• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polisen varnar för Rolexrånare..

Är du rädd för att bli rånad på din klocka när du bär den på dig?

  • Nej absolut inte, känner mig trygg!

    Röster: 65 39.9%
  • Ja, jag är konstant orolig för detta.

    Röster: 11 6.7%
  • Nja, lite orolig är man nog..

    Röster: 74 45.4%
  • Nej, jag äger ju en Breitling och ingen Rolex....

    Röster: 13 8.0%

  • Totala väljare
    163

ScubaKing

Audemars
En Rolexliga härjar i Stockholms innerstad.
Polisen varnar dem som vill sälja sina lyxklockor på nätet:
– Tänk på var ni stämmer träff, och om ni ska stämma träff, säger kommissarie Bengt Carlsson.
Nu uppger polisen att minst fyra personer i Stockholms innerstad blivit rånade på samma sätt sedan slutet av juli.

Varnar för Rolexrånare
Samtliga hade lagt ut sina Rolex-klockor på nätet och stämt träff med "köparen". Klockornas värde var från 50 000 kronor och uppåt.
Polisen, som tror att det kan finnas fler fall som inte anmälts, vill nu varna alla som säljer sina lyxklockor på nätet.

Polisen har fått signalement på gärningsmannen men vill inte gå ut med det än.

Polisens tips för de som vill stämma träff med köpare är att mötas på en plats där det finns kameraövervakning, till exempel på en bank eller en etablerad klockaffär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21300772.ab
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Åkte tunnelbana med tjejen igår, runt 20.00. En ugn kille stiger på och sätter sig mitt emot oss, pratades i telefonen. Han stirrar på min klocka medan han pratar (ej svenska), och i mitt huvud drömmer jag ihop något om att han och hans kompisar kanske planerar på att ta klockan från mig.
Han kan verkligen inte sluta att ögna igenom mig och tjejen, våra shoppingpåsar, min klocka.
Vi stiger sedan av, han sitter kvar.

Jag är nog nojjigare med en guldsub på armen.

:)
 

SSL

Audemars
Åkte tunnelbana med tjejen igår, runt 20.00. En ugn kille stiger på och sätter sig mitt emot oss, pratades i telefonen. Han stirrar på min klocka medan han pratar (ej svenska), och i mitt huvud drömmer jag ihop något om att han och hans kompisar kanske planerar på att ta klockan från mig.
Han kan verkligen inte sluta att ögna igenom mig och tjejen, våra shoppingpåsar, min klocka.
Vi stiger sedan av, han sitter kvar.

Jag är nog nojjigare med en guldsub på armen.

:)

Jag hade också stirrat :greedy:
 

BOTL

Panerai
Åkte tunnelbana med tjejen igår, runt 20.00. En ugn kille stiger på och sätter sig mitt emot oss, pratades i telefonen. Han stirrar på min klocka medan han pratar (ej svenska), och i mitt huvud drömmer jag ihop något om att han och hans kompisar kanske planerar på att ta klockan från mig.
Han kan verkligen inte sluta att ögna igenom mig och tjejen, våra shoppingpåsar, min klocka.
Vi stiger sedan av, han sitter kvar.

Jag är nog nojjigare med en guldsub på armen.

:)

Du hade en jäkla tur, han pratade ju trots allt inte svenska och det innebär såklart att han tänkte råna dig men inte fick tillfälle......viktigt att du tog med det i texten! :banghead:
 

Kallebalik

Friends of KS
Du hade en jäkla tur, han pratade ju trots allt inte svenska och det innebär såklart att han tänkte råna dig men inte fick tillfälle......viktigt att du tog med det i texten! :banghead:

Hade snubben talat svenska hade han med guldsuben kanske förstått att stirraren frågade mamma vad det blev för mat istället för att noja ihop en rånhistoria. Så det är väl väsäntligt i sammanhanget att han inte förstod. Det kan ha varit danska likväl som finska för övrigt.
 
Polisens tips för de som vill stämma träff med köpare är att mötas på en plats där det finns kameraövervakning.
Tror det är bättre att välja en plats med mycket folk tex McDonalds alternativ på polisstationen.
I övrigt är det väldigt tråkigt att man ska behöva oroa sig för sin egen säkerhet när man ska sälja.
 

Greven

Audemars
Efter senaste skriverierna om klock-rån så jag jag blivit lite mer uppmärksam. Jag vet inte vad jag skall vara uppmärksam över i och för sig, men jag är helt klart medveten om att jag bär en rätt dyr klocka på handleden. Jag försöker intala mig mig själv att sannolikheten att bli rånad på öppen gata är nog lika stor eller liten oavsett härjande ligor eller ej.
Däremot så kommer jag helt klart att vara försiktigare vid både köp och försäljning av lite dyrare klockor. Att göra affär med KS-medlem känns som prio 1, sedan försöka träffas på ett ställe där man inte är utsatt. Finns andra trådar med bra tips att man kan fråga AD att få vara där, ta med en vän till affärsuppgörelsen, prata med personen innan för att få känsla för personen etc. Helt klart inte bra med utvecklingen med ligor som slår till vid försäljning.
 
Senast ändrad:

BOTL

Panerai
Hade snubben talat svenska hade han med guldsuben kanske förstått att stirraren frågade mamma vad det blev för mat istället för att noja ihop en rånhistoria. Så det är väl väsäntligt i sammanhanget att han inte förstod. Det kan ha varit danska likväl som finska för övrigt.

Nja, om man nu är rånare kanske man kan per sms säga till sina kumpaner att träffa mig här eller där. Om man nu inte tror att personen sitter och repeterar rånplanen i tunnelbanan på diverse språk.
 
P

Philippe Stern

Guest
Nja, om man nu är rånare kanske man kan per sms säga till sina kumpaner att träffa mig här eller där. Om man nu inte tror att personen sitter och repeterar rånplanen i tunnelbanan på diverse språk.
Först försöker du dra upp det där jävla pk-rasistkortet. När du inser att pk-maffian inte hakar på och står och skriker på barikaderna, ja då börjar du svamla om rånstrategier. Gå och lägg dig igen! :meh:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag är inte mer försiktig än man skall vara generellt dvs jag går inte mot röd gubbe. Min min mamma lärde mig det och självklart titta höger vänster när man kryssar. Med denna lärdom har det gått mycket bra även i andra tillfällen. Bara ett tips i från min vise mor!
 

BOTL

Panerai
Först försöker du dra upp det där jävla pk-rasistkortet. När du inser att pk-maffian inte hakar på och står och skriker på barikaderna, ja då börjar du svamla om rånstrategier. Gå och lägg dig igen! :meh:

Man kan inte höra en ton när du skriver men onekligen är din sur och otrevlig. Jag tar upp ett ämne som är viktigt för mig med tanke på att jag talar flera språk, och du tycker det är rimligt att slänga ur dig förolämpningar.
Min tanke när någon kollar på klockor nu för tiden är hur jag snyggt ska våga fråga om dem är medlemmar i ks.

Ta en kopp kaffe nu, slappna av och må bra.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nja, om man nu är rånare kanske man kan per sms säga till sina kumpaner att träffa mig här eller där. Om man nu inte tror att personen sitter och repeterar rånplanen i tunnelbanan på diverse språk.
Jag pratar svenska i norge och har aldrig blivit uppfsttad som en klockrånare. Men visst glor man på andras klockor det är ju en del av sporten att spotta Babes!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ärligt man måste tänka efter innan man drar rasistkortet. Det börjar bli tröttsamt. Självklart är det helt väsentligt i historien att personen i fråga inte pratade svenska. Vilket språk han pratade spelar dock ingen roll, han kunde ha pratat rövarspråket eller jamat grejen var att TS inte förstod vad som sas och blev då nojig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Och för att gå tillbaka till frågeställningen så tror jag att det är så här, alla ni som svarat "Nej absolut inte, känner mig trygg!" det är tyvärr ni som har störst chans att bli rånade. Bara så ni vet.
Förstår att du menar väl !? Men forskning visar att folk som undviker ögon kontakt och ser ner i backen uppfattas mer som ett lätt byte/offer! Detta utspelar sig även djurriket. Var rak i ryggen som du ägde världen utan att vara nonchalant. Är tipset!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Man kan inte höra en ton när du skriver men onekligen är din sur och otrevlig. Jag tar upp ett ämne som är viktigt för mig med tanke på att jag talar flera språk, och du tycker det är rimligt att slänga ur dig förolämpningar.
Min tanke när någon kollar på klockor nu för tiden är hur jag snyggt ska våga fråga om dem är medlemmar i ks.

Ta en kopp kaffe nu, slappna av och må bra.
Jag talar 3 språk flytande, är det mer ok nu? ;)
Nä men, tråkigt att du reagerade så starkt. Var dock nödvändigt att påpeka språket, annars hade min reaktion inte ansetts lika logiskt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Förstår att du menar väl !? Men forskning visar att folk som undviker ögon kontakt och ser ner i backen uppfattas mer som ett lätt byte! Detta utspelar sig även djurriket. Var rak i ryggen som du ägde världen utan att vara nonchalant. Är tipset!

Sa aldrig att man ska titta ner i marken. Det behövs ingen forskning på det jag pratar om, att t.ex. inte vifta runt med guld rollen på platser där det helt enkelt inte bör göras. Vet rånarna inte vad du har på armen så rånas du helt enkelt inte. Det ligger mycket "rekning" bakom ett rån i dagsläget.
 
Topp