• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering eller ej av Explorer från 1966

Ska jag låta Rob Engström polera min Explorer 1016 fr 1966?

  • JA

    Röster: 7 18.9%
  • Nej

    Röster: 27 73.0%
  • Vet ej

    Röster: 3 8.1%

  • Totala väljare
    37
  • Enkät stängd .

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är ju ingen tvekan om att de flesta eller alla är tveksamma till en polering. Det verkar som att ni är rädda för att man överpolerar boetten. Är det rätt tolkning. Samtidigt är ju det ett underbetyg åt ett av Sveriges främsta urmakerier..? Om jag tänker mig själv in i situationen som urmakare och får in en boett från 1966 som nästan bara har hairlines (utöver en repa på bakboetten) - inte sätter jag igång och slipar ned boetten då..? Jag vill inte ifrågasätta era råd, för i grunden håller jag med. Jag försöker nu bara mejsla fram djupare argument. Jag tror beslutet redan är taget. Ingen polering. Men varför är vi så rädda för att professionella urmakare hos en av Sveriges främsta urmakare inte klarar att "finpolera" en boett?

Ärligt så är det lite trollvarning här. Du polerar inte klockan för att den förlorar värde, du kommer få en annorlunda form oavsett du vill eller ej samt att köper man en vintage av viss ovanlighet så är det förbannat korkat att polera den då så få finns kvar i originalskick. Att du får erbjudandet beror på att de flesta som servar kommer in med en sunkig DJ eller safirdykare där en polering varken gör till eller från. Eller så var det kanske så enkelt att du såg ut som en noob som ville ha det..

Hursom är boetten fin så rör man den inte, förstått!
 

Sond

Patek
Ärligt så är det lite trollvarning här. Du polerar inte klockan för att den förlorar värde, du kommer få en annorlunda form oavsett du vill eller ej samt att köper man en vintage av viss ovanlighet så är det förbannat korkat att polera den då så få finns kvar i originalskick. Att du får erbjudandet beror på att de flesta som servar kommer in med en sunkig DJ eller safirdykare där en polering varken gör till eller från. Eller så var det kanske så enkelt att du såg ut som en noob som ville ha det..

Hursom är boetten fin så rör man den inte, förstått!
Trollvarning gillar jag inte att du använder. Jag ser dock inte vart trollet är... Men i sak så förstår jag din point. Jag var där i foppatofflor..;)

Men fortfarande så känns det ju märkligt att Rolex AD inte själva kan föreslå rätt behandling. Skulle jag driva min firma på det sätter vore jag inte kvar. Att erbjuda kunden rätt åtgärd borde ju vara grundläggande. Hur kan Rob Engströms erbjudande skilja sig från 90% här? Varför säger de inte.: "Vi gör en service och rep på den här, men polering blir helt fel. Skippa det..."???

Personligen hoppas jag det beror på att de inte tänker sig att de polerar "ned" en boett. De tänker sig bara en lättpolering.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Trollvarning gillar jag inte att du använder. Jag ser dock inte vart trollet är... Men i sak så förstår jag din point. Jag var där i foppatofflor..;)

Men fortfarande så känns det ju märkligt att Rolex AD inte själva kan föreslå rätt behandling. Skulle jag driva min firma på det sätter vore jag inte kvar. Att erbjuda kunden rätt åtgärd borde ju vara grundläggande. Hur kan Rob Engströms erbjudande skilja sig från 90% här? Varför säger de inte.: "Vi gör en service och rep på den här, men polering blir helt fel. Skippa det..."???

Personligen hoppas jag det beror på att de inte tänker sig att de polerar "ned" en boett. De tänker sig bara en lättpolering.

Jag svarade på den frågan ovan..
 
C

China

Guest
Det är också en viss skillnad på polering och slipning, jag tror faktiskt att en AD som regel har kompetensen att avgöra vad som är lämpligt, om någon åtgärd överhuvudtaget behövs. Sedan finns alternativet med s.k. kemisk polering som inte sliter nämnvärt på klockan. Om det sedan praktiseras av olika AD i Sverige låter jag vara osagt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns mig veterligen ingen som duger till att polera vintage-rollar bra i Sverige. Varken AD eller fristående. Att polera cases från -80 och framåt kan nog många men det är inte det vi pratar om.

Nu är kanske inte en 1016 största utmaningen men varför ens riskera något när klockan är fin som den är?
 

Smulan

Rolex
Kanke lite som att "polera" ett gammalt mynt. 98% skulle nog tycka det ser bättre ut men antikvariskt och i värde är det en katastrof. Klockor säljs dock också till folk utan speciell kunskap/intresse så där kanske värdet håller lite bättre. Mina två öre...
 

vekktah

Cartier
Den där ser fin ut, (jag skulle inte polera) men det är din klocka och du gör som du vill. Tänker man på att man senare vill sälja klockan till en vintage-nörd så skall man a l d r i g polera. Men tänker du behålla den i tjugo år och har stålar nog att du skiter i värdeminskningen så...

Såg nån tråd på vrf där någon lyriskt visade upp sin nypolerade 1675 (har jag för mig) och det så grymt ut. Om jag hittade en 100% keeper med några år på
nacken och repor på boetten skulle jag lätt fräscha upp den så jag fick njuta av så snygg klocka som möjligt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Absolut inte.
Varför denna aversion mot polering?
Jag har en Rolex 16613, 2008 som polerats och det har jag inte jag eller klockan lidit någon skada av.

/Anders

Viss skillnad med att jämföra polering av en 1016 och en 16613

Det är som att jämföra att man har målat om sina ikeamöbler med att ha målat blankrosa färg på en sengustaviansk byrå...

Edit: tolka det inte som att jag dissar din sub, det är bara en långdragen jämförelse för att förklara skillnadenbara
 

Rivalen

Rolex
Polera när du är hundra i maggropen och ryggmärgen på att du vill polera. I alla andra lägen - avstå.

Möjligheten att polera finns alltid kvar, men att reversera en polering är ju en omöjlighet.

Fin klocka!
 

Robi74

Omega
Varför inte tillåta polering?
I min värld är det helt acceptabelt.
Hur gör ni med tänderna: Låter ni dem vara "opolerade" ?
Hur gör ni med bilen: Låter ni bli att tvätta och vaxa?
Hur gör ni med husets fasad när målarfärgen lossnar?

Polera på, det är mitt förslag och det skäms jag inte för.

/Anders


Det är lång ifrån samma sak!!! Vi pratar om en klocka nu, en klocka som bara kan gå upp i pris, polerar han den så kan han förlora pengar. Att polera tänderna, vaxa frugan/bilen är ett måste men det är EJ ett måsta att polera hans underbara explorer!

Mitt råd, låt den åldras med skönhet, kan du inte låta bli så är kanske inte Vintage din grej, sälj den till någon som gillar rynkor och lite häng (som jag) :D. Skulle skära i mitt hjärta att nästa bild du postar blir en polerad bild!
 

Sond

Patek
Ett mejl har gått iväg... På temat - no polering... Tack för era synpunkter!

För mig hänger dock frågan kvar om varför inte en seriös butik direkt säger -den där ska vi inte polera... Jag kan se en del anledningar till det. Men ingen anledning osar professionalism...
 

Robi74

Omega
Ett mejl har gått iväg... På temat - no polering... Tack för era synpunkter!

För mig hänger dock frågan kvar om varför inte en seriös butik direkt säger -den där ska vi inte polera... Jag kan se en del anledningar till det. Men ingen anledning osar professionalism...


Tack!

:)
 

A.Gold

Omega
Ett mejl har gått iväg... På temat - no polering... Tack för era synpunkter!

För mig hänger dock frågan kvar om varför inte en seriös butik direkt säger -den där ska vi inte polera... Jag kan se en del anledningar till det. Men ingen anledning osar professionalism...


Well done!
 

UNO

Panerai
An
Ett mejl har gått iväg... På temat - no polering... Tack för era synpunkter!

För mig hänger dock frågan kvar om varför inte en seriös butik direkt säger -den där ska vi inte polera... Jag kan se en del anledningar till det. Men ingen anledning osar professionalism...

Orsaken till att polering är utgångspunkten är att Rolex mfl har anser att en servad klocka ska se ny ut, att det erfordrar polering, ny tavla och nya visare är inget som fler än vi som hänger här, på TTT, VRF, TZ snyftar över.
Rolex har byggt del av sin status på att inte vare sig dokumentera eller omhulda sin historia och se framåt medan märken som Bell&Ross skriver en historia som inte finns...
 

Sond

Patek
An

Orsaken till att polering är utgångspunkten är att Rolex mfl har anser att en servad klocka ska se ny ut, att det erfordrar polering, ny tavla och nya visare är inget som fler än vi som hänger här, på TTT, VRF, TZ snyftar över.
Rolex har byggt del av sin status på att inte vare sig dokumentera eller omhulda sin historia och se framåt medan märken som Bell&Ross skriver en historia som inte finns...
Klart intressant analys. Har ofta haft en känsla av att det ofta är exakt som du skriver även om jag inte kunde formulera det själv. Rolexägana in mass vill att det skina och blänka och Rolex prioriterar inte det historiska värdet. Det får sådana som vi står för. Och det lämnar en lucka som vi dessutom gärna fyller. Tittar på man på olika forum så pågår det ju ständigt en jakt på fina äldre Rolex som jag inte tror något annat märke kommer i närheten. av.
 

DrDre

Patek
Under senare år har det ju växt fram ett direkt hat (i ordets rätt bemärkelse) bland vintagefans mot att polera sin klocka. Personligen tillhör jag inte den skaran, utan tycker att det är en del av en klockas historia att den poleras när den servas,. Det har ju alltid varit standard att man gör det vid service så för mig är det en del av att köpa vintage.

MEN, min poäng är att, inte ens jag, skulle under några förutsättningar polera den där klockan och skulle vara väldigt väldigt tydlig i mina instruktioner till urmakaren att den absolut inte får poleras och kräva en tydlig garanti (skrivet på instuktionerna och på inlämningskvittot) från deras sida att det inte kommer att utföras.
 

Onelund

Rolex
Tycker uret har en schysst patina, skulle kunna tänka mig om det var någon enskild repa som störde, om klockan är "jämnt" slite tycker jag det kan vara.
 

Sond

Patek
Fick svar på mejlen jag skickade igår. Där var jag ju tveksam till polering. Nu har Rob Engström tittat på klockan och deras rekommendation är - dada... Ingen polering..:)

Ps. Schyst att svara på en lördag måste jag säga. Ds.
 
Topp