• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering eller ej av Explorer från 1966

Ska jag låta Rob Engström polera min Explorer 1016 fr 1966?

  • JA

    Röster: 7 18.9%
  • Nej

    Röster: 27 73.0%
  • Vet ej

    Röster: 3 8.1%

  • Totala väljare
    37
  • Enkät stängd .

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hells no.... hur jäkla repig den är.... avvakta... fundera...battlescars är en del av en klockas livshistoria. Du kan aldrig få det ogjort...
 

Sond

Patek
Min fundering är att i ju bättre skick ju mindre polering -> mindre "skada" -> men bra resultat. Men osäkerheten finns där... Här är några bilder:

fJF01mj.jpg

vZEQgey.jpg

uEHW6Vo.jpg

Pm6oDLB.jpg

XWCPvKL.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min fundering är att i ju bättre skick ju mindre polering -> mindre "skada" -> men bra resultat. Men osäkerheten finns där... Här är några bilder:
Det enda som oroar är hur fint skick den är i. Sedan är mängden stål som slipas bort mer beroende på vem som polerar än hur uret ser ut från början...
 

Sond

Patek
Vänd på frågan: varför ska du polera den?
Det ingår i servicen som Rob Engström genomför. Så dels är det default-läge. Dels kan man ju tänka sig att Rob Engström har lite koll på läget. Om urmakarna på Rob Engström tittar mig i ögonen och säger - här ingår polering... Då är min kunskap mycket grund för en argumentation emot...
 

Lage

Omega
Det ingår i servicen som Rob Engström genomför. Så dels är det default-läge. Dels kan man ju tänka sig att Rob Engström har lite koll på läget. Om urmakarna på Rob Engström tittar mig i ögonen och säger - här ingår polering... Då är min kunskap mycket grund för en argumentation emot...

Ingår i standardpriset är ju en sak men det är ju inte en standardklocka som du lämnar in. De sade alltså uttryckligen att den bör poleras?
 

Sond

Patek
Ingår i standardpriset är ju en sak men det är ju inte en standardklocka som du lämnar in. De sade alltså uttryckligen att den bör poleras?

MAn kan inte säga att de sa det. Men efter en lång konversation sa de att de skriftligen skulle ge mig ett kostnadsförslag på det som behöver göras. Då är det bl.a. standardservice som innehåller polering som står i kostnadsförslaget.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
MAn kan inte säga att de sa det. Men efter en lång konversation sa de att de skriftligen skulle ge mig ett kostnadsförslag på det som behöver göras. Då är det bl.a. standardservice som innehåller polering som står i kostnadsförslaget.

Då är det väl bara att be dom plocka bort polering ur arbetspaketet?

Du behöver knappast motivera varför du inte vill ha den polerad. Kunden har alltid rätt?
 

Sond

Patek
Då är det väl bara att be dom plocka bort polering ur arbetspaketet?

Du behöver knappast motivera varför du inte vill ha den polerad. Kunden har alltid rätt?
Jag har inga som helst problem med att be Rob Engström göra vare sig det ena eller det andra. Jag försöker utröna vad som är klokast att göra.
 

Andsan

Rolex
Varför inte tillåta polering?
I min värld är det helt acceptabelt.
Hur gör ni med tänderna: Låter ni dem vara "opolerade" ?
Hur gör ni med bilen: Låter ni bli att tvätta och vaxa?
Hur gör ni med husets fasad när målarfärgen lossnar?

Polera på, det är mitt förslag och det skäms jag inte för.

/Anders
 

Sond

Patek
Det är ju ingen tvekan om att de flesta eller alla är tveksamma till en polering. Det verkar som att ni är rädda för att man överpolerar boetten. Är det rätt tolkning. Samtidigt är ju det ett underbetyg åt ett av Sveriges främsta urmakerier..? Om jag tänker mig själv in i situationen som urmakare och får in en boett från 1966 som nästan bara har hairlines (utöver en repa på bakboetten) - inte sätter jag igång och slipar ned boetten då..? Jag vill inte ifrågasätta era råd, för i grunden håller jag med. Jag försöker nu bara mejsla fram djupare argument. Jag tror beslutet redan är taget. Ingen polering. Men varför är vi så rädda för att professionella urmakare hos en av Sveriges främsta urmakare inte klarar att "finpolera" en boett?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju ingen tvekan om att de flesta eller alla är tveksamma till en polering. Det verkar som att ni är rädda för att man överpolerar boetten. Är det rätt tolkning. Samtidigt är ju det ett underbetyg åt ett av Sveriges främsta urmakerier..? Om jag tänker mig själv in i situationen som urmakare och får in en boett från 1966 som nästan bara har hairlines (utöver en repa på bakboetten) - inte sätter jag igång och slipar ned boetten då..? Jag vill inte ifrågasätta era råd, för i grunden håller jag med. Jag försöker nu bara mejsla fram djupare argument. Jag tror beslutet redan är taget. Ingen polering. Men varför är vi så rädda för att professionella urmakare hos en av Sveriges främsta urmakare inte klarar att "finpolera" en boett?
För att de inte kan finpolera. Sedan spelar det ingen roll hur skicklig man är, metall försvinner. Skulle ditt ur använts regelbundet mer varsamt och polerats vid varje service hade den sett rätt trist ut.
 
Topp