Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Polera eller inte?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Eurenius, 27 januari 2014.

1. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Smaken är som baken, men hittade en video där man får se en del hur de går till väga vid polering.

Intressant tycker jag.

Dixie gillar detta.
  2. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Nu vill ju jag skicka in min klocka! Hade varit trevligt att få den som ny igen.. Men det kostar ju en del också.

3. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    e det ingen vintage så polera!

4. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Svaret stavas;

kunskap

Köpte en 14060M med sönderpolerat lås av en av dom som har mest åsikter i ämnet...

En AD som har just kunskap kan ge din en ny klocka 5 år till.

Eurenius gillar detta.
  5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Och de här klockorna som du inte kallar vintage, de kommer aldrig bli vintage?

mace, paradis, Boris Balkan och 2 andra gillar detta.
  6. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Klart dom kommer, den stora skillnaden är att det säljs så många fler klockor idag vilket gör att det förmodligen aldrig kommer bli samma sak när dagens morderna klockor är gamla.

Fabian, Rozzy, Ako och 1 annan gillar detta.
  7. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    jag menar valet du gör när du får tag i ett äldre ur ,då e synd att polera sönder ett gammal ur med fin patina

8. Spindel

Spindel Biskop

Lustigt jag skulle vilja säga att det är tvärt om; förr hade alla en klocka så är inte fallet idag.

9. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Absolut, kan dock tänka mig att man väljer en oförstörd sub från 2011 om 50 år, hellre än en som är polerad 21 gånger :)

10. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Vet dock inte vad det kostar men läste någonstans att det varierar en del beroende på modell.

11. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Har en känsla av att många sålda ur idag kommer från Ur&Penn....tyvärr. Många följer mode (stora kockor med stora siffror och lås m m). Tror att dagens 20-åringar har svårt att välja en klocka för 50 år framåt.

12. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Jo visst är det så men när det gäller premiumklockor så säljs det garanterat avsevärt fler idag än förr.

13. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tror du har rätt och hoppas i a f att det är så :)

14. Spindel

Spindel Biskop

Nu svarar jag utan minsta tillstymmelse av underlag eller statistik att tillgå :)

Men jag är inte så säker på det påståendet. Mest för att mycket av det som ses som premium är det enda som fanns att välja på förr (beror visserligen hur långt bakåt i tiden man går) vissa av märkena med anor (som finns kvar) har däremot riktat in sig på att bli premium via marknadsföring på senare år. T ex en stor del av den schweiziska industrin sadlade om till att bli premium som ett svar på att japanerna började göra klockor med relativt hög kvalité men mycket lägre priser, det är bara att läsa på om hur CSOC "uppfanns". :)

15. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Var det inte ett hantverk innan så blev det i vart fall det efteråt! :D

16. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Nja så var det väl inte riktigt, fanns ju flera märken då som även finns idag som varken var eller är premium, typ Tissot, Certina, gäller även vissa äldre modeller från Omega som var relativt billiga även förr. Tex Rolex och Patek har alltid varit dyra. Skulle säga att priserna på vintage speglar detta ganska bra, visst finns det enstaka modeller från en del tillverkare som inte följer mönstret men rent generellt.

Rolex produktion idag är den största någonsin förmodligen likadant med Omega.

Fabian, Spencer och Spindel gillar detta.
  17. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Polera! Eller inte! Finns inget rätt eller fel.

Micce gillar detta.
  18. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Polera halv klockan. Skämt åsido, google bilder och jämför, fråga urmakaren och bilda dig en egen åsikt.

19. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Kanske borde förtydliga att jag inte går i funderingar själv. Jag tyckte bara videon var intressant. :)

Rivalen gillar detta.
  20. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Jag tänker som du. Sa till min dotter att aldrig polera sin 114060 för det kommer att vara lika ont om opolerade fullset med en ägare, i förhållande till storleken på potentiell kundkrets, om 40år som det är idag. Har man en ny klocka så kan man ju ta ett val och man kommer inte att ångra sig. Är man nörd skall man väl vara nörd. Halvvägs - hur kul är det? :cool:

Asplund och paradis gillar detta.
  21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Inte var väl Rolex dyra? Inte dyrare än Omega i alla fall vad jag förstått. Skulle dock varit kul att få se lite tabeller på prisjämförelser då som nu.

eriksson850 och Eurenius gillar detta.
  22. Spindel

Spindel Biskop

Hittade en pristabell för just rolex i USA och enligt den kostade en Submariner no date $150 1957 vilket motsvarar cirka $1270 med dagens penningvärde. Om denna sida nu stämmer vågar jag inte stå för.

Länk till sidan med historiska Rolexpriser: http://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm

Eurenius gillar detta.
  23. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Är polering av begagnade klockor ett relativt nytt påfund?
    Gjorde man det även på tex 70- talet ?

24. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Jag fyller 20 år om 11 dagar. Har valt en Rolex Oysterdate Precision 6694 samt en Tudor Mini-Sub 73091. Tänker ha kvar de tills jag dör. Underskatta inte oss yngre ;)

image.jpg

image.jpg

wojtecki och gruby gillar detta.
  25. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Edit: de skulle kunna få gå för något MYCKET större i så fall. Vad det nu skulle kunna vara...

26. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Polera eller inte spelar väl bara roll så länge du ser en klocka som en investering eller något du inte kommer behålla?
    Är du personen som gillar att ha nya saker är säkerligen polering de säkrare kortet. Du kommer vara nöjd längre med klockan.
    Fantastiskt att de kan återställa klockan till nyskick vid service, både utvändigt och invändigt.
    Hittar jag en modell som jag tänker behålla tycker jag dock det är lite charmigt med slitage för att man känner att klockan används...

Ernesto och Eurenius gillar detta.
  27. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ernesto; du verkar vara en klok person. Tror inte alla har samma insikt vid 20. Menar inte att underskatta, ser mer utifrån erfarenhet från personer i närheten. Önskar dig lycka till med dina fina klockor :).

Ernesto gillar detta.
  28. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Köpte för en tid sedan en Planet Ocean -07 som var varsamt nypolerad av "riktig" urmakare, och med en ny stållänk till den är den faktiskt som ny. Nu kan jag sätta min egen patina på den, till ett rätt bra pris.

Eurenius gillar detta.
  29. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Frågan är vad det skulle kosta att få en Aerospace polerad? Menar en klocka från 2006 som är massproducerad kommer aldrig få det eftertraktade värdet. Skulle vara kul att få chansen som Mekmek skrev, att sätta sin egna patina på den.

Eurenius gillar detta.
  30. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Vet inte hur det funkar med polering av titan. Har själv en Aspace från 2007. Har inte kollat med "min" urmakare.

Mårtenssons ur Brookfield