• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polaren önskar.

Roffe

Panerai
2-Faktor
God kväll!

Börjar med ett "ifall-att-ursäkta" om tråden passar bättre in på "Lifestyle", ber snällt admin flytta tråden om så är fallet. Men förväntar mig samtidigt en diskussion angående för/emot, heh.

Nu till problematiken..
Jag ska iväg till Asien i ca 10 veckor inom en väldigt snar framtid varpå en kompis till mig har slängt ur sig "du SKA köpa en klocka till mig när du är där!". Han syftar givetvis på en tokfejkad Rolex/Hublot/AP som kostar runt hundringen från ett mysko hak i ett gathörn alternativt på en strand någonstans "over there". Det svider ju något enormt och har än så länge svarat "köp en som inte är fejkad istället?". Har fått honom in på dessa banor lite, men ännu inte lyckats helt då han fortfarande svarar "Är ju sugen, men nej ska inte lägga så mycket pengar på en klocka, lägger det på bilen istället" som den sanna bilnörden han är. Vredet inom mig växer lite medans han drar på ett lika fejkat flin som klockorna från stranden i Thailand. Samtidigt som jag skulle kunna vara schysst och kasta ner en sådan i bagaget när jag ska hem då det inte är så stort besvär för mig i praktiken, så vill jag ju verkligen inte göra det.

Hur ställer ni er till detta?
Vad hade ni gjort?
Vad hade ni sagt? (Nej, ska du ha en Rolex, ska det fan i mig vara en riktig.)

Det som tär extra mycket är ju att jag ganska nyligen införskaffade mig en EXPII och det skulle svida något enormt att se han med en "likadan" på armen för det otränade ögat.

MVH #världensnumestambivalentaperson
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Ge honom ett bra "bil-exempel". Skulle han själv köpa en kopierad kina-turbo till sin bil bara för att det är billigare? Antagligen inte?

Har nu fått så många bra förslag så snart måste jag ställa frågan "vilket av alternativen är bäst för mig att lägga fram?". Haha, tack, makes sense! :D
 
Spontant så känns det olagligt ifall om din kompis skulle ge dig pengar för att du ska köpa en falsk klocka och föra in den i EU/Sverige och sälja den till honom. Även om det i praktiken inte är något man kommer bli dömd för. Men är ändå ytterligare ett argument till varför det är dålig idé.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Ska gå emot strömmen. Är det en bra vän så gör det. Seriöst vem bryr sig, ett rånoffer mer på gatan...

Men det kanske väcker hand intresse när den går sönder efter en vecka och köper orginal. Ibland går det inte att motargumentera. Man får låta de göra misstaget själva...
 
Topp