• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Planerar mitt första armgodis

Islero

Breitling
Har suttit och klurat och kikat fram och tillbaka och i princip bestämt mig för att investera i en ordentlig klocka.
Jag är ett yngel i klockvatten så behöver alla tips & råd jag kan få.

Efter att ha sett Omegas Planet Ocean 42mm i Orange-tappning LIVE kan det inte annat än vattnas i munnen.
Hur är deras klockor? Hur mycket vikt bör jag lägga vid årsmodell osv?

En annan klocka jag kollat en hel del på under åren är Rolex Submariner med blå inslag.
Är dock medveten om att det skiljer en hel del i pris om man jämför PO'n med Suben.

Vad finns det annars för alternativ som ligger nära dessa varianter till hands?

All hjälp är bra hjälp!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kan vara bra att veta din budget för att kolla alternativ/liknande.

Omega är bra kvalité, POn finns med antingen 2500 verket eller med nya 8500 verket. Jag äger en 8500 och tar den framför en 2500 alla dagar i veckan. Keramiska vridningen, urverket, och allt annat med nyare modellen avgjorde valet för mig.
PO är en utmärkt första klocka, köper du en beg i fint skick och sedan väljer att flippa går du inte med allt för stor förlust heller.

Inspiration - https://klocksnack.se/threads/upprop-omega-planet-ocean-alla-som-har-eller-haft-en.30894/
 

Islero

Breitling
wayne -

Jag tycker 16710 blir lite väl plottrig. Vill gärna hålla det så cleant det bara går, inga onödiga krusiduller.

snoozarn -

Absolut. Jag har väl tänkt mig ett spann på mellan 20-40' kr.

Vad är egentligen skillnaden mellan 2500 och 8500? Har förstått att 8500 är det nya verket. Vilka årsmodeller har det nya?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
wayne -

Jag tycker 16710 blir lite väl plottrig. Vill gärna hålla det så cleant det bara går, inga onödiga krusiduller.

snoozarn -

Absolut. Jag har väl tänkt mig ett spann på mellan 20-40' kr.

Vad är egentligen skillnaden mellan 2500 och 8500? Har förstått att 8500 är det nya verket. Vilka årsmodeller har det nya?

Clean, då ska du köpa en 14060.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
snoozarn -

Absolut. Jag har väl tänkt mig ett spann på mellan 20-40' kr.

Vad är egentligen skillnaden mellan 2500 och 8500? Har förstått att 8500 är det nya verket. Vilka årsmodeller har det nya?

Lite läsning här - http://www.bernardwatch.com/blog/omega-2500-8500-movements/

Alla nya PO har 8500 verket, om du ska ha 2500 får du leta beg. Det är ju även skillnad på höjden och utseendet på klockan, där jag tycker nya 8500 modellen är betydligt snyggare. Angående årsmodell vet jag inte riktigt, PO 8500 kom 2011 eller något har jag för mig, någon får rätta mig om jag har fel.
 

naggge

Panerai
Rolex sub med blå inslag är uteslutande för Rolex guld- eller guld/stål-modeller. För de lite äldre guld/stål kan du hitta en inom din budget men hur cleant det blir vetitusan. Däremot tror jag du kan hitta en lite äldre Tudor sub med blå tavla.
 
PO:n är en mycket trevlig bekantskap och en ypperlig första klocka. Finns ju till humana nypriser eller lätt beg, tänker på 8500 modellen. Hade dock gått på ett mer cleant objekt och hoppat de orangea alternativen.

Förutom den så vore det kul att höra om någon ny klockentusiast vågade köra på att införskaffa en JLC reverso som sin första klocka. Tänker Grande Taille. Långt ifrån lika lättsåld som PO:n, om man nu vill kränga iväg den, men skulle vara respektpoäng från min sida. Men tror jag får fortsätta drömma.:(
 

Apansson

Torpare
Kan vara bra att veta din budget för att kolla alternativ/liknande.

Omega är bra kvalité, POn finns med antingen 2500 verket eller med nya 8500 verket. Jag äger en 8500 och tar den framför en 2500 alla dagar i veckan. Keramiska vridningen, urverket, och allt annat med nyare modellen avgjorde valet för mig.
PO är en utmärkt första klocka, köper du en beg i fint skick och sedan väljer att flippa går du inte med allt för stor förlust heller.

Inspiration - https://klocksnack.se/threads/upprop-omega-planet-ocean-alla-som-har-eller-haft-en.30894/

Här skall poängteras att den orangea varianten ej har keramisk bezel, inte heller på 8500-versionen. Enbart de svarta och blå ringarna på PO8500 är keramiska, och enbart den blå ringen på titanvarianten är s.k. "Liquidmetal".
I övrigt skulle jag också välja 8500an, har ägt en själv, den är grym. Färgen i ringen och tavlan känns bättre, sen är det ju alltid kul med ett lite "coolare" urverk.
 

Islero

Breitling
Mycket trevligt med alla tips som trillar in, känner att jag får en mycket klarare bild av allting.

snoozarn -
Tack! Ska läsa igenom mer senare.

naggge -
Precis, men det är den med guld/stål jag tänkt mig. Jag vill inte ha en helt svart-silvrig klocka, men ändå någonting som inte är för mycket huxflux.

Apansson -
Hur pass stor skillnad är det på en bezel i keramik motsvarande stål? Jag är salig i den orangemodellen, tycker den är sjukt häftig och att just det orange utmärker den.
 

Apansson

Torpare
Mycket trevligt med alla tips som trillar in, känner att jag får en mycket klarare bild av allting.
Apansson -
Hur pass stor skillnad är det på en bezel i keramik motsvarande stål? Jag är salig i den orangemodellen, tycker den är sjukt häftig och att just det orange utmärker den.

Du behöver vara lite mer försiktig med den helt enkelt. Jag tror inte jag lyckades repa min en enda gång trots att jag körde den i cykelverkstaden dagligen under ett års tid. Dock krävs det väl en jävla kraft för att lyckas repa en keramisk, den aluminium-bezelen går ju ändå att få repor i. Den orangea är snygg! Pröva!
 

Glusch

Cartier
Kan som nuvarande ägare av Apanssons PO konfirmera att den inte har en enda ding på sig, vilket är djupt imponerande om han aktivt använt den i en cykelverkstad. Absolut en galet grym klocka!
 

Islero

Breitling
Apansson & Glusch -
Låter superbt!

Var hittar jag dessa klockor till ett säkert och tryggt sätt, både vintage och nya.
Har kikat lite på Köp/Sälj-avdelningen här men är ju inte säkert den modellen just jag vill ha finns tillgänglig.

Vad borde jag tänka på om jag köper en beg. klocka?
 

Glusch

Cartier
Värt att tänka på ifall du inte köper från detta forum (där du oftast kan hitta bra referenser) är att alla på internet ljuger och att varje klocka du ser är fejk tills motsatsen bevisats av en urmakare.

Jag plockade som tidigare sagt Apanssons klocka för några veckor sedan, annars hade den varit ett bra val. Om du planerar att införskaffa en Omega PO 8500 behöver du inte vara jätteorolig då den inte kan vara särskilt gammal (eftersom urverket bara är några år gammalt).

Annars är väl framförallt servicehistorik, skick och pris att tänka på, något som kan vara svårt att bedöma ifall man ej har så stora kunskaper ännu, ytterligare en anledning till att gå förbi en urmakare eller dylikt. Låt oss till exempel ponera att du vill köpa en klocka för ~30k, då är det inte en så stor utgift att t ex betala ~500kr hos Kaplan för en muntlig värdering (finns säkert bättre/billigare ställen men Kaplan är det där jag kan priset) och en försäkring om att klockan är vad den utger sig för att vara.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu tycker jag det är lite väl mycket vinklat kring nyare 8500 modellen. Den har ett jättefint verk men den är ganska hög och även länken är kraftigare och kantigare.
Jag har den gamla 2500 i normalstorleken 42mm. Det är en otroligt väldesignad klocka som har väldigt fina proportioner, storlek (diameter) kontra tjocklek, länkens tjocklek och bredd (16mm? vid låset=perfekt). Urverket är ju ett moddat 2892 med coaxialfunktionen, så det är ju inte dåligt om än inte lika exklusivt som 8500. Håller tiden gör den dock väl ;)
Jag tycker även duktighet är snyggare på 2500. Bra mycket billigare är den med!
image.jpg
 

Islero

Breitling
Glusch -
Tack för alla tips & råd! Vi får hoppas att det dyker upp någon PO 8500 42mm i orange bezel här på forumet,
du var för snabb för mig! ;)

Rozzy -
Aj aj vilken skönhet du bär på handleden.
Ja, jag har inte riktigt kunnat urskilja 2500 från 8500 ännu, inte sett några jämförande bilder.
Det jag har koll på är att 8500 har genomskinlig baksida(?) och självklart ett annat urverk,
men höjdskillnaden som alla verkar prata om har jag inte kunnat se.

Jonulf -
Piece of magic!
 

SJ Smythe

Cartier
Islero

Här är en tråd som ger dig möjlighet att jämföra skillnaderna och även se höjden sida vid sida:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=247254

Jag har haft en PO 2500 och föredrar dess nedtonade design framför något blingigare 8500, men det är ju en smaksak. Det som blev största anledningen till flipp för mig var höjden på PO 2500 som ändå är ganska bitig jämfört med t.ex. en sub. PO 8500 är ju ännu större så det kyler ned det hela för mig.
 

Islero

Breitling
davhei -

Grymt! Precis vad jag behövde.
Upplevde du höjden som ett problem när du hade PO 2500?
Ja, helst av allt vill jag förmodligen ha en 116613 men den är lite dyr i dagsläget.
 

SJ Smythe

Cartier
davhei -

Grymt! Precis vad jag behövde.
Upplevde du höjden som ett problem när du hade PO 2500?
Ja, helst av allt vill jag förmodligen ha en 116613 men den är lite dyr i dagsläget.

Ja, insåg det motvilligt. Gillade verkligen klockan i övrigt men i förstod efter rätt lång tid att jag inte skulle komma över höjden. Bytte till en 14060 som har dimensioner som passar mig perfekt. Några millimeter hit eller dit gör mycket även om det låter pyttigt.

Oroade mig under en period över storleken på speedy pro, inbillade mig att även den var för stor på mig men det har jag faktiskt kommit över och tycker den sitter riktigt bra nu!
 
Topp