Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Polering. Bra eller Anus?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Magnlar, 10 september 2012.

1. Magnlar
    Trådstartare

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man har hört att man helst ska försöka undvika polering av klockan även om lämnar in hos någon proffs.
    Klockan blir inte längre sig lik, dvs. glansen blir annorlunda.

Är det bara skitsnack eller kan det stämma?

Vad säger ni?

2. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Det är nog mest bull!

Klart man kan polera en schleeten dinka om man upplever den som häckig. Det viktiga är att man anförtror den åt någon som vet hur det skall utföras korrekt! De som kan sin sak kan få ett roadkill att se ut som fabriksnytt igen!

Det pratas mkt om att man bör undvika polering mest för att det äter metall på klockan...dvs de får en annan form är den ursprungliga. De flesta klockor poleras iom service om man inte avböjer den tjänsten. Så på äldre klockor är det klart att det syns att de är polerade.

Mig gör det inte så mycket sålänge det är utfört korrekt och klockan inte ser för kef ut....dvs polerad så mkt att formen ändrats avsevärt. Utstickande sprintar är inte helsexigt i min bok.....

Föredrar hellre en klocka med lite polering av den enkla anledningen av att jag får ståfräs av allt som ser spöat ut....djuuupa repor är mumma.......dörrkarmsdäng är magiskt......tänk....viltolycka!!

3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag har ju den lite konstiga ståndpunkten att en Rolex får inte poleras. Däremot har jag inga problem med att polera mina Omegor vilket är lite lustigt.. Tror lite såhär är det premie på opolerade skit i att polera, om det inte är premie kör på det om det kommer få dig att bära klockan oftare!

yonsson gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är den fulpolerad, finpolera.

Är det en dressare, finpolera.

Är det en opolerad/finpolerad sportboett, låt den vara.

Det svåra kan vara att hitta någon som finpolerar plana boettsidor. Har man otur så kan de se ut som nya blanka Panerais.

5. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag tycker att det viktigaste är att ges valmöjligheten; Jag slipper helst poleringar såvida inte klockan är riktigt sunkig och bad uttryckligen om att min 2531.80.00 inte skulle poleras när jag lämnade in den till min lokala AD i vintras för fullservice men likt förbaskat kom den tillbaka en dryg månad senare från Swatch Group Nordic (som av någon anledning skickat den vidare till Schweiz) nypolerad. :|

Lite charmigt med små repor, tycker jag. Klockorna ska ju användas, så lite hairlines är bara trevligt. En del av dem har ju dessutom sin historia, ibland kan man ju härleda en repa till ett särskilt minne.

Vänligen
    Forumets undersköterska

6. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Rolex, nja, helst inte.
    Patek, ja, men bara polering/fix hos Patek.
    Skor, ja.

7. poormans

poormans Präst

nyare sportklockor varför inte men be om en lätt uppfräschning bara,

jag brukar oftast bara be om borstning av länk och ovansida luggar, lite lätt (håll klockan så nära borsten som möjligt:D )

Mårtenssons ur Brookfield