• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Rolex GMT 1675, bra, dålig eller inte alls?

David

Bödeln
Jag tror jag har min uppfattning klar, men vad observerar ni andra? Vad tittar ni efter specifikt? Synpunkter och åsikter välkomna.

130724-1675P1_zps73940f73.jpg


130724-1675P2_zpsc4b2e8d5.jpg


130724-1675P3_zpsbfe6b324.jpg


130724-1675P4_zps5735db7e.jpg


130724-1675P5_zps48232188.jpg


130724-1675P6_zps99a3430d.jpg


Klockan är alltså en 1675 som antas vara levererad 1977-1978.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rätt bra polering, lite beroende på hur den såg ut innan den senaste utfördes? Men klart polerad. Eller vad var frågan, om det nu var en sådan...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ingen expert, men såg väl rätt bra ut. Men bandhornet vid kl 5 ser ju lite smalare ut än vid kl 7

EDIT: när jag tittar igen så ser det ut att vara likadant på ovansidan, dvs bandhornen på höger sida är smalare än vänster sida. Kan vara vinklarna på fotona som spökar dock
 

Archie

Cartier
Vad är det man ska titta på för att avgöra Om/Hur bra polerad en klocka är? Finns det några särskilda inspektionspunkter och tricks?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ser bra ut om du frågar mig. Som JS_80 säger så ser kanske nedre högra bandhornet minimalt smalare än det vänstra, men jag är ingen fascist när det kommer till polering, vill man så ska man!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen expert, men såg väl rätt bra ut. Men bandhornet vid kl 5 ser ju lite smalare ut än vid kl 7

EDIT: när jag tittar igen så ser det ut att vara likadant på ovansidan, dvs bandhornen på höger sida är smalare än vänster sida. Kan vara vinklarna på fotona som spökar dock
Det var variation från fabrik då boetterna delvis var handslipade.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vad är det man ska titta på för att avgöra Om/Hur bra polerad en klocka är? Finns det några särskilda inspektionspunkter och tricks?

Som sagt ingen expert, men det mest basala är väl att kolla att:
A) bandhornen är lika tjocka
B) boetten inte har förlorat formen
C) avfasningarna ej är helt runda
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ingen expert, men såg väl rätt bra ut. Men bandhornet vid kl 5 ser ju lite smalare ut än vid kl 7

EDIT: när jag tittar igen så ser det ut att vara likadant på ovansidan, dvs bandhornen på höger sida är smalare än vänster sida. Kan vara vinklarna på fotona som spökar dock

Ang din Edit: tror precis som du, att det är vinkeln som gör att de högra bandhornen ser större ut. Hade fotot tagit exakt uppifrån kanske de sett mer exakta ut. Precis som de vänstra bandhornen säkert skulle sett större ut om vinkeln var mer framåtlutad (om du förstår vad jag menar...)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ang din Edit: tror precis som du, att det är vinkeln som gör att de hägra bandhornen ser större ut. Hade fotot tagit exakt uppifrån kanske de sett mer exakta ut. Precis som de vänstra bandhornen säkert skulle sett större ut om vinkeln var mer framåtlutad (om du förstår vad jag menar...)

Jepp, så kan det vara. Därför är det alltid lite vanskligt att bedöma via foton
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Lugghålen blir lite som "kratrar" vid polering och där går det ganska tydligt att se om/hur mycket klockan blivit polerad, hålen ska vara så "skarpa" som möjligt. Men som med allt annat är det ingen exakt vetenskap.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sent 70-tal så är boetten ganska kantig med små, om ens några bevels till att börja med. Tycker inte att den där ska poleras mycket mer. Finns ingen anledning. Den är fin som den är.

Gällande lugholes och polering så tror jag mycket handlar om vem som polerar och med vilka tools. Jag tycker inte att min stämmer in på beskrivnigen med kratrar men vad vet jag. :)

Min var helt sönderpolerad innan jag hittade ett geni som kunde polera den vettigt.

63d8a3f32a96fa73b5ffa3d7ab019d2d.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Sent 70-tal så är boetten ganska kantig med små, om ens några bevels till att börja med. Tycker inte att den där ska poleras mycket mer. Finns ingen anledning. Den är fin som den är.

Gällande lugholes och polering så tror jag mycket handlar om vem som polerar och med vilka tools. Jag tycker inte att min stämmer in på beskrivnigen med kratrar men vad vet jag. :)

Min var helt sönderpolerad innan jag hittade ett geni som kunde polera den vettigt.

63d8a3f32a96fa73b5ffa3d7ab019d2d.jpg

Där snackar vi bandhorn. Galet fin!
 

maxmol

Panerai
Vad har du polerat den med? Ser lite grövre ut än vad som kanske hade behövts. Men det kan också ha med bildkvalitet att göra.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Sent 70-tal så är boetten ganska kantig med små, om ens några bevels till att börja med. Tycker inte att den där ska poleras mycket mer. Finns ingen anledning. Den är fin som den är.

Gällande lugholes och polering så tror jag mycket handlar om vem som polerar och med vilka tools. Jag tycker inte att min stämmer in på beskrivnigen med kratrar men vad vet jag. :)

Min var helt sönderpolerad innan jag hittade ett geni som kunde polera den vettigt.


Oj, dessa bevels har alltså skapats utifrån en, tidigare, sämre polering? Grymt!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad har du polerat den med? Ser lite grövre ut än vad som kanske hade behövts. Men det kan också ha med bildkvalitet att göra.
Min? Hur menar du med grövre? :)

Min är en -66:a och jag hade gärna haft bredare fasningar även om jag är nöjd med jobbet. Den som polerade min var en pensionerad Rolex-urmakare i Malaysia.
 

David

Bödeln
Rimmar rätt bra med vad jag kommit fram till själv.

Bandhornen är ganska jämna, men som JS_80 påpekar är de något smalare på höger sida, särskilt klockan ett, tillräckligt för att jag ska uppleva skillnaden som störande, men samtidigt är skillnaden marginell mot andra exemplar från ungefär samma år jag jämfört med som hävdats vara NOS. Som Aurum påpekar var boetten antagligen handslipad, så variationen är större, men samtidigt är det utan att vara ägare nummer ett omöjligt att vara hundra på vad klockan utsatts för. Fick jag möjlighet att lasra till boetten skulle det övre högra alltså vara det enda jag skulle åtgärda.

Läppen runt baklocket är jämn och så tjock som den borde vara.

Effekten som Fabian ser beror till viss del på kameraskak, men inte helt, tittar man på klockan rakt uppifrån på några decimeters avstånd ser man den nedre sidokanten på vänster sida men inte på höger, sidan sluttning har alltså en större lutning på vänster sida. Tydlig avvikelse alltså, men ingenting som stör.

Jag borde kanske tillägga att den aldrig polerats i min ägo, och har polerats för sista gången, om jag inte bestämmer mig för att kosmetisk kirurgi på ABC Watchwerks är värt besväret.
 

maxmol

Panerai
Min? Hur menar du med grövre? :)

Min är en -66:a och jag hade gärna haft bredare fasningar även om jag är nöjd med jobbet. Den som polerade min var en pensionerad Rolex-urmakare i Malaysia.

Nej, förstår förvirringen. Jag menade Davids. Menade att hans GMT kunde eventuellt ha polerats med något finkornigare. Ser lite grovslipat ut på bandhornen vid 5 och 7.
 
Topp