• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera eller inte?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Smaken är som baken, men hittade en video där man får se en del hur de går till väga vid polering.

Intressant tycker jag.

 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Nu vill ju jag skicka in min klocka! Hade varit trevligt att få den som ny igen.. Men det kostar ju en del också.
 

UNO

Panerai
Svaret stavas;


kunskap

Köpte en 14060M med sönderpolerat lås av en av dom som har mest åsikter i ämnet...

En AD som har just kunskap kan ge din en ny klocka 5 år till.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klart dom kommer, den stora skillnaden är att det säljs så många fler klockor idag vilket gör att det förmodligen aldrig kommer bli samma sak när dagens morderna klockor är gamla.
Lustigt jag skulle vilja säga att det är tvärt om; förr hade alla en klocka så är inte fallet idag.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Klart dom kommer, den stora skillnaden är att det säljs så många fler klockor idag vilket gör att det förmodligen aldrig kommer bli samma sak när dagens morderna klockor är gamla.


Absolut, kan dock tänka mig att man väljer en oförstörd sub från 2011 om 50 år, hellre än en som är polerad 21 gånger :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vet dock inte vad det kostar men läste någonstans att det varierar en del beroende på modell.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har en känsla av att många sålda ur idag kommer från Ur&Penn....tyvärr. Många följer mode (stora kockor med stora siffror och lås m m). Tror att dagens 20-åringar har svårt att välja en klocka för 50 år framåt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jo visst är det så men när det gäller premiumklockor så säljs det garanterat avsevärt fler idag än förr.
Nu svarar jag utan minsta tillstymmelse av underlag eller statistik att tillgå :)

Men jag är inte så säker på det påståendet. Mest för att mycket av det som ses som premium är det enda som fanns att välja på förr (beror visserligen hur långt bakåt i tiden man går) vissa av märkena med anor (som finns kvar) har däremot riktat in sig på att bli premium via marknadsföring på senare år. T ex en stor del av den schweiziska industrin sadlade om till att bli premium som ett svar på att japanerna började göra klockor med relativt hög kvalité men mycket lägre priser, det är bara att läsa på om hur CSOC "uppfanns". :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nu svarar jag utan minsta tillstymmelse av underlag eller statistik att tillgå :)

Men jag är inte så säker på det påståendet. Mest för att mycket av det som ses som premium är det enda som fanns att välja på förr (beror visserligen hur långt bakåt i tiden man går) vissa av märkena med anor (som finns kvar) har däremot riktat in sig på att bli premium via marknadsföring på senare år. T ex en stor del av den schweiziska industrin sadlade om till att bli premium som ett svar på att japanerna började göra klockor med relativt hög kvalité men mycket lägre priser, det är bara att läsa på om hur CSOC "uppfanns". :)
Nja så var det väl inte riktigt, fanns ju flera märken då som även finns idag som varken var eller är premium, typ Tissot, Certina, gäller även vissa äldre modeller från Omega som var relativt billiga även förr. Tex Rolex och Patek har alltid varit dyra. Skulle säga att priserna på vintage speglar detta ganska bra, visst finns det enstaka modeller från en del tillverkare som inte följer mönstret men rent generellt.

Rolex produktion idag är den största någonsin förmodligen likadant med Omega.
 

Rivalen

Rolex
Absolut, kan dock tänka mig att man väljer en oförstörd sub från 2011 om 50 år, hellre än en som är polerad 21 gånger :)

Jag tänker som du. Sa till min dotter att aldrig polera sin 114060 för det kommer att vara lika ont om opolerade fullset med en ägare, i förhållande till storleken på potentiell kundkrets, om 40år som det är idag. Har man en ny klocka så kan man ju ta ett val och man kommer inte att ångra sig. Är man nörd skall man väl vara nörd. Halvvägs - hur kul är det? :cool:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja så var det väl inte riktigt, fanns ju flera märken då som även finns idag som varken var eller är premium, typ Tissot, Certina, gäller även vissa äldre modeller från Omega som var relativt billiga även förr. Tex Rolex och Patek har alltid varit dyra. Skulle säga att priserna på vintage speglar detta ganska bra, visst finns det enstaka modeller från en del tillverkare som inte följer mönstret men rent generellt.

Rolex produktion idag är den största någonsin förmodligen likadant med Omega.

Inte var väl Rolex dyra? Inte dyrare än Omega i alla fall vad jag förstått. Skulle dock varit kul att få se lite tabeller på prisjämförelser då som nu.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte var väl Rolex dyra? Inte dyrare än Omega i alla fall vad jag förstått. Skulle dock varit kul att få se lite tabeller på prisjämförelser då som nu.
Hittade en pristabell för just rolex i USA och enligt den kostade en Submariner no date $150 1957 vilket motsvarar cirka $1270 med dagens penningvärde. Om denna sida nu stämmer vågar jag inte stå för.

Länk till sidan med historiska Rolexpriser: http://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är polering av begagnade klockor ett relativt nytt påfund?
Gjorde man det även på tex 70- talet ?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har en känsla av att många sålda ur idag kommer från Ur&Penn....tyvärr. Många följer mode (stora kockor med stora siffror och lås m m). Tror att dagens 20-åringar har svårt att välja en klocka för 50 år framåt.

Jag fyller 20 år om 11 dagar. Har valt en Rolex Oysterdate Precision 6694 samt en Tudor Mini-Sub 73091. Tänker ha kvar de tills jag dör. Underskatta inte oss yngre ;)

image.jpg


image.jpg
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Polera eller inte spelar väl bara roll så länge du ser en klocka som en investering eller något du inte kommer behålla?
Är du personen som gillar att ha nya saker är säkerligen polering de säkrare kortet. Du kommer vara nöjd längre med klockan.
Fantastiskt att de kan återställa klockan till nyskick vid service, både utvändigt och invändigt.
Hittar jag en modell som jag tänker behålla tycker jag dock det är lite charmigt med slitage för att man känner att klockan används...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ernesto; du verkar vara en klok person. Tror inte alla har samma insikt vid 20. Menar inte att underskatta, ser mer utifrån erfarenhet från personer i närheten. Önskar dig lycka till med dina fina klockor :).
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Köpte för en tid sedan en Planet Ocean -07 som var varsamt nypolerad av "riktig" urmakare, och med en ny stållänk till den är den faktiskt som ny. Nu kan jag sätta min egen patina på den, till ett rätt bra pris.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Frågan är vad det skulle kosta att få en Aerospace polerad? Menar en klocka från 2006 som är massproducerad kommer aldrig få det eftertraktade värdet. Skulle vara kul att få chansen som Mekmek skrev, att sätta sin egna patina på den.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vet inte hur det funkar med polering av titan. Har själv en Aspace från 2007. Har inte kollat med "min" urmakare.
 
Topp