Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Planet Ocean fråga

Diskussion i 'Diskussion' startad av Corrado, 15 februari 2015.

1. Corrado
    Trådstartare

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Hej

Jag är ny på forumet. Började läsa lite och tycker det är väldigt bra. Tänkte ställa ett par frågor eftersom det verkar finnas rätt många kunniga här.

Har precis sålt min Speedmaster Silver Dial och letar nu efter en Planet Ocean eller SMP (nya mod). När det gäller den nya PO så står det på Uret.se att både 42 och 45,5 är 14,5mm höga. Finns det olika höjd på 45,5? Den jag tittade på hos Nymans var riktigt tjock. Mycket fetare än 42:an.

Måste man gå på 2500:an för att få en "normal tjock" 45,5?

Tacksam för kommentarer.

2. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Japp!
    8500 XL är ordentligt tjock tyvärr.
    2500 är som du skriver "normal" tjock.

Köpte just en XL 8500 som uppbyte från min 42 2500 men fick flippa den direkt då jag inte trivdes med tyngden eller höjden.
    Tråkigt, för det är en helt fantastisk klocka annars.

3. R0B

R0B Präst

Bra klocka, har en 8500 XL.

Vet att kronografen är tjockare än den vanliga, den ligger på 18.2 mm. Kan det ha varit den du kikade på?

4. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    "Vanliga" PO XL 8500 mäter 17mm på höjden om jag minns rätt.

5. R0B

R0B Präst

Tror den är 14.5 mm. Men den är rätt jävla hög ändå :)

6. Corrado
    Trådstartare

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Det var den vanliga jag tittade på men vart förvånad att uret.se säger att både 42 och 45,5 är lika tjocka (14,5mm ).

7. Hebbe

Hebbe Friends of KS

uret har inte alltid rätt :)

8. Corrado
    Trådstartare

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Nej det verkar inte vara så även om jag hoppades att det skulle finnas en tunnare 45,5. Diametern är snyggare, men den jag tittade på var på tok för hög för min del. Får nog bli en 42 eller en äldre 45,5.

9. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Nopp, stämmer inte. :)

10. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
  11. Corrado
    Trådstartare

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Tack Holmkvist.
    Vad jag förstått så är den äldre XL 14,5 vilket är mer humant. Förstår inte varför de var tvungna att göra den tjockare bara för att den är större. Det är väl samma verk i båda?

12. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Nej, det är 2500 i gamla och 8500 i nya. :)

13. Corrado
    Trådstartare

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Jo det förstår jag. Jag menade att visst är det väl samma verk i både nya 42 och 45,5?

14. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Den gamla har Omegas verk 2500, medan den nya har Co-Axial-verket 8500, dvs två olika. :)

15. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Ja.

16. mega

mega Borgare

Den nya har glasbaksida, är rätt säker på att det är det som gör den extra tjock. Den skall ju tåla 600 meter.

17. nydén

nydén Torpare

Kan man få glasbaksida till 45,5 2500:an?

18. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Inte original iaf. Sjöhösten är ju så bra så låt det vara :)

nydén gillar detta.
  19. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    8500 45,5 på 160mm handled.
    Sitter som en käftsmäll. Kör! image.jpeg image.jpeg

Schildfat, Rasmus Andersson, mega och 1 annan gillar detta.
  20. mega

mega Borgare

Håller med apan, det blir lätt att man övertänker det här med storleken på PO. Bara kör!

Apansson gillar detta.
  21. INSANE

INSANE Stadsbo

Min Aqua Terra är ca 14mm tjock, planet ocean 42mm är helt klart tjockare. Har för mig att den är mellan 16-17mm tjock. Jag själv tyckte att 42mm planet ocean vart väldigt topptung och för tjock/hög.

22. Schildfat

Schildfat Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Har haft en Planet Ocean 8500 42mm. Otroligt stor och tung tycker jag, som är van vid femsiffriga submariner. PO'n är tjock men ryms med näppe under manchetten.. Sedan är 45,5mm varianten kanske inte så mycket högre med tanke på att det är samma urverk, men den är mycket större på handleden. Har ca 18cm handleder :nailbiting:

23. erikje

erikje Torpare

Apansson gillar detta.
  24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ni som funderar på storlek - tänk på att olika färg på ring och tavla (dvs orange ring) gör att klockan uppfattas som MYCKET större än med svart bezel (eller blå på titan/GMT)

Zalath gillar detta.
  25. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har ägt PO2500 + 8500 i de två olika vanliga storlekarna (dvs 42mm och 45,5mm) och här är mina tankar som förhoppningsvis kan hjälpa någon spekulant:

Om jag inte minns helt tokigt så är PO8500 42 ca 15.7mm i höjd medan 45,5 är 16.5mm.

Jag upplevde att 45,5'an kändes mer balanserad i förhållande till sin tjocklek, genom att vara större i diameter. Men den var på tok för tung och stor på handleden likförbannat (jag har ca 18cm i handledsomkrets). Upplevde att den var på tok för obekväm efter någon timme.

En gammal grundregel är att 45,5'an är trevlig att bära om man kör det på gummi och 42'an på länk.
    Eftersom jag anser att PO ska bäras på dess underbara länk så kör på 42, om du inte är jättestor själv (och nej, ett par handledsbilder på någon smalis som har 45'5an gör dess storlek och tyngd in real life inte någon rättvisa tycker jag). 42'an är ordentligt gedigen och pjäsig som den är.

Hebbe och snoozarn gillar detta.
  26. erikje

erikje Torpare

Här är en 45,5 (8500) på mina 18,5 cm handleder. Jag testade den i butik så länken är ej justerad med allt det innebär. Personligen tycker jag att den bärs upp rätt bra då jag har stora händer.

Bifogade filer:

27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag har haft både en orange 42 8500 och har nu 45 orange 8500. En ytterligare sak jag uppskattar på 45an är att länken är bredare och känns mer proportionerlig.
    Ah, det finns ju en miljon olika parametrar att tänka på, samt vad man ska ha klockan till och hur man har länken. Jag kör alltid mina klockor jättetight på handleden, då känner man inte av tyngden på samma sätt då den inte rör sig något.
    Utöver det bär jag den ju enbart till kortärmat typ t-shirt eller piké på sin höjd, annars steker jag med VCn. Då är det kul med en lite större klocka som får göra sin grej på egen hand.

Till TS - det är bara pröva pröva pröva, samt till olika kläder osv, så hittar du nog i mål så småningom.

Parabellum gillar detta.
  28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Klockan är stor, deal with it eller köp en mindre. :p

Hebbe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield