/ungdom på 80-talet spelade jag golf vilket innebär att man får tidningen Svensk Golf i brevlådan en gång i månaden. Den tidningen var full av artiklar som handlade om "hitta din sving", kända golfspelare och reportage om olika golfbanor mm. I tidningen fanns också reklam, såklart, och bland annat reklam för Rolex. Längst bak i tidningen kunde man se Submariners, DDs, GMTs, Explorers och andra coola klockor ihop med kändisar och jag minns särskilt de reklamerna med Arnold Palmer med sin DD. Det satte sina spår, helt klart.
IMG_0127.JPG


Som lite äldre har jag kommit att gilla Rolex för kopplingen till lite mer sportiga aktiviteter, jag menar vem kan motstå Everest/K2/F1-kopplingen som många av Rolex modeller har? Ja inte jag i alla fall. Jag är också en anhängare av klockor som jag kan använda till de aktiviteter som jag gillar att göra och till den generella stil jag har (eller avsaknad av densamma...). Jag är inte överdrivet aktiv men åker skidor, löptränar, vandrar, badar med ungarna, snickrar (nåja) iförd kläder som passar för ändamålen och då går dressur bort. På jobbet smyger jag oftast runt i jeans, skjorta och kavaj. Så stålsportisar är verkligen min melodi.
IMG_20140715_152142.jpg


Dessutom gillar jag Rolex känsla för tradition, dvs de gör inte om sin kollektion bara därför att modet förändras, de kör på med i stort sett samma modellprogram, med endast små förändringar. Där tror jag att mycket av Rolex styrka ligger.

Modeller jag haft är Submariner 16610, Explorer II 16570, Submariner 5513, Explorer I 14270, Milgauss 116400GV.

Bildexposé
16610, safirrollarnas okrönte konung, från -91 i ett ganska bra skick. Borta.
20130725_194536.jpg


2012-07-27 13.34.14.jpg


16570, ytterligare en safirrolle som jag tyckte ganska bra om, -01. Ända till Scaramanga kom och förstörde allt genom en bytesannons, vit 16570 mot härligt patinerad Tudor Snowflake. Borta.
2013-01-30 21.21.28.jpg


2013-02-06 10.06.06.jpg


5513, en 67:a som jag letade ganska länge efter och det jag föll för var tavlan. En i mitt tycke ganska perfekt patinerad tavla, jämnt och fint åldrad. Att det var en 67:a kom att bli väldigt avgörande... Borta.
IMG_0139.JPG


IMG_20140624_152418.jpg


IMG_0134.JPG


14270, en klocka jag bara skulle ha under tiden jag letade upp en fin 1016. Var i alla fall tanken. Men så blev det inte. Jag gillar den helt enkelt för mycket så den får stanna. Det är en -91:a med lughål.
IMG_0135.JPG


IMG_0137.JPG


116400GV är kanske den som minst passar in bland de andra. Men jag fick den i ett byte och jag var nog inställd att sälja den redan från början. Borta.
IMG_0140.JPG


IMG_0133.JPG


Nyinkommet
Och vad har allt detta resulterat i? Jo, att jag inser att jag är ett barn av min tid, alla de annonser jag såg i slutet av 80-talet gjorde det med mig att jag nog faktiskt gillar tidiga safirrollar (trots att glaset ser ut som en spya efter 5 min, eller hur var det, Per? :)). Jag kommer alltså inte gå varken vintage eller köpa nya klockor, jag går mellanmjölksvägen och köper safir!
2015-01-13 - 8.jpg


(skakigt första wristshot...)
2015-01-13 - 7.jpg

2015-01-13 - 4.jpg


Klockan är alltså en Explorer 16550 från 1985 med "spider rail dial".

Modellen har sitt ursprung i en ikonisk modell som kom 1971 (vilket för övrigt jag också gjorde) nämligen Explorer II, 1655. Idag är den eftertraktad och ett fint ex kostar sisådär 110-125k. Annat var det när det begav sig, då var den svårsåld. Hursomhelst, 1655 fanns endast med svart tavla och den orangea 24-timmarsvisaren gick inte att ställa oberoende av timvisaren som på senare modeller av Explorern, den var liksom fast. Modellen producerades fram till -84-85 då den ersattes av 16550.

16550 introducerades 1985 (och ersattes 1989 av 16570) och med två olika färger på tavlan, vit och svart. Det lustiga är att både den vita och svarta tavlan hade vitguldsindex och visare vilket gjorde den med vit tavla svåravläst. De sista åren 16550 tillverkades blev indexen svarta, vilket skulle följa med ända in i 216570 som kom för ett par år sedan.

Urverket som sitter i är ett 3085 (i 16570 som är nästa exp 2-modell sitter 3185) vilket är ett automatiskt COSC-certifierat urverk med 24-timmarsvisning vilken, till skillnad mot 1655, kan ställas oberoende av timvisaren, man kan alltså ställa in två tidszoner på klockan. Anledningen till att Explorer 2 har 24-timmarsvisning är att Rolex tänkte att grottforskare, speleologer, behöver en klocka som de kan se om klockan är 14.00 eller 02.00. Snällt av Rolex att tänka på speleologerna tycker jag, det är det nog inte så många andra som gör :).

Som många av er redan vet gör produktionsfel på Rolexklockor dem extra värdefulla och 16550 tillhör den skaran. Vid denna tidpunkt hade Rolex flera olika tavelproducenter och sämre kontroll över produktionen än de har idag. Det fick bland annat den kosekvensen att vissa av de vita 16550orna producerades med en felaktig färgblandning. Det felet gjorde att de efter en tid blir cremefärgade istället för vita.

(Exempel på cremefärgad)
RX16550CREAMEX-01.jpg


Även på en del svarta blev det lite fel i produktionen och de kan ha både spider web dial (sprucken klarlack som formar ett spindelliknande mönster som syns i vissa vinklar) och cremefärgade index, som min har.

Hur skiljer man en 16550 från en 16570 (förutom de produktionsfelen)? Främst genom fonten på bezeln (som är fetare på 16550, precis som på 216570) och att den vittavlade också, inte bara den svarta, har vitguldsvisare och vitguldsindex.

Jag tycker att den passar fint ihop med min 14270.
2015-01-13 - 6.jpg

Eller vad säger ni?

Safirrollar är inte så tokiga ändå :) Men, som en känd forumprofil säger, det ena behöver inte utesluta det andra. Så även om jag gillar tidiga safirrollar kommer jag nog köpa plexirolle vad det lider :)

Tack för att du orkade läsa ända hit.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fin post, roligt att få följa historien.

Och roligt val av klocka, tror det är första 16550n jag sett på forumet! Tror den modellen kommer att bli allt populärare. Lite av en doldis för närvarande!

16550 är en klart underskattad modell, bra val. Försökte hjälpa en bekant att köpa en crémefärgad för ett tag sen men man böor helt snurrig på alla tavelkonfigurationer och rail dials osv.

Bra fångat, kul kombo! Grattis!
 

RDFG

Cartier
Mycket bra tråd! Alltid kul att läsa varför någon fastnat för rolex..

Måste också säga att jag börjar uppskatta safirrollarna för vad de är
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken resa Micke Ni! Jag tror absolut att du kommer att hämta hem en tidig explorer vad det lider!

Gissa om jag är nöjd med 67:an:happyhappy:

Grattis!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Riktigt trevlig berättelse och tillbakablick! Tack för det och självklart, GRATTIS till en riktigt snygg klocka. Bra duo där!
 

MBx

Cartier
Intressant. Jag känner igen mig i din berättelse om hur klockintresset startade och den tradition som finns i design och teknik. Och så började jag med en 16610.:blackeye:
 

Hellveg

Omega
Mycket trevlig läsning. Fint urval av klockor helt i min smak. Nja kanske inte Milgauss, men de övriga är riktiga läckerbitar.
Stort grattis till fina ex.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt fint komplement till din 14270 och bra post Micke!
Kul att det blev en 16550 istf. den betydligt vanligare 16570 refen
Grattis till en riktigt snygg klocka:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för en bra post, och bra beskrivnimg om hur, och varför vi i är många som har lätt att fastna för just Rolex!
 
Topp