• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pinsamt, men jag får inte dit länken

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Seamaster 200 Cosmic som har lite speciell länkinfästning mot boetten och jag får inte på länken helt enkelt. Det är en vanlig fjädrande springbar, dock lite kortare än normalt samt att den bara har urgröpning på ena sidan.

Det var lätt att få loss länken men få dit den verkar kräva teknik över min förmåga. Jag var förbi G Wahlberg och tänkte be dem göra det, men de påstod sig inte ha tid förrän nästa vecka.... Det borde vara ett 30 sekunder jobb, någon som sitter inne på råd?

Här är en bild på konstruktionen (stulen bild):
cosmic-4.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget direkt jättebra råd annat än att det nog bara är att pilla på. Med försiktighet, givetvis... ;)
 

McGyver

Rolex
Förstår nog inte riktigt vad som är problemet?

Om du sätter i ditt bandstift på den sidan som saknar ett spår i länken - använd sedan ett bandverktyg/skruvmejsel( eller vad som önskas) för att trycka ihop bandstiftet och se till att det hamnar rätt!

ser din skåra i länken ut som den på bilden så har du gott om utrymme för att se var hålet i boetten är och om det är nödvändigt - använda lite milt våld för att pressa den i rätt läge! :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska försöka förklara problematiken. Länken är ihålig och stiftet sticker liksom in i länken när jag försöker montera det. Jag försökte x-antal gånger igår men jag klarar bara inte av det. Jag provade både bandverktyg och lite skruvmejsel.

Med min finmotorik som ungefär motsvarar en 80-årings så får jag bara inte till det.
 

rogart-63

Patek
Det där kan vara pilligt . Har en med liknade fästen .Omega -The Cone . En liten mejsel funkar bäst . Som passar i urtaget . Går nästan inte med ett länkverktyg . Sätt den i hålet på ena sidan och tryck ihop stiftet med mejslen . Sen får man pilla i urtaget lite så stiftet hoppar rätt i hålet . Liksom tryck stiftet inåt i skåran . Annars hoppar den ut igen .
 
Lånar tråden, var fått hem ett oyster till min skx men det är fullkomligt omöjligt att få på det, någon som har samma erfarenhet. Köpt på strapcode f.ö.
 
Topp