• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera nyare Rolex eller inte vid service?

daveid

Cartier
2-Faktor
Förstår inte varför man inte skulle polera vid service om klockan enbart har mindre, ytliga repor. Om det är mindre repor bör de ju inte behöva polera bort särskilt mycket på klockan ändå?
 
Man plockar isär det man kan plocka isär. Länken maskerar man om det är olika finish på länkbitarna. Problemet med polering är att behålla de plana ytorna plana. Detta är något som inte svenska ADs lyckas med vad jag sett. De använder inte en sk lapping machine.
Trist och lite märkligt om det stämmer. Vad beror det på att de inte skaffar en sådan i sådant fall? Kan vara en lämplig fråga att ta med urmakaren i klocksnackpodden. Ping @Denke
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
kan man säga till AD att bara polera armbandet? Normalt sett är det ju armbandet som tar mest stryk. (Om vi bortser från Joseph :p ) Och är man lite rädd för att få boetten ändrad kan ju det vara något, om det går.

Nu kanske det kan se konstigt ut med flong-fräscht armband och kanske lite repig boett, men det tar ju bara några veckor så är dom nog rätt jämn/repiga igen :)
Klart du kan det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Trist och lite märkligt om det stämmer. Vad beror det på att de inte skaffar en sådan i sådant fall? Kan vara en lämplig fråga att ta med urmakaren i klocksnackpodden. Ping @Denke
Jag antar att AD:na tycker att de polerar bra, eftersom de erbjuder tjänsten.
Är det "good enough" för normalkunden så behöver de inte köpa en dyr maskin och lära sig använda den.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan man be att få klockan skickad till Schweiz för polering och service via AD?
 

Timecop

Breitling
Tjena!
Mitt första inlägg men definitivt inte det sista. Är som alla andra här klocknörd dock inte i samma klass kunskapsmässigt men jag är idel öra för kunskap ny som gammal :)

Så till min fråga,
Hur bör man beakta värdet på en rolex om den varit på polering? Finns det någon mall för hur mycket det påverkar eller är det endast hur poleringen är genomförd som påverkar (resultatet) ?

Mvh TC
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Mitt första inlägg men definitivt inte det sista. Är som alla andra här klocknörd dock inte i samma klass kunskapsmässigt men jag är idel öra för kunskap ny som gammal :)

Så till min fråga,
Hur bör man beakta värdet på en rolex om den varit på polering? Finns det någon mall för hur mycket det påverkar eller är det endast hur poleringen är genomförd som påverkar (resultatet) ?

Mvh TC

Säljer du via forumet så är opolerad att föredra. Blocket och tradera troligen polerad.
 
Topp