Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Pithwood

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 20 januari 2015.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Vad är grejen med Pithwood? Är det nåt att beställa hem? Vad används det till ? Dyrare eller billigare har det nån betydelse ?

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Används till att rengöra verktyg, till exempel oljningsverktyget.
    Så om du t.ex skall olja en klocka är det väldigt praktiskt.

rogart-63 gillar detta.
  3. Nisus

Nisus Bonde

Flädermärg, om du inte vill köpa från leverantör så gå ut och leta efter fläder och kapa använd endast den mjuka "kärnan" eller märgen. Bra för rengöring av oljare och andra vassa verktyg

rogart-63 gillar detta.
  4. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Mest till rengörning alltså . Pillade lite med ett Fe 4601A verk idag . Fick inte bort allt i rengörningen av gånghjulen . Satt ändå nåt ludd kvar m,m . Tänkte om man kunde tryckt ner axlar och sånt i fjädermärgen för att lättare kunna rengöra med rodico . Eller är det risk att böja av axlarna då ?

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Jag har använt flädermärg som "hållare" för mindre detaljer tidigare och det fungerar bra. Dock får du ju faktiskt en rengörande effekt bara genom att peta ned axeln i flädermärgen så inte säkert du behöver Rodicon. Ett varningens finger. Min erfarenhet är att flädermärgen ibland smular och att smulorna kan fastna på detaljerna man rengör. Smulorna är dock enkelt bortblåsta med dammpusten.

Annars använder jag flädermärgen ganska flitigt. Som sagt utmärkt till oljegivarna. Jag rengör mellan varje oljedosering för att säkerställa korrekta mängder olja. Brukar även rengöra pincetten och de mindre skruvmejslarna ganska frekvent.

Sen om just flädermärg har någon superspeciell egenskap som inget annat har kanske kan ifrågasättas. Ibland får jag känslan av att saker och ting används för att det "alltid" varit så.

Minuteman och jabla gillar detta.