• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Breitling. Hjälp!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej på er alla klocksnackare!
Fick idag hem min första Breitling.
Det är en begagnad Superocean II från 2010.

Problemet och det jag nu vill rådfråga om är att när jag fick upp klockan i handen såg jag direkt en ordentlig repa på utsidan boetten mellan kl 8 och 9.
Jag blev såklart besviken då jag specifikt frågat om det fanns några märken eller dylikt värt att nämna på klockan, med svaret nej.
Jag har nu kontaktat säljaren som verkar vara väldigt tillmötesgående, han säger att han aldrig sett repan(?!) men att han vill bekosta en polering.
Min fråga nu, är det värt det eller skall jag hellre be om motsvarande summa pengar tillbaka eller annan lösning?
Tacksam för alla svar!
Mvh ola
image.jpg
Vet inte riktigt vad andra kan läsa ut av den där bilden, men jag har svårt att se att det skulle vara några problem att polera bort den där repan. Uret är förmodligen opolerat och den har en förlåtade boettsida. Har polerat bort värre märken än det där med utmärkt resultat.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vet inte riktigt vad andra kan läsa ut av den där bilden, men jag har svårt att se att det skulle vara några problem att polera bort den där repan. Uret är förmodligen opolerat och den har en förlåtade boettsida. Har polerat bort värre märken än det där med utmärkt resultat.

Jag tror inte heller att det är ett problem. Finns ju mycket att ta av och det ser nog värre ut än vad det är iom klockan är blankpolerad.
 

Malcolm Y

Omega
Klockan är ju inte ny, oavsett om du köper nytt kommer du att få repor. Om bara priset avspeglade skicket then all is good.
 

Olaola

Panerai
Jag tycker 4k tillbaka låter generöst, lite beroende på vad du betalade från början. Nästan så att man börjar misstänka något annat fel med den. Jag skulle ta den till AD för kontroll imorgon om du ämnar behålla...
Ja den tanken slog mig direkt, det som låter för bra är ofta för bra. Men nu har vi som sagt gjort upp om en "förlikning"
Klockan är ju inte ny, oavsett om du köper nytt kommer du att få repor. Om bara priset avspeglade skicket then all is good.
Absolut, och detta är ju en typ av klocka som är åt det tooliga hållet, om uppgörelsen slutar som vi sagt så är jag nöjd :)
Återigen tack för all hjälp!
 

SuperOceanen

Breitling
Kul att hitta sin gamla klocka här!
Jag är första ägaren av denna klocka och det var jag som orsakade repan. Fråga mig inte hur men det var troligen på fyllan:).
Jag informerade om och hade bilder på repan vid försäljningen.
Jag sålde den våren 2015 så du är troligen tredje ägaren.

Har du kvar den?
 

Olaola

Panerai
Kul att hitta sin gamla klocka här!
Jag är första ägaren av denna klocka och det var jag som orsakade repan. Fråga mig inte hur men det var troligen på fyllan:).
Jag informerade om och hade bilder på repan vid försäljningen.
Jag sålde den våren 2015 så du är troligen tredje ägaren.

Har du kvar den?
Tja! Jag det var lustigt :eek:
Nej jag har inte kvar den, men god vän till mig köpte den så jag ser den så gott som varje vecka! :)
Lämnade in klockan på service och polering, den blev som ny, inte ett spår av forna repor!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kul att hitta sin gamla klocka här!
Jag är första ägaren av denna klocka och det var jag som orsakade repan. Fråga mig inte hur men det var troligen på fyllan:).
Jag informerade om och hade bilder på repan vid försäljningen.
Jag sålde den våren 2015 så du är troligen tredje ägaren.

Har du kvar den?

Tja! Jag det var lustigt :eek:
Nej jag har inte kvar den, men god vän till mig köpte den så jag ser den så gott som varje vecka! :)
Lämnade in klockan på service och polering, den blev som ny, inte ett spår av forna repor!

Älskar såna här klockhistorier! Nekrobumpar där trådar knyts ihop. Mysigt liksom.
 

Jungelbobo

Cartier
Tja! Jag det var lustigt :eek:
Nej jag har inte kvar den, men god vän till mig köpte den så jag ser den så gott som varje vecka! :)
Lämnade in klockan på service och polering, den blev som ny, inte ett spår av forna repor!
Tänker vara så fräck att bumpa upp denna tråd och höra med dig om du minns vad du fick betala för service + polering? :)
Gärna vart också!
 

Olaola

Panerai
Hej, självklart! Jag fick detta till det smått otroliga priset 1000kr men det berodde nog mest på att jag samtidigt köpte en Rolex av butiken :D

Men arbetet utfördes på Jälmers ur i Borås och blev som sagt tidigare väldigt bra.
Ring dit och fråga om pris idag är mitt tips.
 

Jungelbobo

Cartier
Hej, självklart! Jag fick detta till det smått otroliga priset 1000kr men det berodde nog mest på att jag samtidigt köpte en Rolex av butiken :D

Men arbetet utfördes på Jälmers ur i Borås och blev som sagt tidigare väldigt bra.
Ring dit och fråga om pris idag är mitt tips.

Tips Maila till Klockmäster Globen och få prisförslag på vad som ska göras.

Många Breitling ägare som lämnat in där har varit mycket nöjda med resultatet och pris.

@gruby @JensBP

Hade personligen undvikit Jälmers, inte så bra historik när det kommer till servicejobb...

Kan intyga att Klockmaster Globens verkstad är grymma!

Precis dessa svar jag var ute efter! Bugar och bockar ödmjukast! :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tips Maila till Klockmäster Globen och få prisförslag på vad som ska göras.

Många Breitling ägare som lämnat in där har varit mycket nöjda med resultatet och pris.

@gruby @JensBP

Hade personligen undvikit Jälmers, inte så bra historik när det kommer till servicejobb...
Globen är det enda stället jag blivit nöjd med polering på. Jag är sjukt anal.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Globen är det enda stället jag blivit nöjd med polering på. Jag är sjukt anal.
Vem gör jobbet hos Globen?
Är det urisen i deras egen verkstad eller är det hos Breitling Nordic?
Tänkte bara på när jag besökte Breitling Nordic och talade med dem och träffade poleraren. Där sa man att han är Sveriges främsta Breitlingpolerare. Vad annat ska man säga, kan man fråga sig...
Men med tanke på att han bara gör det, hela dagarna och har så gjort i ett antal år nu, så har han onekligen vanan inne, och träning så det räcker och blir över.

Och är det han som gör jobbet, så gäller samma sak för alla som lämnar in sina klockor till vilken urhandel som helst i landet, under förutsättning att de skickas vidare till Täby för service/polering.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vem gör jobbet hos Globen?
Är det urisen i deras egen verkstad eller är det hos Breitling Nordic?
Tänkte bara på när jag besökte Breitling Nordic och talade med dem och träffade poleraren. Där sa man att han är Sveriges främsta Breitlingpolerare. Vad annat ska man säga, kan man fråga sig...
Men med tanke på att han bara gör det, hela dagarna och har så gjort i ett antal år nu, så har han onekligen vanan inne, och träning så det räcker och blir över.

Och är det han som gör jobbet, så gäller samma sak för alla som lämnar in sina klockor till vilken urhandel som helst i landet, under förutsättning att de skickas vidare till Täby för service/polering.
Om Globen skickar iväg till en helservice så poleras det även på TPN. Men Globen kan även polera själva, de har egna urmakare som är duktiga även på polering och det är det jag menar.
Har TPN bytt polerare eller? För något år sen var det en ung grabb utan utbildning som hade varit bilmek eller något liknande.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om Globen skickar iväg till en helservice så poleras det även på TPN. Men Globen kan även polera själva, de har egna urmakare som är duktiga även på polering och det är det jag menar.
Har TPN bytt polerare eller? För något år sen var det en ung grabb utan utbildning som hade varit bilmek eller något liknande.
Det är samma kille.
Men han har övat, övat, övat, övat och så har han övat lite till.
Vad jag såg och hörde var från de som jobbar där.
 
Topp