• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plötsligt händer det...dags att öppna min låda!

Compiss

Patek
2-Faktor
Upp i ottan för långresa, visste inte om det skulle vara värt det, men vad tycks.....
För mig blev det en finfin dag.
Kvalitén på bilderna är sådär, kan ej fota, har ingen kamera ;) (mobilbilder)

Stort tack för alla som stått ut med trådar, pm & mail. Tack för att ni tagit er tid att svara på otaliga frågor och tack för er kunskap som vart till stor nytta i mitt letande.

Tid & datum hann inte ställas innan bilderna togs:)
Here we goooo.....

Börjar i grön påse...
SLbQK1z.jpg


Ännu mer grönt..

saGqqtu.jpg


Komplett...

I5Ey0yg.jpg


Glimt...gissa...

Xa0WBJT.jpg


Skönheten!!!

Lwi8hfb.jpg


Handleden kommer prydas av denna under långt tid! (Egenproducerad tavla i bakgrunden)
5WXQbml.jpg



Än en gång Stort tack för all hjälp:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
GRATTIS! Och riktigt kul att du fick tag på en helt komplett SD också, jag gillar när så mycket som möjligt följer med vid köpet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! En av de "få" Rolexar som lockar. Hur är länken på en sådan? Är den vikt och rasslig eller solid och stabil? Vikta ändlänkar utgår jag ifrån, så jag menar själva länken.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Grattis! En av de "få" Rolexar som lockar. Hur är länken på en sådan? Är den vikt och rasslig eller solid och stabil? Vikta ändlänkar utgår jag ifrån, så jag menar själva länken.
Det där en så kallad SEL-länk (soild end links) så nej dom är inte vikta, denna typ av oyster blir alltid lite rasslig efter ett tags användande, dock något jag tycker hör till länktypen.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Upp i ottan för långresa, visste inte om det skulle vara värt det, men vad tycks.....
För mig blev det en finfin dag.
Kvalitén på bilderna är sådär, kan ej fota, har ingen kamera ;) (mobilbilder)

Stort tack för alla som stått ut med trådar, pm & mail. Tack för att ni tagit er tid att svara på otaliga frågor och tack för er kunskap som vart till stor nytta i mitt letande.

Tid & datum hann inte ställas innan bilderna togs:)
Here we goooo.....

Börjar i grön påse...

Ännu mer grönt..

Komplett...

Glimt...gissa...

Skönheten!!!

Handleden kommer prydas av denna under långt tid! (Egenproducerad tavla i bakgrunden)

Än en gång Stort tack för all hjälp:)
Grattis, den ser ut att vara i ett fint skick.
 

M74

Omega
Gratulationer i från förorten!Helt i min smak, ja vill också tjacka en, växer inte på träd direkt den sorten. Slit den väl.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där en så kallad SEL-länk (soild end links) så nej dom är inte vikta, denna typ av oyster blir alltid lite rasslig efter ett tags användande, dock något jag tycker hör till länktypen.

Men det är solida länkar och inte vikta? -Alltså inte ändlänkarna, utan de andra länkarna...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag stämmer in i alla gratulationer till en fantastisk dykare! Jag är lycklig som en spelman
för min gamla sub. Du kan ju dock dyka något djupare i din fortsatta jakt på nya verk!

Stort grattis!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Men det är solida länkar och inte vikta? -Alltså inte ändlänkarna, utan de andra länkarna...
Det är en vanlig oysterlänk som inte har solida länkar, vet dock inte om man ska kalla dom vikta, Rolex hade tidigare länkar som var vikta och som kallas folded. Dessa är ett mellanting mellan dagens som har solida länkar och de tidiga vikta.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det där en så kallad SEL-länk (soild end links) så nej dom är inte vikta, denna typ av oyster blir alltid lite rasslig efter ett tags användande, dock något jag tycker hör till länktypen.
Att en 93260 - eller någon av liknande så kallad "heavy Oyster" (som Rolex själva kallar sorten) - skulle bli rasslig är väl att ta i. Då får man fara hårt fram med länken. Håller man bara länken ren och ser till att ändlänkarna (för dem som har äldre vikta ändlänkar) sitter som de ska, så rasslar det inget. Jubilelänkar däremot...
A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Som jag sagt i några andra trådar: Den här KS-veckan är galen när det gäller paketöppningar. Ser fram mot yonsson när han ska sammanfatta veckan...

Har väl nästan uteslutande varit sportisar från Rolex under veckan, med ett par Patek, någon Datejust och så några av andra fabrikat som friska inslag.

Grattis till dykaren! Blir väl till att krypa i torrdräkten nu på kalla hösten?

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Länken på Sea-Dwellern har solida ändlänkar. De är frästa ur solid metall. De yttre länkarna i själva länken är också solida. Mellanlänken består av ett ovalt rör, genom vilka stålstiften (1,6mm) går, som håller samman länken. De delar som man kan tänka på som "vikta" är själva låset, som består av pressade plåtbitar.

När den här typen av länk introducerades av Rolex så var ändlänkarna en vikt plåtbit. Länken som sådan kallades då "heavy Oyster" för att skilja den för föregångaren som verkligen består av plåtbitar som vikts runt sig själva. Intressant nog, så tycks de tidigare länkarna; de vikta och de nitade ha bättre långsiktig hållbarhet än de nyare - trots (eller tack vare, kanske) sin lättare vikt och rassligare sammansättning.

A
 

mikklos

Omega
2-Faktor
SD var min första riktiga klocka och fortfarande min enda (ja okej jag har en Seagull 1963 också). Grattis till en ny underbar vänskap och många längtande sneglingar mot höger handled de närmsta månaderna!
 
Topp