• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera eller inte. Behöver råd.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För någon månad sen köpte jag en Glycine airman no1 här på forumet. En fantastisk klocka som jag är väldigt förtjust i.
Klockan är uttagen från AD feb-17 så den är i absolut nyskick. Tyvärr har ett armband som jag använt ärjat bakboetten så metallen har blivit skadad. Som ni ser på bilden syns ett (störande) våffelmönster. Jag har försökt putsa bort det utan resultat. Eftersom jag använt ett putsmedel kommer jag lämna in klockan till urmakare för att få bort ev rester som sitter kvar mellan bezel, boett och kronorna. De får oxå kolla packningar mm.
Frågan blir till er, tycker ni jag ska be dem polera bort våffelmönstret för att få den i nyskick igen eller ha den kvar opolerad men med våffelmönster?
DSC_0393-01.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lär dig av läxan istället. Nato/perlon= tejpa baklocket. :) Nu är det ju för sent, jag hade låtit det vara. Blankpolerade baklock är ju ändå omöjliga att hålla "nya".
 

meo_swe

Audemars
Jag är fån kluven på riktigt här.
Jag anser starkt att airmans bara blir snyggare om man ej polerar dem. De skall ha looken att de nyss är använda av en doorgunner i en Huey. Men med det sagt så syns ju denna skada inte, Och det är enbart du som drabbas.
Så tror du att du klarar av att sköta i det så skit i polering, annars så polerar du. I slutändan är detta helt ditt beslut:)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade bandet på några veckor. Bandet var ett Nato från 70talet. För att få bort viss lukt hade man tydligen tvättat med lite grand blekmedel. Efter det sköljdes bandet med vatten åtskilliga gånger. Men det räckte tydl inte eftersom bandet ärjat metallen
 

Mr Chance

Kalmar
Vad menas med detta?!
Med detta menas: "Klockor är till för att användas och när de används får de märken, repor, hairlines, dings etc., det ingår i konceptet."
Vill man att klockan alltid ska se ny ut är mitt förslag att man helt enkelt låter bli att använda den.
Men, var och en gör som den vill. Såklart.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Med detta menas: "Klockor är till för att användas och när de används får de märken, repor, hairlines, dings etc., det ingår i konceptet."
Vill man att klockan alltid ska se ny ut är mitt förslag att man helt enkelt låter bli att använda den.
Men, var och en gör som den vill. Såklart.
Jag vet att klockor ska användas. Men jag skulle vilja säga såhär :
Klocksnack har 15000 medlemmar. Det betyder att alla olika slags människor är representerade, dock med den gemensamma nämnaren klockor. Här finns fattiga och rika, vanliga knegare, en del chefer, köttälskare och vegetarianer, några ekobrottslingar, ett par pedofiler, ett gäng med IQ över 134...osv. Och så finns det de som skiter i vad deras klockor råkar ut för, och de som värdesätter att ha sina klockor så fina det går. Jag tillhör den sista kategorien. Med det som bakgrund finns det eg ingen anledning att dra till med ett "herregud" ungefär som att är du dum i huvudet?! Ditt senaste inlägg var mer nyanserat, men glöm inte bort att folk tänker inte alltid som du...Även om du vill tro det.
 

Hugii

Audemars
Kanske lite OT, men jag köper hellre av en som har tejpat sin klocka (inte för att det gör nån stor skillnad) utan för att jag vet att det är nån som tar hand som sina klockor och inte marinera, grillar, fryser in den osv.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Med detta menas: "Klockor är till för att användas och när de används får de märken, repor, hairlines, dings etc., det ingår i konceptet."
Vill man att klockan alltid ska se ny ut är mitt förslag att man helt enkelt låter bli att använda den.
Men, var och en gör som den vill. Såklart.
Jag tycker också att klockor skall användas, slitas etc. Men det är en lite extrem ståndpunkt att man inte skall få hålla sina klockor i fint skick. Det är klart det svider lite när ett älskat föremål tar stryk, inget konstigt med det. Jag tror inte på polering i detta fall, men kanske tejpa i fortsättningen som @yonsson skrev.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag vet att klockor ska användas. Men jag skulle vilja säga såhär :
Klocksnack har 15000 medlemmar. Det betyder att alla olika slags människor är representerade, dock med den gemensamma nämnaren klockor. Här finns fattiga och rika, vanliga knegare, en del chefer, köttälskare och vegetarianer, några ekobrottslingar, ett par pedofiler, ett gäng med IQ över 134...osv. Och så finns det de som skiter i vad deras klockor råkar ut för, och de som värdesätter att ha sina klockor så fina det går. Jag tillhör den sista kategorien. Med det som bakgrund finns det eg ingen anledning att dra till med ett "herregud" ungefär som att är du dum i huvudet?! Ditt senaste inlägg var mer nyanserat, men glöm inte bort att folk tänker inte alltid som du...Även om du vill tro det.
Öm tå?
Jag tror inte att folk tänker som jag, men du bad om åsikter och åsikter har du fått.
Jag vidhåller mitt "Herregud" då märkena du visar på bakboetten sannolikt inte på något sätt påverkar vare sig klockans värde eller funktion.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Svår fråga. Och det kanske inte finns något bra svar. Men jag ogillar nog spåren så jag säger polera bort det. Det är skillnad på vanligt slitaget och det som skett med din klocka.

Eller...blir det coolt med åren? Det gör ändå klockan lite unik. Hmmm som sagt. Ingen lätt fråga att besvara. Skulle du polera och ångrar dig så drar du iofs bara på samma gamla Nato igen och kör
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Måste väl iofs gå att polera väldigt ytligt för att få bort det där, om man nu skulle störa sig på det? Kan ju omöjligt behövas tas bort mycket material för det.
 

pederr

Cartier
Släng i a f bandet. Om det blekts är det kanske något klorangrepp du råkat ut för. Förstår hur du känner. Förvisso ska grejorna användas, men det är surt då man inte kalkylerat med åverkan. Skulle nog låta det vara.
 
Topp