Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Plaza Watch - Ploprof vacuumboett vs heliumventil

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rozzy, 28 april 2015.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Senaste Plaza Watch

image.jpg

Angående Ploppen

image.jpg

Intressanta teorier och beskrivning

image.jpg

:D

Kettil och _jonte gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snurrigt.

3. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

5. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

det har funnits klockor, idag vintage, där tillverkaren trodde det skulle ge jämnare gång om balanshjulet rörde sig i vakuum? det var nog inte så viktigt, ingen vinnarteknologi, och jag vetefan hur det funkade/var tätat, men Ploppen var väl ingen sån???

Omen, DrDre och Rozzy gillar detta.
  6. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
  7. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

F
    +1 fräcka lösningar

fast Cartieren har ju nåt super-lightweight balanshjul, då spelar luftmotståndet antagligen in betydligt mer än på ett vanligt i metall där masströghet i start o stopp måste va det stora? ...lite besviken ändå på att de inte minskar energiförbrukningen mer ändå (37%) trots alla supermaterial vacuum o gadgets... en vanlig gammal metalldinka är rätt bra ändå....:)

Icaras gillar detta.
  8. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Heliumventiler är ju inte heller till för att hindra gas att komma in, den ska ju se till att gasen kan komma ut...:banghead:

Daniel Mathisen och P-A gillar detta.
  9. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  10. ZQT

ZQT The Banker

Hehe

11. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, snurrig artikel. Jag i egenskap av ingenjör (och fritidsdykare) skall försöka påvisa sakfelen i artikeln. Nu blir det tekniskt, håll i er!

Vid teknisk dykning med hjälp av tryckkammare (mättnadsdykning) vistas dykare under längre tid på djup och högt tryck. Ett problem gällande klockor på detta djup (ofta flera hundra meters djup) och tryck är att heliumgasens atomer är så små och tränger/läcker in i klockan via krona och packningar. Vid uppstigning då trycket minskar expanderar heliumgasen i klockan och riskerar att trycka ut glaset pga inre övertryck. Därför har man ofta helium relief valvs = en typ av övertrycksventil/säkerhetsventil som fungerar som en backventil med riktning inifrån klockan och ut.
    Helium finns naturligt i vår luft (väldigt liten del) med kan även vid teknisk dykning tillsättas i dykarens gasblandning för att trycka undan kvävgasen som under högt tryck blir giftig i våra kroppar. Luft består av 78% kväve, 21% syre och ca 1% diverse ädelgaser, mest argon men även bla helium.
    Heliumventilen släpper alltså ut det ökade övertrycket som är expanderande heliumgas. Dvs tvärt om mot vad Plazas artikel beskriver.
    Dessutom har Ploprofen heliumventil enligt Omegas tekniska beskrivningar.
    Skärmklipp.PNG

Den gamla sjuttiotals Ploppen hade kanske inte heliumventil, jag är osäker på det. Antingen var den inte avsedd för mättnadsdykning, jag vet inte. Har man bara tillräckligt kraftig boett och glas så kan man bygga klockor som klarar hålla sig täta långt ner utan att implodera (motsats till explodera) av undertrycket. Se på IWC 2000 metersdykare etc. Bell & Ross och Sinn har ju klockor där man fyllt klockan invändigt med en olja som gör att klockan blir i princip okänslig för djupet och yttre trycket då vätskan (oljan i detta fall) inte kan komprimeras så som en gas gör. B&R 11000 meter;
    B&R-hydromax.jpg

Eller så bygger man en kraftig boett med glas, Rolex Deep Sea Challenge, 12000 m;
    07_Rolex-Deepsea.jpg
    http://www.rolex.com/world-of-rolex/exploration-underwater/rolex-deepsea-challenge.html

Att vacuum-suga klockan verkar konstigt ur dykperspektiv och konstruktionsmässigt. Vid dykning och ökade tryck blir det i princip vacuum eller snarare undertryck i klockan då luften som finns där inne komprimeras. Vid 10 meters djup har den komprimerats till halva volymen, vid 20 meter till en fjärdedel och så vidare. Att redan ha vacuum i klockan hade medfört att man redan börjar på minus vid ytan. Lämpligare hade varit att fylla klockan med gas och få ett övertryck! :D
    Dessutom hur skulle man fixa vacuumet i klockan? Speciellt vid service? Då skulle man behöva ha en vacuumventil/backventil som är riktad utifrån och in för att kunna suga ut klockans instängda luft och skapa vacuum, dvs till motsats mot heliumventilen. Detta hade inte varit så lämpligt för en dykarklocka!

//Rozzy :bookworm:

Kettil, Hubbatix, TiE och 20 andra gillar detta.
  12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

fast det där hajade jag inte?

jag trodde att mängden luftmolekyler är samma inne iklockan oavsett var nånstans den befinner sig (om den är tät), sen kläms väl klockan ihop på grund av trycket utifrån och att luften inuti fjädrar (till skillnad från oljan som nämnts ovan) och glaset flexar och baklocket flexar så trycket inne i klockan ökar också nere i djupet?

jag trodde lösningen på det kunde vara tex:
    -fyll boetten med nåt som inte går att trycka ihop typ olja
    -bygg boetten så stadig att den inte trycks ihop (och kanske falerar) även om det är ihåligt/flexigt inuti

Smulan och _jonte gillar detta.
  13. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inser att det blev ganska tekniskt och utsvävat, kort fattat vad sakfelen i artikeln var;
    1. Heliumventil är till för att släppa ut helium inte stänga ute gasen.
    2. Ploprof har heliumventil.
    3. Vacuumboetten känns som hittepå eller fel benämning/översättning på en kraftig boett.

Daniel Mathisen, Wi, NiklasArvid och 1 annan gillar detta.
  14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Känns som att texten är helt åt h-vete. Mig veteligen var Rolex först med he-ventil och hade således skapat det första heliumsäkra armbandsuret. Fler efterföljande modeller förseddes med he-ventil.

1975 släpper SEIKO 6159-022 *(första tonfisken). Mig veterligen är detta den första heliumTÄTA klockan, ingen heliumventil alltså, utan heliumet kan inte tränga in i klockan tack vare en L-packning i glaset och monoquecase. Stämmer inte detta? Var Omega före?

Resten av snacket om att Omega var först på månen, först på nordpoolen eller whatever har ingenting med tekniska genombrott att göra utan är snarare marknadsföring.

15. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Heliumventil känns lite som bröstvårtor på män.
    Skruva ur kronan på dykaruret innan trycket sjunker i tryck-kammaren. Problem solved?

NiklasArvid, meo_swe och yonsson gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    Håller absolut med dig, men tänk om inte klockan har någon krona, då går det ju inte. Eller vänta nu, det har ju alla klockor. :bored:

jabla, NiklasArvid och JoberMan gillar detta.
  17. yonsson

Från:
    GBG
    Det är för övrigt fel bild i notisen eftersom de pratar om den gamla ploppen.

18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...fast det var ingen annan klocka än Speedmastern som fixade NASA-testerna! ...och som klocktest/Sverker Olofsson-konsument-upplysning är väl dessa tester fortfarande oöverträffade även 50 år senare??? ...Speedmasterns framgång var möjligen inget resultat av något enskilt tekniskt genombrott, men av en lång rad grymt stabila lösningar! ;)

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122

fc2 gillar detta.
  19. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inget jag stör mig på, kul teknisk detalj på en "tool" klocka. Däremot hade jag stört mig på om jag saknade bröstvårtor... :(

Smulan, jabla och wundlander gillar detta.
  20. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jämför med en teburk i plåt. Läcker den så behåller den formen även på 12000 meters djup. Är den tät så lär den på det djupet vara en ihoptryckt plåtbit.

21. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

jo det förstår jag, vad jag inte fattade var hur du menar att det bli lägre tryck inne i klockan på djupet?

Jag vet inte ett skit om dykning men tänker att: luften i klockan har ju såklart lägre tryck än det omgivande vattnet (eftersom boetten håller emot) men om boetten är tät men flexar så blir volymen inuti mindre och luften i klockan kommer att pressas ihop något och då ha högre tryck på djupet än vid ytan?
    Om boetten inte flexar överhuvudtaget (dipsy) är lufttrycket samma inuti klockan på 1000m som på ytan?

Smulan gillar detta.
  22. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Ploprof 600 har ingen heliumventil - något som comexdykarna eftersökte och klockan blev därför inte så populär som man hade hoppats. Eftersom comexdykarna så promt ville ha det (trots att tester visade på att Ploprofen var tät nog) valde de att fortsätta köra på rolex och Doxa.

http://www.ploprof.com/PloProf.html

Rozzy, jabla och NiklasArvid gillar detta.
  23. _jonte

_jonte Friends of KS

Du har helt rätt i ditt resonemang, tror Rozzy bara tänkte lite för fort där. :)

NiklasArvid gillar detta.
  24. Cristian

Cristian Friends of KS

25. _jonte

_jonte Friends of KS

Tror inte det... ;)

26. Plaza Watch

Plaza Watch Torpare

Tack för feedback! Det smög helt klart sig in ett fel.

Skall se om vi kan få in en rättning av det i nästa nummer.

Seikosthlm, nissehult, jabla och 4 andra gillar detta.
  27. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Saxat: "Boyle´s lag (efter Robert Boyle som levde på 1600-talet) säger att när trycket på en gas ökar så minskar gasens volym och att detta sker på ett likformigt sätt, dvs ju mer trycket ökar desto mindre blir gasens volym (under förutsättning att temperaturen inte förändras).

Boyle´s lag kan beskrivas med formeln PxV=K där P står för tryck, V står för volym och K står för konstant. Det vill säga Trycket gånger Volymen är Konstant."

Så oberoende av hur mycket boett sviktar eller ej så minskar ju luftens volym på grund av omgivningens tryck (i detta fall vattendjupet) som vill få klockan att implodera ju längre ner vi kommer.

28. johpe

johpe Bonde

Från:
    Östergötland

Min fråga är var kommer heliumet som går in i klockan i från? Är det det extra tillsatta heliumet som dykaren andas in som sedan kryper ut ur huden och in i klockan eller är det ngt steg jag missar här?

29. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Dels finns helium naturligt i luften, men vid teknisk dykning kan man tillföra extra helium för att ersätta kvävgas som blir giftigt på större djup (större tryck).

30. _jonte

_jonte Friends of KS

Du missar att det är ett slutet kärl. Luften inne i klockan bryr sig inte om vad som försiggår på utsidan. Volymen och det absoluta lufttrycket blir alltså detsamma, men undantag för en liten kompression av 'svikten' i boetten.
    Den relativa tryckskillnaden är dock en annan sak...
    Eller? :)

Smulan, yonsson, JoberMan och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield