• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera eller inte. Behöver råd.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Öm tå?
Jag tror inte att folk tänker som jag, men du bad om åsikter och åsikter har du fått.
Jag vidhåller mitt "Herregud" då märkena du visar på bakboetten sannolikt inte på något sätt påverkar vare sig klockans värde eller funktion.
Nej då mina tår är inte särskilt ömma. Men om du tror att ditt "herregud" skulle hjälpa mig i mina funderingar blir jag orolig för dig på riktigt.
 
Alla tycker det coolt med en sliten klocka, men när/om det är dags att sälja så är det helt plötsligt ingen som vill ha den:):(
Det är handlar nog en del om förslitningarna är egenproducerade eller ej. Om man har gjort dem själv så kan de vara förknippade med minnen eller bara att klockan har hängt med en i vått o torrt, men andras slitage kanske inte är lika kul. Lite som egna barn och andras ungar.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är handlar nog en del om förslitningarna är egenproducerade eller ej. Om man har gjort dem själv så kan de vara förknippade med minnen eller bara att klockan har hängt med en i vått o torrt, men andras slitage kanske inte är lika kul. Lite som egna barn och andras ungar.
Så är självklart fallet. Jag gillar när klockorna är naturligt slitna och har varit med genom minnen och år. Vad jag menar är att vi ibland tvekar när vi köper objekt med patina och slitage när vi i andra stunder tycker det är läckert. Allt är ju såklart från fall till fall, men tycker ändå att man kan se en trend utan att ha bevis eller fakta.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Inledningsbilden i tråden på den bara 3 månader gamla klockan kan också ses som info till de som ihärdigt bedyrar för sin omgivning att stål(boetter t.ex) omöjligen kan påverkas av material som inte är minst lika hårt som stål.
Ifall man är väldigt angelägen om att inte få märken på baklocket, använd då inte band som ligger emot det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inledningsbilden i tråden på den bara 3 månader gamla klockan kan också ses som info till de som ihärdigt bedyrar för sin omgivning att stål(boetter t.ex) omöjligen kan påverkas av material som inte är minst lika hårt som stål.
Ifall man är väldigt angelägen om att inte få märken på baklocket, använd då inte band som ligger emot det.
Det är knappast bandet i sig som gjort slitaget utan ett främmande medel/sand.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen tycker jag det ser rätt snyggt ut som det är nu, ger klockan karaktär. Dock förstår jag verkligen den bittra känslan, jag minns första repan på i stort sett varenda ny klocka jag äger (vissa är bittrare än andra ska sägas).

Men nu är det gjort och det som skett har faktiskt skett. Funktionen är oförändrad och så även framsidan. Jag skulle inte polera, jag tror jacket i själen sitter kvar i vilket fall.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är knappast bandet i sig som gjort slitaget utan ett främmande medel/sand.
Helt ointressant vilket i praktiken, dessutom är det en vild gissning. Perlon m.fl ger märken på baklocket helt enkel och är faktum. Att säga nej så är det nog inte egentligen om man vrider och vänder på det, har jag svårt att se syftet med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt ointressant vilket i praktiken, dessutom är det en vild gissning. Perlon m.fl ger märken på baklocket helt enkel och är faktum. Att säga nej så är det nog inte egentligen om man vrider och vänder på det, har jag svårt att se syftet med.
Inte alls ointressant, för att förhindra något måste du veta vad som hänt. Då nylon i sig inte repar stål kan man helt enkelt undvika dessa märken om man håller bandet rent.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Inte alls ointressant, för att förhindra något måste du veta vad som hänt. Då nylon i sig inte repar stål kan man helt enkelt undvika dessa märken om man håller bandet rent.
Nej det kan man inte i verkligheten. Bara om man vill överteoretisera kraftigt. Dessutom är det en gissning utan grund du framför.

Ställ dig och gnid med ett perlonband på din nya blankpolerade klocka och se själv så slipper du spekulera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej det kan man inte i verkligheten. Bara om man vill överteoretisera kraftigt. Dessutom är det en gissning utan grund du framför.
De märken du får om du håller bandet rimligt rent är så ytliga att jag har svårt att se hur de skulle störa på en klocka som klär i ett nylonband. Men vi kan säga så här, är man analt noggrann när det kommer till bruksspår får man tejpa. Om inte så räcker det gott att bara hålla bandet rent.
 
Topp