• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poll: Gahh, i-landsproblem ahead

Vilken klocka behöver jag?


  • Totala väljare
    121

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Säger och Sub eller Ingenjör. Men jag röstade Sub, klassiker som funkar till allt. Däremot är inte Ingenjören dum alls. Det är för den delen inte Exp1an eller så jag förstår din beslutsångest.

Se till att testa alla innan du väljer kanske?
 

Boris Balkan

Fark you!
Rolex_Explorer_1_1300742798.jpg


Utan tvekan. SUBen på andra plats och Ingenjörn går bort helt i min bok.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Säger och Sub eller Ingenjör. Men jag röstade Sub, klassiker som funkar till allt. Däremot är inte Ingenjören dum alls. Det är för den delen inte Exp1an eller så jag förstår din beslutsångest.

Se till att testa alla innan du väljer kanske?
Jeppson! Beslutsångest är bara förnamnet..
Jag har klämt en hel del på Subben och Explorern, måste klämma mer på IWC'n innan jag känner mig "klar".
Sakta håller jag på att väga mer och mer mot Sub konstigt nog, var en av de klockor jag för bara ett drygt år sedan trodde att jag aaldrig skulle äga:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade på Explorern, då den förmodligen är bäst allround... Men fy f-n vad tråkigt med allroundklockor :) Köp det du bäst gillar istället, så måste du ju komplettera med massa annat kul :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
114060 är en fånigt genomarbetad klocka, inte en millimeter är utelämnad åt slumpen, no-date är i min bok verkligen "less is more".
En premium tool watch är det jag saknar mest, Sub ligger ganska bra till hands då:)
Tack för engagemang alla!
 

Sond

Patek
Knepiga val. Så otroligt intressant att se hur olika vi gillar olika modeller. Jag skulle föredra 36mm istället för 39mm Explorer och 14060 för 114060. Men måste jag välja bland dina alternativ blir det Explorern.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Knepiga val. Så otroligt intressant att se hur olika vi gillar olika modeller. Jag skulle föredra 36mm istället för 39mm Explorer och 14060 för 114060. Men måste jag välja bland dina alternativ blir det Explorern.
Efter att sett ditt kort på din 14060M och spårat ut på google bildsökningar är det nu en sådan som är etta på listan:)
Den är så clean med de mindre indexmarkeringarna och smalare bredd över bandhornen (jmfr 114060)..
Var det sent 2009 som Rolex-inskriptionen på insidan av vridningen kom?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fattar ingenting!?! Vi var ju överrens om att den var den här du skulle ha: ;)

IWC M 2014-02-21.jpg
Hehe, som sagt..velig är bara mellannamnet:)
IWC är ju fortfarande med på min shortlist, dock i Ingy-form.
No date Sub kommer jag äga någon gång, lika bra att få det överstökat;)
Ps. Min Sinn väntar jag fortfarande på.. ska tillverkas i början av Mars:/
 

J&B

Omega
Tog bilden nedan exklusivt för den här tråden nu. Explorern är en trevlig klocka men personligen tycker jag den är lite slätstruken, Ingy är jag inte så såld på och en 114060 är mitt senaste tillskott i samlingen. Jag sa som du att jag aldrig skulle ha en Sub men den började växa på mig och till slut föll jag för den och tro mig när jag säger att den fortsätter att växa! Jag har svårt att se en klocka som är mer allround egentligen, den har tom parkerat min Reverso i klocklådan då jag har 114060 till kostym nu. Tycker den känns som klocka som passar till allt och kvalitetskänslan är oslagbar. Som du säger så är inget av den lämnad åt slumpen. Kan hålla med om bandhornen jämfört med 14060 men nya länken och låset är magiskt och maxidial tycker jag får de äldre tavlorna att se oproportionerliga ut men det är just my 2 cents. Korta svaret är helt enkelt, kör på 114060, du kommer inte ångra dig!

image.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tog bilden nedan exklusivt för den här tråden nu. Explorern är en trevlig klocka men personligen tycker jag den är lite slätstruken, Ingy är jag inte så såld på och en 114060 är mitt senaste tillskott i samlingen. Jag sa som du att jag aldrig skulle ha en Sub men den började växa på mig och till slut föll jag för den och tro mig när jag säger att den fortsätter att växa! Jag har svårt att se en klocka som är mer allround egentligen, den har tom parkerat min Reverso i klocklådan då jag har 114060 till kostym nu. Tycker den känns som klocka som passar till allt och kvalitetskänslan är oslagbar. Som du säger så är inget av den lämnad åt slumpen. Kan hålla med om bandhornen jämfört med 14060 men nya länken och låset är magiskt och maxidial tycker jag får de äldre tavlorna att se oproportionerliga ut men det är just my 2 cents. Korta svaret är helt enkelt, kör på 114060, du kommer inte ångra dig
Gillar bilden:)
Det du skriver är precis som jag upplever det, 114060's länk och lås är bland det brutalaste jag klämt och tittat på, känns som de är byggda för ett mindre världskrig!
Den kermaiska vridningen går det att titta på i timmar..
Tavlan, ja där är jag lite tudelad, tycker nästan det är fördel 14060..
Jag velar väl en liten stund till innan jag slår till, frågan handlar just nu om 114060 vs 14060(M).
Tack för alla glada tillrop:)
 

J&B

Omega
Gillar bilden:)
Det du skriver är precis som jag upplever det, 114060's länk och lås är bland det brutalaste jag klämt och tittat på, känns som de är byggda för ett mindre världskrig!
Den kermaiska vridningen går det att titta på i timmar..
Tavlan, ja där är jag lite tudelad, tycker nästan det är fördel 14060..
Jag velar väl en liten stund till innan jag slår till, frågan handlar just nu om 114060 vs 14060(M).
Tack för alla glada tillrop:)

Tack! Det är så klart en smaksak så där är mitt tips att gå på magkänsla. Även om suben är vanlig så känns det som en hörnsten i en samling som alltid har en plats. Oavsett ref tror jag du kommer bli riktigt nöjd. Lycka till!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ingenieur är generellt sett alltid spännande, välgjorda och härliga klockor i mina ögon, med få ref som undantag
IMG_1524.jpg
Sitter den skönt på handen? Den har väl inte så mkt microjustering av länken utöver en halvlänk?

Synd att de tog bort mönstret i tavlan som fanns på föregångaren
 
Topp