• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Placering av texten "Swiss made" på rolex

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Hej på er. Jag har en Yacht-Master 16622 som jag haft i några månader. Köpt från seriös (i min mening) handlare på Chrono24. Jag har inte kollat upp äktheten då jag inte varit ett dugg orolig (korkad). Men en vän som är urmakare och jobbar på en av de exklusivaste butikerna i Sthlm har kollat på den och tycker det ser bra ut.

Nu har jag dock läst massa skräckhistorier om fakeklockor och har självklart börjat kolla på massa bilder mm på webben. Och sen sak jag märker som skiljer många åt är placeringen av texten på "Swiss made". Jag trodde först att det kanske hade med årsmodell att göra men det stämmer inte heller då jag hittar samma årsmodeller med olika placering.

Så hur ser det ut på era? Bifogar 2 bilder där ni förhoppningsvis ser vad jag menar?

Att jag borde kolla den trots att jag känner mig trygg behöver jag inte höra, det är jag medveten om att man ska göra när man köpt ny klocka.

7PDvCyB.jpg


 

par

Patek
2-Faktor
Även Date har en annan placering i kombo med swiss made placeringen på din. Finns flera på chrono2 som har samma utseende.

Edit: glömde skriva, allt ser bra ut i mina ögon
 

firman

Cartier
Den översta ser riktigt skum ut. Kolla på rolex kronan kl 12, kolla R i master!

Skulle ej förvåna mig om översta är en rep!
 

par

Patek
2-Faktor
Ingen av dessa är mina. Här är min:

FDEHbO8.jpg

Du får ha i åtanke också att när Rolex bygger en klocka kan den ligga hos handlare ett tag innan den säljs. Det som anges på cert är uttagande datum vilket inte gör att det finns en exakt brytpunkt när årsmodellerna byter.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tjockheten på "Yacht Master" texten skiljer också. Rör sig säkert om olika årtal, har väääldigt svårt att tro att det är en fejk.
 
  • Like
Reactions: par

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Tjockheten på "Yacht Master" texten skiljer också. Rör sig säkert om olika årtal, har väääldigt svårt att tro att det är en fejk.

Ja, alltså. Jag tror inte att det är fake. Jag var mer lite intresserad om det har med årsmod att göra. När man surfar runt ser man båda dessa "modeller".
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Svårt att säga. Tycker också att "rehauten", den s.k. innerringen har lite fel vinkel plus att datumförstöringen ser lite svag ut. Posta bilder på klockan ur andra vinklar och andra ljussättningar. Säkert en fråga om vinkel...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sedan har Rolex aldrig varit konsekventa med texten på tavlorna på grund av olika tillverkare. På de första två bilderna kan du även se att O:t i Rolex skiljer sig mellan de två klockorna.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Efter att kollat snabbt på Chrono24 får jag uppfattningen att äldre (svårt att bestämma exakt när) ser ut som din. Nyare jag har sett har tightare "swiss made".
 
  • Like
Reactions: par

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Troligen äldre än 2004. Men som nämnt kan cert vara felvisande när klockan är tillverkad, så kan förvirra.
 
  • Like
Reactions: par

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Fast nu känns det som att varianten som TS har finns i årsmodell 2002, 2003, 2004? Tidigare har den "tightare" swiss made varianten? Jag blir snurrig av detta!

Svårt att hitta svaret på detta
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker din bubbla förstorar lite för lite, men det kan vara bilden.
Några enkla saker du kan kontrollera om du ev skulle misstänka något skumt m klockan.

1) förstoringen skall vara ca 2,5gånger. På fake förstorar bubblan rätt lite.

2) kolla siffrorna på datumvisningen, de skall ligga centrerat oavsett vilket datum du ser

3) lossa länken, kolla texten, alla E skall ha ett kortare mittstreck.

4) när du ändå har länken av kan du kolla vikten på uret och sedan kolla vad den skall väga, fake har en tendens att väga mindre.

Jag hoppas att dessa knep hjälper dig.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har tidigare haft 2st f-serier och båda har haft "tight swiss" ser jag när jag kollar
På bilder.
/j
 
Topp