• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Breitling. Hjälp!

Olaola

Panerai
Hej på er alla klocksnackare!
Fick idag hem min första Breitling.
Det är en begagnad Superocean II från 2010.

Problemet och det jag nu vill rådfråga om är att när jag fick upp klockan i handen såg jag direkt en ordentlig repa på utsidan boetten mellan kl 8 och 9.
Jag blev såklart besviken då jag specifikt frågat om det fanns några märken eller dylikt värt att nämna på klockan, med svaret nej.
Jag har nu kontaktat säljaren som verkar vara väldigt tillmötesgående, han säger att han aldrig sett repan(?!) men att han vill bekosta en polering.
Min fråga nu, är det värt det eller skall jag hellre be om motsvarande summa pengar tillbaka eller annan lösning?
Tacksam för alla svar!
Mvh ola
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    97.9 KB · Visningar: 163

Ministern

Founder
2-Faktor
Det beror på om det är viktigt för dig att ha klockan i orginalskick. Jacket ser hyfsat djupt ut vilket innebär en hel del metall bort.. Var är den köpt?
 

twisted

Cartier
Säljaren påstår att han inte ens har sett jacket i boetten tidigare men är ändå villig att kompensera för det ? Låter som en lurig nisse... Jag hade nog skickat tillbaka den om du inte själv känner att du gjort en bra deal kostnadsmässigt.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hej på er alla klocksnackare!
Fick idag hem min första Breitling.
Det är en begagnad Superocean II från 2010.

Problemet och det jag nu vill rådfråga om är att när jag fick upp klockan i handen såg jag direkt en ordentlig repa på utsidan boetten mellan kl 8 och 9.
Jag blev såklart besviken då jag specifikt frågat om det fanns några märken eller dylikt värt att nämna på klockan, med svaret nej.
Jag har nu kontaktat säljaren som verkar vara väldigt tillmötesgående, han säger att han aldrig sett repan(?!) men att han vill bekosta en polering.
Min fråga nu, är det värt det eller skall jag hellre be om motsvarande summa pengar tillbaka eller annan lösning?
Tacksam för alla svar!
Mvh ola
image.jpg
Satan vilken repa! Kommer det att lyckas att slipa bort den där på ett tillfredsställande sätt ens? Hur man ska lösa detta är ju högst personligt. Jag hade:
1. Lämnat tbx och fått mina pengar tbx
2. Om repan inte är så farlig irl så hade jag föreslagit en sänkning med priset motsv en hel service.
3. Är repan så grov så jag stör mig en hel del, se alt 1.
 

Olaola

Panerai
Ja det känns ganska djupt tyvärr, så jag förstår att det försvinner en del material vilket inte heller är så lockande. Den är ursprungligen såld på Franks ur, jag köpte den på Tradera.
 

Olaola

Panerai
Satan vilken repa! Kommer det att lyckas att slipa bort den där på ett tillfredsställande sätt ens? Hur man ska lösa detta är ju högst personligt. Jag hade:
1. Lämnat tbx och fått mina pengar tbx
2. Om repan inte är så farlig irl så hade jag föreslagit en sänkning med priset motsv en hel service.
3. Är repan så grov så jag stör mig en hel del, se alt 1.
Säljaren påstår att han inte ens har sett jacket i boetten tidigare men är ändå villig att kompensera för det ? Låter som en lurig nisse... Jag hade nog skickat tillbaka den om du inte själv känner att du gjort en bra deal kostnadsmässigt.
precis det låter konstigt!
Det känns som att poleras den så har jag betalat överpris för en klocka som påstods vara fin, men behövde en åtgärd direkt.
Däremot tycker jag om klockan överlag och mot en prissänkning kan jag nog leva med repan.
 

svesam

Rolex
Jösses vilket jack...
Att polera bort det blir nog svårt tyvärr...
Efter en sådan smäll kan dessutom något inuti klockan gått sönder.
Jag röstar för att häva köpet ( om det är möjligt förstås...)

Lycka till!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
precis det låter konstigt!
Det känns som att poleras den så har jag betalat överpris för en klocka som påstods vara fin, men behövde en åtgärd direkt.
Däremot tycker jag om klockan överlag och mot en prissänkning kan jag nog leva med repan.
Då ska det vara en ordentlig prissänkning. Vad kostar en utbytesboett? Någon som vet?
 

Hugii

Audemars
Allt beror på vad du betalade för klockan och vad säljaren kan tänka sig att betala tillbaka...Ska du ha klockan som beater eller som en finklocka.
 

twisted

Cartier
Lurig??
Tycker han verkar ärlig...

Hur kommer det sig ? Om säljaren inte har nämnt repan i annonsen eller visat bilder som visar på repan så verkar det lite lurigt, visst? Kanske i hopp om att köparen ska vara för vek för att orka göra något åt saken? Känns inte direkt som att det där är en repa som man "inte märker" när man ska sälja en klocka. Att han sedan gärna gör rätt för sig är väl bra, men samtidigt känns det som ett sätt att "rena" sig ifrån FUD.

Men vad vet jag, kanske bara är synisk.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er alla klocksnackare!
Fick idag hem min första Breitling.
Det är en begagnad Superocean II från 2010.

Problemet och det jag nu vill rådfråga om är att när jag fick upp klockan i handen såg jag direkt en ordentlig repa på utsidan boetten mellan kl 8 och 9.
Jag blev såklart besviken då jag specifikt frågat om det fanns några märken eller dylikt värt att nämna på klockan, med svaret nej.
Jag har nu kontaktat säljaren som verkar vara väldigt tillmötesgående, han säger att han aldrig sett repan(?!) men att han vill bekosta en polering.
Min fråga nu, är det värt det eller skall jag hellre be om motsvarande summa pengar tillbaka eller annan lösning?
Tacksam för alla svar!
Mvh ola
image.jpg
Riktigt cool bratte, måste jag säga! Kan du leva med den repan, vilket jag skulle kunna på en sån toolis, så kan du ju försöka få en ordentlig kompensation motsvarande en polering. Annars får du väl försöka häva köpet. Lycka till, och grattis :)
 

flugan

Cartier
Hur kommer det sig ? Om säljaren inte har nämnt repan i annonsen eller visat bilder som visar på repan så verkar det lite lurigt, visst? Kanske i hopp om att köparen ska vara för vek för att orka göra något åt saken? Känns inte direkt som att det där är en repa som man "inte märker" när man ska sälja en klocka. Att han sedan gärna gör rätt för sig är väl bra, men samtidigt känns det som ett sätt att "rena" sig ifrån FUD.

Men vad vet jag, kanske bara är synisk.
Var lite snabb och titta på bilden,såg inte förrän nu att repan var i storlek med Grand Canyon!
Sorry...
 

Olaola

Panerai
Allt beror på vad du betalade för klockan och vad säljaren kan tänka sig att betala tillbaka...Ska du ha klockan som beater eller som en finklocka.
Har vart i kontakt med säljaren igen, han är som sagt väldigt tillmötesgående och erbjöd att betala tillbaka 4000kr av vad jag betalat.
Det gör att jag känner mig nöjd och kan leva med klockan som den är.
Tack för alla svar! :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har vart i kontakt med säljaren igen, han är som sagt väldigt tillmötesgående och erbjöd att betala tillbaka 4000kr av vad jag betalat.
Det gör att jag känner mig nöjd och kan leva med klockan som den är.
Tack för alla svar! :)

För 4000kr så får du i princip en helservice med polering. Då blir klockan i så pass nyskick den kan bli.

Edit: 5000kr kanske är mer troligt.
 

Smack

Omega
Jag tycker 4k tillbaka låter generöst, lite beroende på vad du betalade från början. Nästan så att man börjar misstänka något annat fel med den. Jag skulle ta den till AD för kontroll imorgon om du ämnar behålla...
 
Topp