• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pithwood

rogart-63

Patek
Vad är grejen med Pithwood? Är det nåt att beställa hem? Vad används det till ? Dyrare eller billigare har det nån betydelse ?
 

Nisus

Omega
Flädermärg, om du inte vill köpa från leverantör så gå ut och leta efter fläder och kapa använd endast den mjuka "kärnan" eller märgen. Bra för rengöring av oljare och andra vassa verktyg
 

rogart-63

Patek
Mest till rengörning alltså . Pillade lite med ett Fe 4601A verk idag . Fick inte bort allt i rengörningen av gånghjulen . Satt ändå nåt ludd kvar m,m . Tänkte om man kunde tryckt ner axlar och sånt i fjädermärgen för att lättare kunna rengöra med rodico . Eller är det risk att böja av axlarna då ?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Mest till rengörning alltså . Pillade lite med ett Fe 4601A verk idag . Fick inte bort allt i rengörningen av gånghjulen . Satt ändå nåt ludd kvar m,m . Tänkte om man kunde tryckt ner axlar och sånt i fjädermärgen för att lättare kunna rengöra med rodico . Eller är det risk att böja av axlarna då ?


Jag har använt flädermärg som "hållare" för mindre detaljer tidigare och det fungerar bra. Dock får du ju faktiskt en rengörande effekt bara genom att peta ned axeln i flädermärgen så inte säkert du behöver Rodicon. Ett varningens finger. Min erfarenhet är att flädermärgen ibland smular och att smulorna kan fastna på detaljerna man rengör. Smulorna är dock enkelt bortblåsta med dammpusten.

Annars använder jag flädermärgen ganska flitigt. Som sagt utmärkt till oljegivarna. Jag rengör mellan varje oljedosering för att säkerställa korrekta mängder olja. Brukar även rengöra pincetten och de mindre skruvmejslarna ganska frekvent.

Sen om just flädermärg har någon superspeciell egenskap som inget annat har kanske kan ifrågasättas. Ibland får jag känslan av att saker och ting används för att det "alltid" varit så.
 
Topp