Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Polering av Rolex GMT 1675, bra, dålig eller inte alls?

Diskussion i 'Diskussion' startad av David, 24 juli 2013.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag tror jag har min uppfattning klar, men vad observerar ni andra? Vad tittar ni efter specifikt? Synpunkter och åsikter välkomna.

Klockan är alltså en 1675 som antas vara levererad 1977-1978.

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rätt bra polering, lite beroende på hur den såg ut innan den senaste utfördes? Men klart polerad. Eller vad var frågan, om det nu var en sådan...

David gillar detta.
  3. JS

JS Friends of KS

Ingen expert, men såg väl rätt bra ut. Men bandhornet vid kl 5 ser ju lite smalare ut än vid kl 7

EDIT: när jag tittar igen så ser det ut att vara likadant på ovansidan, dvs bandhornen på höger sida är smalare än vänster sida. Kan vara vinklarna på fotona som spökar dock

David gillar detta.
  4. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    Vad är det man ska titta på för att avgöra Om/Hur bra polerad en klocka är? Finns det några särskilda inspektionspunkter och tricks?

5. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Ser bra ut om du frågar mig. Som JS_80 säger så ser kanske nedre högra bandhornet minimalt smalare än det vänstra, men jag är ingen fascist när det kommer till polering, vill man så ska man!

David gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det var variation från fabrik då boetterna delvis var handslipade.

David gillar detta.
  7. JS

JS Friends of KS

Som sagt ingen expert, men det mest basala är väl att kolla att:
    A) bandhornen är lika tjocka
    B) boetten inte har förlorat formen
    C) avfasningarna ej är helt runda

8. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Ang din Edit: tror precis som du, att det är vinkeln som gör att de högra bandhornen ser större ut. Hade fotot tagit exakt uppifrån kanske de sett mer exakta ut. Precis som de vänstra bandhornen säkert skulle sett större ut om vinkeln var mer framåtlutad (om du förstår vad jag menar...)

9. JS

JS Friends of KS

Jepp, så kan det vara. Därför är det alltid lite vanskligt att bedöma via foton

Fabian gillar detta.
  10. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    På sista bilden ser du ju lugholsen på utsidan av de högra bandhornen (men inte de vänstra) vilket säkert får dem att se större ut på bild

David gillar detta.
  11. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Lugghålen blir lite som "kratrar" vid polering och där går det ganska tydligt att se om/hur mycket klockan blivit polerad, hålen ska vara så "skarpa" som möjligt. Men som med allt annat är det ingen exakt vetenskap.

David gillar detta.
  12. David
    Trådstartare

David Bödeln

Finns egentligen inte någon fråga, jag är mest nyfiken på vad andra ser i bilden, och vad som anses vara viktigt.

jabla gillar detta.
  13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tycker den ser bra ut men helt klart polerad (kratrar i lugghålen).

David gillar detta.
  14. Per

Per Björklövens finest

Sent 70-tal så är boetten ganska kantig med små, om ens några bevels till att börja med. Tycker inte att den där ska poleras mycket mer. Finns ingen anledning. Den är fin som den är.

Gällande lugholes och polering så tror jag mycket handlar om vem som polerar och med vilka tools. Jag tycker inte att min stämmer in på beskrivnigen med kratrar men vad vet jag. :)

Min var helt sönderpolerad innan jag hittade ett geni som kunde polera den vettigt.

Wii, David, jabla och 1 annan gillar detta.
  15. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Där snackar vi bandhorn. Galet fin!

David gillar detta.
  16. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Vad har du polerat den med? Ser lite grövre ut än vad som kanske hade behövts. Men det kan också ha med bildkvalitet att göra.

17. Rber

Rber Biskop

Oj, dessa bevels har alltså skapats utifrån en, tidigare, sämre polering? Grymt!

18. Per

Per Björklövens finest

Min? Hur menar du med grövre? :)

Min är en -66:a och jag hade gärna haft bredare fasningar även om jag är nöjd med jobbet. Den som polerade min var en pensionerad Rolex-urmakare i Malaysia.

19. Per

Per Björklövens finest

Samma lugg innan.

En opolerad (?) sen 60-talare borde se ut så här.

Rber gillar detta.
  20. David
    Trådstartare

David Bödeln

Rimmar rätt bra med vad jag kommit fram till själv.

Bandhornen är ganska jämna, men som JS_80 påpekar är de något smalare på höger sida, särskilt klockan ett, tillräckligt för att jag ska uppleva skillnaden som störande, men samtidigt är skillnaden marginell mot andra exemplar från ungefär samma år jag jämfört med som hävdats vara NOS. Som Aurum påpekar var boetten antagligen handslipad, så variationen är större, men samtidigt är det utan att vara ägare nummer ett omöjligt att vara hundra på vad klockan utsatts för. Fick jag möjlighet att lasra till boetten skulle det övre högra alltså vara det enda jag skulle åtgärda.

Läppen runt baklocket är jämn och så tjock som den borde vara.

Effekten som Fabian ser beror till viss del på kameraskak, men inte helt, tittar man på klockan rakt uppifrån på några decimeters avstånd ser man den nedre sidokanten på vänster sida men inte på höger, sidan sluttning har alltså en större lutning på vänster sida. Tydlig avvikelse alltså, men ingenting som stör.

Jag borde kanske tillägga att den aldrig polerats i min ägo, och har polerats för sista gången, om jag inte bestämmer mig för att kosmetisk kirurgi på ABC Watchwerks är värt besväret.

21. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Nej, förstår förvirringen. Jag menade Davids. Menade att hans GMT kunde eventuellt ha polerats med något finkornigare. Ser lite grovslipat ut på bandhornen vid 5 och 7.

22. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag har ingen aning om när eller hur många gånger den polerats, av vem, eller med vad.

23. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Ok! :)

24. Johlin77

Johlin77 Torpare

Cape cod dukar funkar väl bra?

25. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Funkar bra på smårepor typ hairlines, men har man fått dings eller djupare repor behövs kraftigare doningar.

Mårtenssons ur Brookfield