• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plaza Watch - Ploprof vacuumboett vs heliumventil

johpe

Panerai
2-Faktor
Dels finns helium naturligt i luften, men vid teknisk dykning kan man tillföra extra helium för att ersätta kvävgas som blir giftigt på större djup (större tryck).

Ja men brukar inte klockan, vid dykning, sitta utanpå våtdräkt eller torrdräkt eller vad man nu har på sig, så jag undrar fortfarande var kommer allt extra helium (som hamnar inne i klockan) ifrån? För som jag förstår det andas man mer helium från sina tuber, men varför hamnar det heliumet i klockan? Eller är det vid ngt annat tillfälle som heliumet åker in i klockan?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja men brukar inte klockan, vid dykning, sitta utanpå våtdräkt eller torrdräkt eller vad man nu har på sig, så jag undrar fortfarande var kommer allt extra helium (som hamnar inne i klockan) ifrån? För som jag förstår det andas man mer helium från sina tuber, men varför hamnar det heliumet i klockan? Eller är det vid ngt annat tillfälle som heliumet åker in i klockan?
Diskussionen avser mättnadsdykning på stora djup, dykarna sänks ner i en dykklocka/tryckkammare där de under längre tid anpassas till trycket. De utgår från tryckkammaren och arbetar/dyker för att sedan återkomma till kammaren där de sover, äter och lever. Detta ofta på flera hundra meters djup under ibland ett par veckors tid. Det är inne i tryckkammaren/dykklockan som heliumet sipprar in.
 

Onelund

Rolex



Heliumpartiklarna är så små att det inte finns packningar som kan hindra dem från att komma in i stort sett överallt :)

SÅÅÅÅÅ
mättnadsdykare som spenderar mkt tid på djup som kräver helium i andningsgasen behöver således klockor som kan "vädra" ut heliumet under uppstigningen

Hoppas det bringar lite klarhet, annars får ni fråga mer...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Heliumpartiklarna är så små att det inte finns packningar som kan hindra dem från att komma in i stort sett överallt :)

SÅÅÅÅÅ
mättnadsdykare som spenderar mkt tid på djup som kräver helium i andningsgasen behöver således klockor som kan "vädra" ut heliumet under uppstigningen

Hoppas det bringar lite klarhet, annars får ni fråga mer...
Vissa ur sägs klara detta utan ventilen, tar de då inte in helium eller klarar boetten/glaset övertrycket vid uppstigningen?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Heliumpartiklarna är så små att det inte finns packningar som kan hindra dem från att komma in i stort sett överallt :)

SÅÅÅÅÅ
mättnadsdykare som spenderar mkt tid på djup som kräver helium i andningsgasen behöver således klockor som kan "vädra" ut heliumet under uppstigningen

Hoppas det bringar lite klarhet, annars får ni fråga mer...
Ja, det stämmer, men det hade vi redan koll på utan det gäller frågan om trycket inne i klockan och Boyles lag, se ovan! :D
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Iom att partiklarna kommer in i klockan så ändras även trycket, jag är trött och kanske fattar trögt, eller så är det ni som är tröga :D


det är rozzy som är trög, han menar att när klockan kommer ner under vattnet springer luften in i ena hörnet o gömmer sig, under jättehög kompression, resten av klockan fylls av vakuum tydligen...;):D
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Hårda grabbar kör heliumsäker vintage utan ventil:

a3a49b1b-bd17-418f-8289-6e2170ef0538_zpsislanfpo.jpg

b2bb8f04-4457-41cf-b715-32d323ecfcd9_zpslc2pybk3.jpg


Hur det funkar rent tekniskt vet jag inte, men boetten är kraftig och innanför bezeln finns en stålring som skruvas ned runt glaset.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
det är rozzy som är trög, han menar att när klockan kommer ner under vattnet springer luften in i ena hörnet o gömmer sig, under jättehög kompression, resten av klockan fylls av vakuum tydligen...;):D
Hördudu! Jag menar att luften inne i klockan komprimeras med ökat tryck och därmed skapar ett undertryck inne i klockan. Detta oavsett hur kraftigt boett och glas. Onelund ?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skiter i vad det står i artikeln. Jag är mer nyfiken på var min tidning är? Betalade in för en prenumeration när det flaggades här på forumet.. Plaza Watch Any idea?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nyligen genomförda empiriska studier tyder på att Ploppen har en Helium-ventil... ;)

f4dacbebfc1a0037dadf573636ef8932.jpg


Sedan kan man också fråga sig hur Plaza tänkte att man skulle behålla vakuumet när man drar ut kronan för att ställa klockan?
 

Plaza Watch

Breitling
Jag skiter i vad det står i artikeln. Jag är mer nyfiken på var min tidning är? Betalade in för en prenumeration när det flaggades här på forumet.. Plaza Watch Any idea?


Hej,

Tidningen är på gång, som det ser ut nu landar den i lådorna runt 11 maj. Vi har gjort ett reportage med en mycket känd profil på forumet och slängde in ett extra bildreportage, därav det lite senare utgivningsdatumet :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Tidningen är på gång, som det ser ut nu landar den i lådorna runt 11 maj. Vi har gjort ett reportage med en mycket känd profil på forumet och slängde in ett extra bildreportage, därav det lite senare utgivningsdatumet :)
Tackar! Å extra tack för kanonsnabbt svar!!
 

Onelund

Rolex
Hördudu! Jag menar att luften inne i klockan komprimeras med ökat tryck och därmed skapar ett undertryck inne i klockan. Detta oavsett hur kraftigt boett och glas. Onelund ?


Såklart luften inne i klockan komprimeras, samtidigt som dykaren trycksätts, trycksätts klockan samtidgt, det är då heliumet smiter in för att sedan expandera då man åter stiger upp mot ytan.

Tycker du är lite rörig nu Rozzy ta en nypa okomprimerad luft genom att ta en promenad, alternativt om det finns någon syrgasbar kvar i Stockholm :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nyligen genomförda empiriska studier tyder på att Ploppen har en Helium-ventil... ;)

f4dacbebfc1a0037dadf573636ef8932.jpg


Sedan kan man också fråga sig hur Plaza tänkte att man skulle behålla vakuumet när man drar ut kronan för att ställa klockan?
Den nya ja! Men inte den gamla mögliga modellen;-)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Såklart luften inne i klockan komprimeras, samtidigt som dykaren trycksätts, trycksätts klockan samtidgt, det är då heliumet smiter in för att sedan expandera då man åter stiger upp mot ytan.

Tycker du är lite rörig nu Rozzy ta en nypa okomprimerad luft genom att ta en promenad, alternativt om det finns någon syrgasbar kvar i Stockholm :)
Tack, exakt min mening!

Ja, jag har andats en gasblandning med N2O hela dagen, vilket kan förklara rörigheten. Skall ta en nypa 1 bars ren luft nu i stället utan att hyperventilera...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Och Rozzy då? Jobbar på tryckeriet? Känner någon på Plaza? Jobbar på Plaza? Super-VIP prenumeration? Eller har hittar ett prototypnummer någonstans?
Nej. Jag köpte mitt ex som lösnummer i affären. o_O

Som jag förstått har inte första numret på BCF prenumerationerbjudandet kommit ännu. Men Plaza skrev något ovan om ca två veckor till nya numret.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej. Jag köpte mitt ex som lösnummer i affären. o_O

Som jag förstått har inte första numret på BCF prenumerationerbjudandet kommit ännu. Men Plaza skrev något ovan om ca två veckor till nya numret.
Jaha. Jag missförstod order "senaste" till att betyda "så nytt att trycksvärtan nästan inte har torkat". Dumt av mig... ;)
 
Topp