• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pierce

lappbarry

Breitling
Hej någon som vet nåt om denna?
Typ värde?
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    93.1 KB · Visningar: 113
  • image.png
    image.png
    159.2 KB · Visningar: 107
  • image.png
    image.png
    67 KB · Visningar: 96

Martin Lovasz

Audemars
Jag har också en sådan liggande i en låda och de är trevliga och håller fukt borta riktigt bra men inget direkt värde tyvärr. Jag tror jag gav strax under 100kr för min då dessa mindre klockor från 30-rtalet helt enkelt inte är eftertraktade. De kan dock få för upp till 500kr på eBay och det var en som såldes för runt 1400kr men den var fejkad att se ut som om den var använd av tyskarna i kriget och det var den inte.

Det som gör din kul är att den har en gravyr på baksidan och det gör urverket äldre an vad som man vetat innan då Eclipse 10.5''' (Pierce 103) är listad från ca 1940. Så nu vet vi att den är från åtminstone 1939.

Det är en riktigt liten hårding med ordentlig boett som kan ta mycket stryk och balansen har ett tidigt stötskydd.
 
Senast ändrad:

lappbarry

Breitling
Jag har också en sådan liggande i en låda och de är trevliga och håller fukt borta riktigt bra men inget direkt värde tyvärr. Jag tror jag gav strax under 100kr för min då dessa mindre klockor från 30-rtalet helt enkelt inte är eftertraktade. De kan dock få för upp till 500kr på eBay och det var en som såldes för runt 1400kr men den var fejkad att se ut som om den var använd av tyskarna i kriget och det var den inte.

Det som gör din kul är att den har en gravyr på baksidan och det gör urverket äldre an vad som man vetat innan då Eclipse 10.5''' (Pierce 103) är listad från ca 1940. Så nu vet vi att den är från åtminstone 1939.

Det är en riktigt liten hårding med ordentlig boett som kan ta mycket stryk och balansen har ett tidigt stötskydd.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ok trevligt den ja fick den av säger den är gjord 1935
Om man går efter designen så är det mycket möjligt att den är från 1935 och jag har hittat klockor med gravyr som varit bra mycket äldre än vad gravyren säger. Man måste dock ha mer bevis än vad någon säger så vi får hålla oss till 1939 men möjligen äldre.

Riktigt snygga urverk det där och klockan var med all säkerhet riktigt dyr när den var ny.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är många som sätter fantasipriser och hittar på någon fantastisk historia men det kan även vara något som gör den mer värdefull men inte så värdefull. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag hade fel om att jag hade en Pierce men jag hade nästan samma klocka.

100058.jpg

Här är min lilla smutsgris (Rocail).
100059.jpg

Samma urverk men min saknar stötskydd på balansen..
 
Hittade en sån här i gömmorna som avhandlas i tråden.... en Rocail
Skall sälja den, så den hamnar väl på tratten såsmåningom.
Synd att dom är så små, och inte stål, annars håller jag med om att boettformen är skön!
FF933755-049D-4FF0-8DD6-C60422A32E43.jpeg


65C6032E-F377-41D0-A0B6-0A4302CA2C25.jpeg
 
Topp