• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Planet Ocean fråga

Corrado

Breitling
Hej

Jag är ny på forumet. Började läsa lite och tycker det är väldigt bra. Tänkte ställa ett par frågor eftersom det verkar finnas rätt många kunniga här.

Har precis sålt min Speedmaster Silver Dial och letar nu efter en Planet Ocean eller SMP (nya mod). När det gäller den nya PO så står det på Uret.se att både 42 och 45,5 är 14,5mm höga. Finns det olika höjd på 45,5? Den jag tittade på hos Nymans var riktigt tjock. Mycket fetare än 42:an.

Måste man gå på 2500:an för att få en "normal tjock" 45,5?

Tacksam för kommentarer.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Japp!
8500 XL är ordentligt tjock tyvärr.
2500 är som du skriver "normal" tjock.

Köpte just en XL 8500 som uppbyte från min 42 2500 men fick flippa den direkt då jag inte trivdes med tyngden eller höjden.
Tråkigt, för det är en helt fantastisk klocka annars.
 

R0B

Panerai
Bra klocka, har en 8500 XL.

Vet att kronografen är tjockare än den vanliga, den ligger på 18.2 mm. Kan det ha varit den du kikade på?
 

Corrado

Breitling
Det var den vanliga jag tittade på men vart förvånad att uret.se säger att både 42 och 45,5 är lika tjocka (14,5mm ).
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
image.jpg
 

mega

Rolex
Tack Holmkvist.
Vad jag förstått så är den äldre XL 14,5 vilket är mer humant. Förstår inte varför de var tvungna att göra den tjockare bara för att den är större. Det är väl samma verk i båda?
Den nya har glasbaksida, är rätt säker på att det är det som gör den extra tjock. Den skall ju tåla 600 meter.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Det var den vanliga jag tittade på men vart förvånad att uret.se säger att både 42 och 45,5 är lika tjocka (14,5mm ).

Min Aqua Terra är ca 14mm tjock, planet ocean 42mm är helt klart tjockare. Har för mig att den är mellan 16-17mm tjock. Jag själv tyckte att 42mm planet ocean vart väldigt topptung och för tjock/hög.
 

Schildfat

Cartier
Har haft en Planet Ocean 8500 42mm. Otroligt stor och tung tycker jag, som är van vid femsiffriga submariner. PO'n är tjock men ryms med näppe under manchetten.. Sedan är 45,5mm varianten kanske inte så mycket högre med tanke på att det är samma urverk, men den är mycket större på handleden. Har ca 18cm handleder :nailbiting:
 

Apansson

Torpare
Ni som funderar på storlek - tänk på att olika färg på ring och tavla (dvs orange ring) gör att klockan uppfattas som MYCKET större än med svart bezel (eller blå på titan/GMT)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har ägt PO2500 + 8500 i de två olika vanliga storlekarna (dvs 42mm och 45,5mm) och här är mina tankar som förhoppningsvis kan hjälpa någon spekulant:

Om jag inte minns helt tokigt så är PO8500 42 ca 15.7mm i höjd medan 45,5 är 16.5mm.

Jag upplevde att 45,5'an kändes mer balanserad i förhållande till sin tjocklek, genom att vara större i diameter. Men den var på tok för tung och stor på handleden likförbannat (jag har ca 18cm i handledsomkrets). Upplevde att den var på tok för obekväm efter någon timme.

En gammal grundregel är att 45,5'an är trevlig att bära om man kör det på gummi och 42'an på länk.
Eftersom jag anser att PO ska bäras på dess underbara länk så kör på 42, om du inte är jättestor själv (och nej, ett par handledsbilder på någon smalis som har 45'5an gör dess storlek och tyngd in real life inte någon rättvisa tycker jag). 42'an är ordentligt gedigen och pjäsig som den är.
 

erikje

Breitling
Här är en 45,5 (8500) på mina 18,5 cm handleder. Jag testade den i butik så länken är ej justerad med allt det innebär. Personligen tycker jag att den bärs upp rätt bra då jag har stora händer.
 

Bilagor

  • IMG_2190.JPG
    IMG_2190.JPG
    82.2 KB · Visningar: 39

Apansson

Torpare
Har ägt PO2500 + 8500 i de två olika vanliga storlekarna (dvs 42mm och 45,5mm) och här är mina tankar som förhoppningsvis kan hjälpa någon spekulant:

Om jag inte minns helt tokigt så är PO8500 42 ca 15.7mm i höjd medan 45,5 är 16.5mm.

Jag upplevde att 45,5'an kändes mer balanserad i förhållande till sin tjocklek, genom att vara större i diameter. Men den var på tok för tung och stor på handleden likförbannat (jag har ca 18cm i handledsomkrets). Upplevde att den var på tok för obekväm efter någon timme.

En gammal grundregel är att 45,5'an är trevlig att bära om man kör det på gummi och 42'an på länk.
Eftersom jag anser att PO ska bäras på dess underbara länk så kör på 42, om du inte är jättestor själv (och nej, ett par handledsbilder på någon smalis som har 45'5an gör dess storlek och tyngd in real life inte någon rättvisa tycker jag). 42'an är ordentligt gedigen och pjäsig som den är.
Jag har haft både en orange 42 8500 och har nu 45 orange 8500. En ytterligare sak jag uppskattar på 45an är att länken är bredare och känns mer proportionerlig.
Ah, det finns ju en miljon olika parametrar att tänka på, samt vad man ska ha klockan till och hur man har länken. Jag kör alltid mina klockor jättetight på handleden, då känner man inte av tyngden på samma sätt då den inte rör sig något.
Utöver det bär jag den ju enbart till kortärmat typ t-shirt eller piké på sin höjd, annars steker jag med VCn. Då är det kul med en lite större klocka som får göra sin grej på egen hand.

Till TS - det är bara pröva pröva pröva, samt till olika kläder osv, så hittar du nog i mål så småningom.
 
Topp