• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

pointed crown guards “El Cornino”

B62

Panerai
Min första vintageklocka.


Mitt intresse för vintageklockor är rätt så färskt.Allt började med en artikel på nätet,
”Under the loupe:Rolex GMT Master 1675” för 6 månader sedan.Artikeln var kort men intressant och jag kände direkt att jag ville fördjupa mig mer i modellen.Jag blev medlem först på KS i början av Juli 2015.Och vilken klockvärld som öppnade sig!.Visst,jag var helt novis till en början,Jag visste inte vad NOS betyder eller vad Gilt, Bevels,7206 stod för.Det enda raka var att helt enkelt att börja plugga på i ämnet,alla är vi ju barn i början.Jag började vika mer tid åt att söka information på nätet.Fördjupade mig i alla referenser ,tavlor,verk,länkar m.m.Och ju mer man läste,ju hungrigare blev man för mer information.När det stod klart efter några veckor att man liksom var kvar/fast med foten i ”vintageträsket”,började letandet efter min första vintage klocka.Det blev några annonser på KS köp/sälj,VRF m.m.Utbudet på Chrono 24 var stort,jag tittade även på klockor hos bla Hqmilton,sheartime,tenpastten mfl.Tiden gick och jag hade väl några intressanta exemplar på gång som jag funderade på.Men så en dag runt Lucia förra året fick jag ett erbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till.........

Klockan är redan presenterad tidigare på forumet så jag håller det kort.
Märke: Rolex GMT-Master
Referens: 1675
Årtal: 1961
Urverk: Rolex 1565
Tavla: Gilt,closed chapter ring,exclamation point,scoc.
Glas: Plexiglas
Länk: Oyster Riveted 7206/80, märkt 61

Jag vill rikta ett speciellt tack till @Per som på ett utomordenligt sätt hjälp mig under resans gång med all tänkbar information.Det blev en hel del PM fram och tillbaka med allt från bedömning av skick,polering,dåliga boetter,länkar,aftermarket-tavlor,gilt,serial nr m.m.Flera kandidater fick ge vika efter din granskning.Dina kunskaper var guld värt.Tack för en god affär.Kul att det blev din klocka.

Ps.det blev ingen årsklocka,men ganska nära.

Här kommer lite bilder,hoppas att ni gillar dem.

Ha ett bra klockår 2016:)


B62

IMG_4352.JPG


IMG_4340.JPG

IMG_4404.JPG


IMG_4364.JPG
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Stadig första klocka och kliva in i vintageträsket med ;) Bara att gratulera!
Jag trodde nog inte att den där 1675an skulle lämna dig @Per, nästan så jag är lite glad för vad tusan är på väg att landa nu?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grattis - sånt sjukt stort grattis! Och som flera sagt - vilket steg ner i vintagevärlden! Respekt!

Och klockan i sig - den är så fantastisk! Enligt mig en av, om inte den, bästa klockan på forumet! Jag har klämt på några gilt 1675 men den där är den bästa jag sett, troligen både på bild och live. Sagt det till @Per förr - det där exet skulle kunna vara min exit- och OWG-klocka. Jag är faktiskt lite avundsjuk!

...samtidigt håller jag med @Donkii - sjukt spännande, hur toppar man det här? Hoppas och tror...
 
  • Like
Reactions: B62

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Satfläsk! Vissa börjar med nån gammal ryss som första vintage... Stort grattis! Den är magisk:pompus:
 
  • Like
Reactions: B62

Asplund

Patek
2-Faktor
Det är inte ofta jag ramlar in på den här delen av forumet, ännu mer sällan jag skrivit något men det här är ett bra undantag för den där klockan är fan tastisk!

Gratulerar!
 
  • Like
Reactions: B62
Topp