• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pod-tips: Vad är fel med klockindustrin?

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Såhär på lördagsmorgonen uppmanar jag er till att brygga en kopp kaffe och starta detta podcast-avsnittet från ablogtowatch som handlar om klockindustrins hälsa, vad som är fel och hur det kan fixas. Avsnittet är en timme långt med väldigt många kloka åsikter!

Enjoy!

Jag håller till fullo med om deras analys och tror att det kommer ske stora förändringar på återförsäljarmodellerna och marginalerna inom 10 år.
 
Visst blev man lite ledsen när man hörde att märken köpte tillbaka klockor för att i princip förstöra? :(

Jo, det var dystra budskap - samtidigt så lever industrin i sin egen värld och det är en industri som är unik och inte kan jämföras med något annat. Den måste hitta en hållbar väg framåt - att fortsätta spotta ut miljontals lyxklockor varje år håller inte i längden. Bilar skrotas, iPhones återvinns men fina klockor tickar på och lever i evighet - det är ju det fina med dom; att det i dagens värld av slit-och-släng fortfarande tillverkas produkter byggda för att hålla. Problemet blir samtidigt att bassängen inte töms; det finns inget frånflöde och det gör att den går att fylla - och vi börjar väl närma oss den punkt där marknaden helt enkelt, mitt i en högkonjunktur, börjar bli mättad. Och då kan man inte likt andra industrier vara så inriktad på ökad tillväxt och större volymer. Klockindustrin, med giganten The Swatch Group i spetsen, kan inte fungera så, inte i det långa loppet. Så Nick Hayek (och förtroendet för honom är generellt lågt då han ständigt kommer med analyser och påståenden som inte stämmer) kommer att få börja skära i Swatch-gruppens personalstyrka så småningom ändå - att han inte gjort det hittills beror på en beundransvärd respekt för arbetstagarna liksom en tanke om att kostnaderna, när försäljningen tar fart igen, för att åter utbilda urmakare etc. skulle bli större än vad den blir att nu istället behålla en belastande överkapacitet när efterfrågan är låg. Den stora frågan är väl bara om försäljningen verkligen tar fart igen; det finns ju liksom inget stort frånflöde från bassängen och produkterna är ju tillverkade för att hålla i generationer - det i sig är ju en liten tröst; det finns mycket pengar att göra på after-sales sidan med alla klockor som regelbundet behöver servas och att då försvåra för oberoende urmakare, vilket är lätt gjort för tillverkare som satsar på manufakturkalibrar, är ju ett sätt att se till att dom intäkterna landar i de egna leden. Vi går en ny och intressant framtid till mötes och klockindustrin måste kliva ut ur sin bubbla, inse att industrin inte är som andra industrier och hitta vägar för att säkerställa den långsiktiga överlevnaden för manufakturer som funnits med oss i flera hundra år.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jo, det var dystra budskap - samtidigt så lever industrin i sin egen värld och det är en industri som är unik och inte kan jämföras med något annat. Den måste hitta en hållbar väg framåt - att fortsätta spotta ut miljontals lyxklockor varje år håller inte i längden. Bilar skrotas, iPhones återvinns men fina klockor tickar på och lever i evighet - det är ju det fina med dom; att det i dagens värld av slit-och-släng fortfarande tillverkas produkter byggda för att hålla. Problemet blir samtidigt att bassängen inte töms; det finns inget frånflöde och det gör att den går att fylla - och vi börjar väl närma oss den punkt där marknaden helt enkelt, mitt i en högkonjunktur, börjar bli mättad. Och då kan man inte likt andra industrier vara så inriktad på ökad tillväxt och större volymer. Klockindustrin, med giganten The Swatch Group i spetsen, kan inte fungera så, inte i det långa loppet. Så Nick Hayek (och förtroendet för honom är generellt lågt då han ständigt kommer med analyser och påståenden som inte stämmer) kommer att få börja skära i Swatch-gruppens personalstyrka så småningom ändå - att han inte gjort det hittills beror på en beundransvärd respekt för arbetstagarna liksom en tanke om att kostnaderna, när försäljningen tar fart igen, för att åter utbilda urmakare etc. skulle bli större än vad den blir att nu istället behålla en belastande överkapacitet när efterfrågan är låg. Den stora frågan är väl bara om försäljningen verkligen tar fart igen; det finns ju liksom inget stort frånflöde från bassängen och produkterna är ju tillverkade för att hålla i generationer - det i sig är ju en liten tröst; det finns mycket pengar att göra på after-sales sidan med alla klockor som regelbundet behöver servas och att då försvåra för oberoende urmakare, vilket är lätt gjort för tillverkare som satsar på manufakturkalibrar, är ju ett sätt att se till att dom intäkterna landar i de egna leden. Vi går en ny och intressant framtid till mötes och klockindustrin måste kliva ut ur sin bubbla, inse att industrin inte är som andra industrier och hitta vägar för att säkerställa den långsiktiga överlevnaden för manufakturer som funnits med oss i flera hundra år.

Vänligen
Forumets undersköterska

Att bassängen har svämmat över är helt klart. Detta medför ju då också som du säger stora after-salesmöjligheter. Det är här det går åt skogen för mig. De stora marginalerna som existerar hos återförsäljarna som nästan förpliktigar prutmån på vissa modeller tar en del ifrån köpupplevelsen skulle jag säga. Att köpa en nya Omega, TAG, Breitling, Rolex osv för listpris upplevs som en dålig affär då man ständigt hör om -15% här, -20%, gråhandlare där - det tar ifrån lite av känslan produkten skapar hos mig. Detta i samband med förvirrad after-sales service från AD:s (jag har inte upplevt bättre eller sämre service oavsett om jag handlat av gråhandlare eller AD) gör att iaf jag inte längre väljer att handla från AD:s.

Nästanpå alla modeller går att få tag på ny eller nästan ny för en betydligt lägre peng på andra håll då bassängen har runnit över. Att då betala vad som är över marknadsvärdet (då det bevisligen går att handla under AD-listpriser) finns inte längre på kartan för mig, förutsatt att det inte är en extremt ovanlig modell.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att bassängen har svämmat över är helt klart. Detta medför ju då också som du säger stora after-salesmöjligheter. Det är här det går åt skogen för mig. De stora marginalerna som existerar hos återförsäljarna som nästan förpliktigar prutmån på vissa modeller tar en del ifrån köpupplevelsen skulle jag säga. Att köpa en nya Omega, TAG, Breitling, Rolex osv för listpris upplevs som en dålig affär då man ständigt hör om -15% här, -20%, gråhandlare där - det tar ifrån lite av känslan produkten skapar hos mig. Detta i samband med förvirrad after-sales service från AD:s (jag har inte upplevt bättre eller sämre service oavsett om jag handlat av gråhandlare eller AD) gör att iaf jag inte längre väljer att handla från AD:s.

Nästanpå alla modeller går att få tag på ny eller nästan ny för en betydligt lägre peng på andra håll då bassängen har runnit över. Att då betala vad som är över marknadsvärdet (då det bevisligen går att handla under AD-listpriser) finns inte längre på kartan för mig, förutsatt att det inte är en extremt ovanlig modell.
Fast är det så bra marginaler? Om marginalen är 40%, är det då för högt? Jämfört med andra varor är nog knappats 40% en hög marginal, något behövs ju för att kunna driva affären. Men Sverige kanske har lägre marginaler än andra länder på klockor?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Fast är det så bra marginaler? Om marginalen är 40%, är det då för högt? Jämfört med andra varor är nog knappats 40% en hög marginal, något behövs ju för att kunna driva affären. Men Sverige kanske har lägre marginaler än andra länder på klockor?

Jag tror priserna är ganska standard över hela världen. Podden diskuterade (om jag minns rätt) marginaler på kring 100% och nu när märkena själva börjat sköta mycket av reklambiten och distributionen så vet jag inte om det är rätt väg att gå - speciellt när det bjuds på rabetter hit och dit och det dumpas till gråhandlare med kraftig rabatt men fortfarande med vinst för att sedan kunna ta in flera "klockpaket" och sälja det eftertraktade direkt.

Sen repeat på detta gör ju att man flödar över marknaden med klockor pga den orealistiska marginalen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror priserna är ganska standard över hela världen. Podden diskuterade (om jag minns rätt) marginaler på kring 100% och nu när märkena själva börjat sköta mycket av reklambiten och distributionen så vet jag inte om det är rätt väg att gå - speciellt när det bjuds på rabetter hit och dit och det dumpas till gråhandlare med kraftig rabatt men fortfarande med vinst för att sedan kunna ta in flera "klockpaket" och sälja det eftertraktade direkt.

Sen repeat på detta gör ju att man flödar över marknaden med klockor pga den orealistiska marginalen.
Vem har 100% marginal? Eller 50% vinstmarginal, alltså 100% prispåslag på inköpspriset. Knappast någon butik i Sverige som säljer Rolex, Breitling, Omega mm i alla fall. Modemärkena har jag ingen som helst koll på men swiss made premiumklockor har inte vinstmarginal på 50% i Sverige.

Jag får lyssna på podden på måndag.
 

china

Torpare
Det är väl på tiden att branschen självsaneras?

När fokus ligger på marknadsföringen och massproduktion höjts till skyarna så blir prissättningen ohållbar. Problemet med "lyx" för en överkomlig prislapp är att marknaden urholkas när vilken lallare som helst kan knalla in till en AD och köpa ett dussinur med hög "status", det är bara att inse faktum, massproduktion blir aldrig exklusiv eller någon statusfaktor i längden. Det här har hänt förr och kommer att göra det igen, folk inser att deras "lyxprodukter" varken är exklusiva eller prisbilden stabil. Lyxprodukter som dumpas prismässigt av både AD och gråhandlare är dömda att misslyckas, man lever varken upp till kundernas krav på exklusivitet eller uppfyller den våta livsstilsdrömmen. Låt oss inse faktum, vem som helst kan köpa en "exklusiv" massproducerad klocka, vilket inte gör varan särskilt exklusiv.

Marginalerna på klockor i allmänhet och lyxsegmentet i synnerhet är mycket högre än vad folk tror, försök att pruta på ett exklusivt hantverk så märker ni skillnaden, då går det inte att få några feta rabatter.;)

Med det sagt så skall vi vara tacksamma för miljonserierna av klockor från olika tillverkare, för vem skulle annars haft råd med en klocka?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer helt i att massproduktion riskerar urholka exklusivitet och lyxsegmentet. Men prisbilden är stabil... Nu när försäljningen går ned så stryper uppenbarligen tillverkarna tillgången och matchar den aktuella efterfrågan. Allt prat om att de är långsamma på att agera i schweiz förstår jag inte, jag tycker snarare de verkar agera väldigt snabbt?
Vidare att Swatch Group tappat halva sitt börsvärde är ju inte representabelt för den minskade försäljningen. Det är en 12% nedgång från deras bästa bokslut någonsin, så folk köper fortfarande klockor i större utsträckning än nästan någonsin historiskt sett.
Men absolut, det är troligt att trenden fortsätter negativt innan det stabiliserar sig. Men jag tror det går att rädda.... Det är fortfarande väldigt få även i välmående länder som bär exklusiva klockor.
 

china

Torpare
Instämmer helt i att massproduktion riskerar urholka exklusivitet och lyxsegmentet. Men prisbilden är stabil... Nu när försäljningen går ned så stryper uppenbarligen tillverkarna tillgången och matchar den aktuella efterfrågan. Allt prat om att de är långsamma på att agera i schweiz förstår jag inte, jag tycker snarare de verkar agera väldigt snabbt?
Vidare att Swatch Group tappat halva sitt börsvärde är ju inte representabelt för den minskade försäljningen. Det är en 12% nedgång från deras bästa bokslut någonsin, så folk köper fortfarande klockor i större utsträckning än nästan någonsin historiskt sett.
Men absolut, det är troligt att trenden fortsätter negativt innan det stabiliserar sig. Men jag tror det går att rädda.... Det är fortfarande väldigt få även i välmående länder som bär exklusiva klockor.

Frågan är vad som är värt att rädda "exklusiv" massproduktion eller exklusivt hantverk? Nu så lär väl dussinmärkena överleva och även stabilisera priserna på sikt, däremot så tycker jag att ämnet förtjänar att diskuteras. Faktum är att konsumenterna i det långa loppet avgör hur framtiden kommer att se ut, massproduktion med statusfaktor som resultat av effektiv marknadsföring och odlandet av olika myter, eller en mer eller mindre hantverksmässig produktion i de övre prisklasserna, där man faktiskt betalar för exklusiv produktion.

Själv har jag inget problem med att välja.;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är vad som är värt att rädda "exklusiv" massproduktion eller exklusivt hantverk? Nu så lär väl dussinmärkena överleva och även stabilisera priserna på sikt, däremot så tycker jag att ämnet förtjänar att diskuteras. Faktum är att konsumenterna i det långa loppet avgör hur framtiden kommer att se ut, massproduktion med statusfaktor som resultat av effektiv marknadsföring och odlandet av olika myter, eller en mer eller mindre hantverksmässig produktion i de övre prisklasserna, där man faktiskt betalar för exklusiv produktion.

Själv har jag inget problem med att välja.;)
Klart att inte medelsvensson går och köper nån Haute Horologie-klocka som bara går att köpa direkt från tillverkaren. Medelsvensson vill ha något han/hon hört talas om och som kan köpas över disk. Jag ser ingen kontrovers alls där faktiskt. Det finns väl ingen som inbillat sig att det som är lättast att köpa är det som är mest prisvärt?
 

china

Torpare
Klart att inte medelsvensson går och köper nån Haute Horologie-klocka som bara går att köpa direkt från tillverkaren. Medelsvensson vill ha något han/hon hört talas om och som kan köpas lver disk. Jag ser ingen kontrovers alls där faktiskt. Det finns väl ingen som inbillat sig att det som är lättast att köpa är det som är mest prisvärt?

Medelsvensson köper t.ex. en Certina eller en billig Seiko utan någon tanke på stastusfaktor. Går vi upp lite i pris så skulle jag säga att mindre än 1% bryr sig om hur klockan tillverkats och fokuserar på andra faktorer. Du ser inget problem, jag ser ett problem i att folk köper medioker massproduktion som många gånger är dyrare än klockor som fått lite handpåläggning i form av t.ex. dekorationer av verk och boett. Men skiter man i tradition och hantverk så må det väl vara hänt. Problemet är att tillverkare får det allt svårare att hålla traditionen vid liv, och då hamnar vi i ett läge där Haute Horologie börjat stå för traditionen och blir ett mer eller mindre omöjligt mål för den klockintresserade, själv hade jag hellre sett att klockintresserade stöttade tillverkare som i vart fall försöker att inkludera hantverk i produktionen.

Men vad vet jag, t.ex. ett ETA-verk som dekorerats för hand är ren skit om man nu skall tro "experter" på olika forum. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Många här på forumet som har rätt bra medvetenhet väljer ändå att ha ha 5 stycken massproducerade Rolex istället för 1 till 2 AP eller Patek. Folk har råd att köpa dyrare men väljer ändå inte att göra det... Finns trygghet i massproduktion
 

china

Torpare
Många här på forumet som har rätt bra medvetenhet väljer ändå att ha ha 5 stycken massproducerade Rolex istället för 1 till 2 AP eller Patek.

Medvetenhet om vad?

Att valet av en dyrare klocka i längden faktiskt påverkar om tradition och hantverk skall ha en chans att överleva, eller krasst tänkande kring status och andrahandsvärdet? Själv har jag väldigt svårt att förstå folk som har ekonomiska resurser, men trots det väljer massproduktion, i vart fall om man nu har mage att kalla sig horologist. Nu så är väl alla klockor utom piratkopior helt ok, och man väljer efter plånboken. Faran med fokus på enbart massproduktion är att kunskap försvinner och att nya generationer av urmakare inte får chansen att ta del av den kunskap/tradition som byggt upp branschen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Medelsvensson köper t.ex. en Certina eller en billig Seiko utan någon tanke på stastusfaktor. Går vi upp lite i pris så skulle jag säga att mindre än 1% bryr sig om hur klockan tillverkats och fokuserar på andra faktorer. Du ser inget problem, jag ser ett problem i att folk köper medioker massproduktion som många gånger är dyrare än klockor som fått lite handpåläggning i form av t.ex. dekorationer av verk och boett. Men skiter man i tradition och hantverk så må det väl vara hänt. Problemet är att tillverkare får det allt svårare att hålla traditionen vid liv, och då hamnar vi i ett läge där Haute Horologie börjat stå för traditionen och blir ett mer eller mindre omöjligt mål för den klockintresserade, själv hade jag hellre sett att klockintresserade stöttade tillverkare som i vart fall försöker att inkludera hantverk i produktionen.

Men vad vet jag, t.ex. ett ETA-verk som dekorerats för hand är ren skit om man nu skall tro "experter" på olika forum. ;)
Omega är ju haute horologie enligt vissa (dårar). Det är väl bara att konstatera att haute horologie är mer prisvärt än premiumklockor. Båda segment fyller sin funktion.
 

china

Torpare
Omega är ju haute horologie enligt vissa (dårar). Det är väl bara att konstatera att haute horologie är mer prisvärt än premiumklockor. Båda segment fyller sin funktion.

Jag ser ingen poäng i det resonemanget. Nej, Omega är inte medlemmar FHH, och tyvärr så blir nog aldrig haute horologie prisvärt för klocköpare i allmänhet. Kanske missförstår vi varandra, min poäng är att t.ex. omarbetningar/dekorationer av urverk många gånger inte uppfattas som premium. Många fokuserar på varumärkesstatus och struntar i hur klockan tillverkats, och det må väl vara hänt. Frågan är väl vad konsumenternas val kommer att få för långsiktiga konsekvenser.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Många fokuserar på varumärkesstatus och struntar i hur klockan tillverkats, och det må väl vara hänt. Frågan är väl vad konsumenternas val kommer att få för långsiktiga konsekvenser.
Jag är en sån där tomte som gärna köper en relativt dyr klocka utan att lägga en tanke på hur den tillverkats. För mig handlar det om kvalitet som slutkund. Jag upplever till exempel att Rolex håller mycket hög kvalitet trots att en hel del görs av maskiner.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser ingen poäng i det resonemanget. Nej, Omega är inte medlemmar FHH, och tyvärr så blir nog aldrig haute horologie prisvärt för klocköpare i allmänhet. Kanske missförstår vi varandra, min poäng är att t.ex. omarbetningar/dekorationer av urverk många gånger inte uppfattas som premium. Många fokuserar på varumärkesstatus och struntar i hur klockan tillverkats, och det må väl vara hänt. Frågan är väl vad konsumenternas val kommer att få för långsiktiga konsekvenser.
image.png

Är det denna lista du syftar på?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror att väldigt få klockintresserade är riktigt intresserade av haute horlogerie. Vilket är perfectly fine. Man unnar sig en fin klocka för att man prioriterar för en. Sen väljer vissa efter utseende, preferens och plånbok medan andra efter ett märkes status. Likna det med Svenssons bilköp där vissa handlar en KIA och andra en Audi. Om klockindustrin var beroende av haute horlogerie så hade den varit död sedan länge. Haute horlogerie är en extrem nischprodukt där merparten handlar om kapitalstarka producenter som slåss om de extremrikas pengar. Det är inget för vanligt folk. Undantag finns där du har extremnördar som älskar tekniken och som antingen har resurser eller så drömmer de bara om klockorna såvida de inte handlar asiatisk lågpris.

Oavsett vad så är knappast haute horlogerie något som rör den genomsnittlige klockpundaren här på KS eller än bättre; den genomsnittlige klockköparen. Nu har jag inte lyssnat på podden men ville bara flika i diskussionen. Och nu pratar jag om teknik som anses som haute horlogerie. Inte om vem som ev är med i intresseföreningen.
 
Senast ändrad:

china

Torpare
Jag är en sån där tomte som gärna köper en relativt dyr klocka utan att lägga en tanke på hur den tillverkats. För mig handlar det om kvalitet som slutkund. Jag upplever till exempel att Rolex håller mycket hög kvalitet trots att en hel del görs av maskiner.

Jag skulle inte säga att det resonemanget gör dig till en tomte, Rolex är kvalité även att klockorna är massproducerade. Men det finns en skillnad som kanske inte är helt självklar alla gånger, i fallet med Rolex så får vi urverk med extremt goda prestanda ( även att det kan finnas något måndags ex ), men att jämföra prestanda och hantverk blir ofta skevt. Vill man betala för en sportig klocka med utmärkt tidshållning så är t.ex. COSC-modeller från Rolex och Omega utmärkta val, däremot så kan jag tycka att klockorna inte är exklusiva då det handlar om massproduktion. Jämför vi med t.ex. någon tillverkare som inte är inhouse och har dekorerat/omarbetat urverken, så skulle jag säga att man haft både högre kostnader och en högre grad av hantverk i produktionen. Jag är inte ute efter att jämföra t.ex. Rolex med haute horologie i miljonklassen för det blir bara helt fel.
 

china

Torpare
Tror att väldigt få klockintresserade är riktigt intresserade av haute horlogerie. Vilket är perfectly fine. Man unnar sig en fin klocka för att man prioriterar för en. Sen väljer vissa efter utseende, preferens och plånbok medan andra efter ett märkes status. Likna det med Svenssons bilköp där vissa handlar en KIA och andra en Audi. Om klockindustrin var beroende av haute horlogerie så hade den varit död sedan länge. Haute horlogerie är en extrem nischprodukt där merparten handlar om kapitalstarka producenter som slåss om de extremrikas pengar. Det är inget för vanligt folk. Undantag finns där du har extremnördar som älskar tekniken och som antingen har resurser eller så drömmer de bara om klockorna såvida de inte handlar asiatisk lågpris.

Oavsett vad så är knappast haute horlogerie något som rör den genomsnittlige klockpundaren här på KS eller än bättre; den genomsnittlige klockköparen. Nu har jag inte lyssnat på podden men ville bara flika i diskussionen. Och nu pratar jag om teknik som anses som haute horlogerie. Inte om vem som ev är med i intresseföreningen.

Det handlar inte om haute horlogerie, så du har nog inte fattat poängen. Däremot att random klocköpare i de lite högre segmenten väljer "säkra" massproducerade kort, till skillnad från mer hantverksmässiga alternativ. Vad menar du förresten med "Och nu pratar jag om teknik som anses som haute horlogerie. Inte om vem som ev är med i intresseföreningen." Bara en undran då jag själv och en del bekanta varit besvärliga och käftat regelverket.;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det handlar inte om haute horlogerie, så du har nog inte fattat poängen. Däremot att random klocköpare i de lite högre segmenten väljer "säkra" massproducerade kort, till skillnad från mer hantverksmässiga alternativ. Vad menar du förresten med "Och nu pratar jag om teknik som anses som haute horlogerie. Inte om vem som ev är med i intresseföreningen." Bara en undran då jag själv och en del bekanta varit besvärliga och käftat regelverket.;)
Det var någon som började yra om haute horlogerie. Tråden handlar om allmän försäljning av kvalitetsur och den är fortfarande väldigt hög. Min poäng var att väldigt få köpare av riktigt dyra klockor är vidare intresserade av extrem teknik eller dekorering av verk. Lite på samma sätt som att få köpare av en Lamborghini är otroligt intresserade av bilteknik. Det är en pryl. En dyr pryl som kan imponera på folk. Går du ner i kapitalstyrka så hittar du radhusägaren som köper en flångny Volvo för de tror att grannarna ska imponeras lite. Eller så köper de en ny SubC. Kanske både och beroende på vad de gillar och hur kapitalstarka de är. Nu yrar jag iväg igen men klockindustrin är nog mer välmående på länge då medelklassen helt plötsligt blivit så välbärgad att de unnar sig lyxprodukter. Att försäljningen dippar något med oroliga börser i Asien är knappast en katastrof för dagens klockindustri. Det säljs fortfarande väldigt mycket "lyxur" idag och det är knappast något som kommer att ändras any time soon.

För mig är haute horlogerie hantverk. Bara för att tex Tag Heuer betalar årsavgiften till FHH så är inte alla Tag Heuer haute horlogerie. Each to his own om nu andra tycker annorlunda.
 

china

Torpare
Det var någon som började yra om haute horlogerie. Tråden handlar om allmän försäljning av kvalitetsur och den är fortfarande väldigt hög. Min poäng var att väldigt få köpare av riktigt dyra klockor är vidare intresserade av extrem teknik eller dekorering av verk. Lite på samma sätt som att få köpare av en Lamborghini är otroligt intresserade av bilteknik. Det är en pryl. En dyr pryl som kan imponera på folk. Går du ner i kapitalstyrka så hittar du radhusägaren som köper en flångny Volvo för de tror att grannarna ska imponeras lite. Eller så köper de en ny SubC. Kanske både och beroende på vad de gillar och hur kapitalstarka de är. Nu yrar jag iväg igen men klockindustrin är nog mer välmående på länge. Kanske har den aldrig ens mött så bra som på slutet. Att försäljningen dippar något med oroliga börser i Asien är knappast en katastrof. Det säljs fortfarande väldigt mycket "lyxur" idag och det är knappast något som kommer att ändras any time soon.

För mig är haute horlogerie hantverk. Bara för att tex Tag Heuer betakar årsavgiften så är inte alla Tag Heuer haute horlogerie. Each to his own om nu andra tycker annorlunda.

Inget svar på min fråga, men det var väl väntat...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Listan är väl knappast komplett? Breguet? Blancpain? Fattas ju massa kändisar på listan.
 

china

Torpare

Så du tycker inte att ditt påstående behöver utvecklas, trist då jag trodde att vi hade en seriös diskussion. Sedan är det väl ganska så uppenbart att inte hela produktionen från Tag Heuer eller för den sakens skull andra medlemmar är haute horlogerie. Det intressanta är snarare varför en del tillverkare godkänns som medlemmar, och en del väldigt kända namn har ratats. Du har läst inträdeskraven och tror att det handlar om att betala medlemsavgiften?
 
Topp