• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Rolexlänk

Har 93150 länk på ingående som eventuellt kan behöva en polering beroende på hur den lirar ihop med nyinköpta 168000. Så min fråga är: Vem/vilka rekommenderar forumet för denna eventuella uppgift och vad borde detta gå lös på? Gärna i närheten av Västerås......
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Länken ska borstas, inte poleras. Bara så att det blir sagt... Kan utföras själv med hjälp av en grön Scotch Brite. Men eftersom du frågar antar jag att du inte har gjort det förr, så Nymans i Västerås fixar det säkert för en billig peng.

Men om du ska sätta länken på en använd klocka så kanske det är välkommet med en använd länk också, dvs oborstad.

Posta lite bilder, så kan vi ju få tycka till.

Mvh A
 
Postar bilder när länken trillar in på måndag hoppas jag. Fan vet om jag törs gå loss med en scotch-brite dock. Har kollat med Nymans och dom tar cirka 1000:- för jobbet. Om ingen i närheten är väsentligt billigare så hamnar den hos dom.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Postar bilder när länken trillar in på måndag hoppas jag. Fan vet om jag törs gå loss med en scotch-brite dock. Har kollat med Nymans och dom tar cirka 1000:- för jobbet. Om ingen i närheten är väsentligt billigare så hamnar den hos dom.
Det är enklare än man kan tro, men Nymans lär fixa bättre finish än många av oss amatörer lyckas med. Övning ger förstås färdighet.
A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Postar bilder när länken trillar in på måndag hoppas jag. Fan vet om jag törs gå loss med en scotch-brite dock. Har kollat med Nymans och dom tar cirka 1000:- för jobbet. Om ingen i närheten är väsentligt billigare så hamnar den hos dom.
Är inte så jäkla svårt, se bara till att dra åt samma håll och inte fram och tillbaka
 

Weberg

Audemars
Bra svar, undrade samma sak. Passar på och lånar tråden lite för liknande fråga: är det möjligt att ta bort hack som uppstått i botten och på armbandet? "Hack" kanske låter lite överdrivet, men jag vet inte vad ni proffs kallar det på klockspråk. Det är alltså korta men lite djupare repor som uppstått när jag slagit i klockan i nåt vassare föremål.
 

Fredrik A

Omega
Använder själv alltid en Boston watch pad på Rolex sport-länkar, ta det försiktigt, och undvik :rolex: symbolen på länklåset som lätt kan borstas ner för mycket
Satin pad
 
  • Like
Reactions: Wii

JayJay

Rolex
"Hack" kanske låter lite överdrivet, men jag vet inte vad ni proffs kallar det på klockspråk. Det är alltså korta men lite djupare repor som uppstått när jag slagit i klockan i nåt vassare föremål.
Nu är jag förvisso icke på något vis ett proffs men jag vet vilket ord du söker efter och det är "ding". För att också besvara frågan så, ja det går att ordna genom att man tillför material som sedan laserslipas ned. Har sett galna bildsekvenser där nästan helt förstörda boetter blir som nya. Vet dock inte vem som gör detta men det finns det andra som gör. Vet att ämnet diskuterats här förut. Sök och du skall finna.
 
Vill du få jobbet gjort mycket billigare?
Kan du avvakta din nästa semesterresa till tex Thailand eller Singapore.
På så vis kan du spara mycket pengar...
 
Vill du få jobbet gjort mycket billigare?
Kan du avvakta din nästa semesterresa till tex Thailand eller Singapore.
På så vis kan du spara mycket pengar...
Är inte ute efter billigt utan bäst utfört men eftersom jag inte hade några referenspunkter att utgå ifrån så ställde jag frågan.
Om jag var ute efter att "spara" pengar hade jag knappast heller skaffat en Rolex heller....:D
 
Okej... det är upp til dig.

Det jag försökte säga. Var att du kan få jobbet gjort både billigare och bättre, genom att göra det när du åker på semester till Asien. På så vis kan man likt som baka in priset i semesterbudgeten, vilket gör att du reser mycket billigare.

Jag gör alltid så, när jag vill ha mina dinkor servade eller renoverade...

Sedan till sist. Ska du INTE inbilla dig att en ROLEX länk är någonting märkvärdigt idag. Besök något av beg marknaderna i tex Singapore eller Bangkok, så inser du ganska snart att din ROLEX och länk är relativt vanlig och medioker...
 

jabla

Sarlacc
Prova själv först, med Scotch Brite ställer du inte till med någon större skada så är du inte nöjd efteråt kan du lämna in den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man skall undvika mjuka slipdon på plana ytor, speciellt om det är mer än en lätt ytbehandling. Man rundar av länkens skarpa hörn, någon man ofta ser på modernare dykarur. Så att blint rekommendera mjuka slipdynor är oansvarigt (gubbgnäll men jag har ju ovilligt blivit tilldelad en ny avatar).
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Man skall undvika mjuka slipdon på plana ytor, speciellt om det är mer än en lätt ytbehandling. Man rundar av länkens skarpa hörn, någon man ofta ser på modernare dykarur. Så att blint rekommendera mjuka slipdynor är oansvarigt (gubbgnäll men jag har ju ovilligt blivit tilldelad en ny avatar).

Hur gick det till???? Du var ju stolt över den gamla!!!
 
Inte behövdes det nån polering inte..,,,,
zemu7yze.jpg

ege5y3ur.jpg


Tack Martinhook för smidig affär.....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Okej... det är upp til dig.

Det jag försökte säga. Var att du kan få jobbet gjort både billigare och bättre, genom att göra det när du åker på semester till Asien. På så vis kan man likt som baka in priset i semesterbudgeten, vilket gör att du reser mycket billigare.

Jag gör alltid så, när jag vill ha mina dinkor servade eller renoverade...

Sedan till sist. Ska du INTE inbilla dig att en ROLEX länk är någonting märkvärdigt idag. Besök något av beg marknaderna i tex Singapore eller Bangkok, så inser du ganska snart att din ROLEX och länk är relativt vanlig och medioker...
Vad var detta....
 
Topp