• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av klocka - lite frågor

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hej!

Har läst att man ska "akta" sig för polerade klockor.
Hur kommer det sig? :)
Vad ska man se upp för om man kikar efter en begagnad klocka för att se om den är polerad eller ej?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej!

Har läst att man ska "akta" sig för polerade klockor.
Hur kommer det sig? :)
Vad ska man se upp för om man kikar efter en begagnad klocka för att se om den är polerad eller ej?
För det första försvinner alltid, oavsett hur bra polering det är, material från klockan. Så för varje polering så har du "mindre klocka kvar". Men framförallt så är det svårt att polera utan att formen påverkas något, framförallt fasade kanter och liknande. Det blir inte riktigt lika bra som när den lämnade fabriken helt enkelt.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Tack!
Så jag kan kika på en klocka som är polerad, men som inte är "för" polerad? :D
Har ni några exempelbilder på hur det kan se ut?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tack!
Så jag kan kika på en klocka som är polerad, men som inte är "för" polerad? :D
Har ni några exempelbilder på hur det kan se ut?
Jämför med bilder på en ny klocka och den klocka du är intresserad av, titta särskild på bandhornens form eftersom det är dessa som oftast poleras "sönder". Vassa kanter ska fortsatt vara vassa etc.
 

Seventhfool

Breitling
2-Faktor
Hej!
Jag är ny här på KS och har inte sållt klockor förr. Jag har flera gånger sett folk skriva att klockan de säljer är polerad eller att den inte är det.
Vilket av alternativen är bra och i så fall varför?

Tack på förhand.

LNP
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Opolerad är bra om man uppskattar originalformerna på boetten. Dessutom kan man ju alltid polera en opolerad själv om man önskar. Svårare tvärtom.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En bra utförd polering (relativt sällsynt) ser inte jag som något hinder för köp. Däremot finns mycket dåligt utförda poleringar där klockan slipats ner för att få bort varje märke. Det är naturligtvis inte särskilt kul och skulle få mig att avstå från köp om klockan inte var väldigt speciell och sällsynt till vettigt pris. En dåligt polerad modernare Sub, Datejust, speedy eller dyl är inget att trakta efter då det finns fina ex i massor där ute.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hellre en bra polerad klocka med servicehistorik än en lika gammal opolerad klocka som ser ut som kriget, inte har någon servicehistorik men ”går bra, dras upp mjukt”. Fobin för polering känns i mångt och mycket som någon slags autentitetssnobberi, något även jag har varit drabbad av tidigare.
 

Espresso

Cartier
Lämnade in min Ulysse Nardin Maxi Marin diver på service för en tid sedan och fick tillbaka den strax innan jul. När den lämnades in bad jag om att skippa polering men någonstans längs vägen så har den infon försvunnit så UN själva har även polerat klockan vid sin service. Det är ju i sak lite segt iom att jag köpte den ny och gärna hade haft den i det skick som den hade givet den användning den varit med om.

Men om man ser lite bortom den aspekten, har en polering av en klocka vid 1 tillfälle någon som helst betydelse om man skulle sälja den (nu rasar ju UN i värde rent genrellt iofs) eller blir klockan på något annat sätt negativt påverkad av det här, eller är det bara något jag själv behöver bestämma mig för är skit samma :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Lämnade in min Ulysse Nardin Maxi Marin diver på service för en tid sedan och fick tillbaka den strax innan jul. När den lämnades in bad jag om att skippa polering men någonstans längs vägen så har den infon försvunnit så UN själva har även polerat klockan vid sin service. Det är ju i sak lite segt iom att jag köpte den ny och gärna hade haft den i det skick som den hade givet den användning den varit med om.

Men om man ser lite bortom den aspekten, har en polering av en klocka vid 1 tillfälle någon som helst betydelse om man skulle sälja den (nu rasar ju UN i värde rent genrellt iofs) eller blir klockan på något annat sätt negativt påverkad av det här, eller är det bara något jag själv behöver bestämma mig för är skit samma :)
UN har väl ett extremt dåligt andrahandsvärde oavsett så tror att det saknar betydelse faktiskt.
 

Espresso

Cartier
UN har väl ett extremt dåligt andrahandsvärde oavsett så tror att det saknar betydelse faktiskt.
Ja det stämmer, sm jag skrev ovan så rasar den väl praktiskt taget i värde, nypris ca 65, idag kanske 20.
Jag var nog mer orolig över om klockan i sak påverkas negativt av en polering när det görs av tillverkare, snarare än andrahandsvärdet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja det stämmer, sm jag skrev ovan så rasar den väl praktiskt taget i värde, nypris ca 65, idag kanske 20.
Jag var nog mer orolig över om klockan i sak påverkas negativt av en polering när det görs av tillverkare, snarare än andrahandsvärdet.
Nejdå, ingen som helst fara, det är bara att tuta och köra! :)
 

ildottore

Omega
Sorry om detta är söndertjatat men jag har inte riktigt greppat om det är lämpligt med polering eller inte. Jag har en Longines Hydroconquest som inte är speciellt gammal men den fick sig en törn vid ett fall och är nu inne på service där den kommer både lagas och poleras. Det finns lite repor på den och ett jack. Den lämnandes in på Jarl Sandin i Göteborg som jag hört gott om och de lovade att polering skulle bli bra. Samtidigt när jag läser om polering här blir jag kluven. Jag vill ju inte ha repor eller hack men samtidigt inte att det ska se avvikande/konstigt ut om den poleras. Någon som kan komma med något råd?
 
Topp