• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

POLL: Har du köpt en ny klocka hos en svensk AD?

Har du köpt en ny klocka hos en svensk AD?

  • Ja! Kostade under 20.000:-

    Röster: 44 15.8%
  • Ja! Kostade mer än 20.000:-

    Röster: 147 52.7%
  • Nej!

    Röster: 88 31.5%

  • Totala väljare
    279

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum Kom igen nu! Förklara vad jag fått om bakfoten när det gäller statistik! :)
Kan rekommendera att läsa på lite allmänt om statistik, väldigt intressant och det är ett mäktigt vapen. Ett av grundproblemen ovan är att du vet inte vem som valt att svara samt hur frekvent butiksbesöken varit.
 

Oew

Rolex
Kan rekommendera att läsa på lite allmänt om statistik, väldigt intressant och det är ett mäktigt vapen. Ett av grundproblemen ovan är att du vet inte vem som valt att svara samt hur frekvent butiksbesöken varit.
Men ändå så kan du dra slutsatsen att det är 80 av 350? Förstår inte vart du fått den siffran ifrån. Om inte du har tillgång till någon annan statisttik så kan vi ju endast gå på det vi ser dvs pollen och då är det en klar övervikt. Sen är självfallet felmarginalen enorm.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men ändå så kan du dra slutsatsen att det är 80 av 350? Förstår inte vart du fått den siffran ifrån. Om inte du har tillgång till någon annan statisttik så kan vi ju endast gå på det vi ser dvs pollen och då är det en klar övervikt. Sen är självfallet felmarginalen enorm.
Jag har intre dragit någon slutsats, men nu är det ca 150 av 800 som påstår sig köpt. Du måste ställa dig frågan vilken sorts människor svarar på denna flervalsfråga. Viktigast av allt är dock att detta egentligen inte säger mer än att 150 personer påstår sig ha köpt från AD.
 

Oew

Rolex
Jag har intre dragit någon slutsats, men nu är det ca 150 av 800 som påstår sig köpt. Du måste ställa dig frågan vilken sorts människor svarar på denna flervalsfråga. Viktigast av allt är dock att detta egentligen inte säger mer än att 150 personer påstår sig ha köpt från AD.
Vart får du 800 ifrån? Måste vara nått jag missar. Men håller med om att den här pollen inte skulle leda till en ordentlig slutsats.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kan rekommendera att läsa på lite allmänt om statistik, väldigt intressant och det är ett mäktigt vapen. Ett av grundproblemen ovan är att du vet inte vem som valt att svara samt hur frekvent butiksbesöken varit.
Tror jag har de grundläggande kunskaperna som krävs för statistik ;)

Ditt resonemang, om jag förstått att du utgått ifrån antal visningar av tråden, haltar rejält då det blir omöjligt att få alla att svara.
En poll på ett forum ger en fingervisning och i just det här fallet visade det sig att @Guskleto hade tvärfel i sitt tvärsäkra uttalande i tråden om hur man bemöts i butiker beroende på klädsel.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror jag har de grundläggande kunskaperna som krävs för statistik ;)

Ditt resonemang, om jag förstått att du utgått ifrån antal visningar av tråden, haltar rejält då det blir omöjligt att få alla att svara.
En poll på ett forum ger en fingervisning och i just det här fallet visade det sig att @Guskleto hade tvärfel i sitt tvärsäkra uttalande i tråden om hur man bemöts i butiker beroende på klädsel.

Grattis! Inte nog med att du bara citerar det som ligger i ditt intresse du fick också med dig ca 225 personer av forumets dryga 10 000 medlemmar i din bergsäkra statistik. Min fråga till dig blir: är det du Kalle Anka?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror jag har de grundläggande kunskaperna som krävs för statistik ;)

Ditt resonemang, om jag förstått att du utgått ifrån antal visningar av tråden, haltar rejält då det blir omöjligt att få alla att svara.
En poll på ett forum ger en fingervisning och i just det här fallet visade det sig att @Guskleto hade tvärfel i sitt tvärsäkra uttalande i tråden om hur man bemöts i butiker beroende på klädsel.
Nej, det kan du verkligen inte utläsa från denna oseriösa flervalsfråga. Tror du detta så behöver du verkligen läsa på. Statistik måste rensas och du måste tänka efter före vad du vil få ut. Något jag knappast tror du gjorde. För att få vettig statistik bör du tex tvinga medel-KS-användaren att svara sanningsenligt, mäta hur många minuter av butiksbemanning varje köp tar, begära försäljnings-pris/vinst och sedan jämföra detta med referensgrupp. Det är en bra början, har säkert missat en del beroende på vad det var du tyckte dig kunna bevisa med tråden.
Det är nog bara en simpel räknare som plussar på 1 varje gång en webbläsare anropar URL:en.
Verkar inte så, @daviden ?
 
Jag kan klargöra resonemanget för er kring grunden av denna fråga.
KS utgör en VÄLDIGT liten procent av kundkretsarna för de större butikerna i Stockholm. (Kan inte uttala mig om de andra.)
Kunder från KS kan variera enormt från människor som bara nämner lite blygsamt att de är intresserade och kikar en del här, andra känner man igen från diverse event och vissa kommer in och pratar om olika typer av ändfästen från <Insert valfri vintage Speedmaster, GMT, whatever> och verkar ha en bild om att det är en självklarhet att samtliga som jobbar i butik ska ha koll på detta. (Nej, långt ifrån alla, inte ens urmakarna då de har denna info på dator.)

KS är fantastiskt och är otroligt nyttigt för både ny-intresserade och gamla rävar, men även för klockbranschen då det sätter en viss press på butikerna att ha anställda som är intresserade och kunniga för att kunna hålla en hög kompetensnivå.
Men verkligheten är att KS bara utgör en bråkdel i både antal kunder och försäljning. (För de tyngre butikerna utgör Kineserna/Thai en många gånger större andel i både antal sälj om omsättning än KS.)
Så ser verkligheten ut mina herrar!
Men med det sagt så är statistik på olika perspektiv av alla dessa olika saker högst intressant!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej, det kan du verkligen inte utläsa från denna oseriösa flervalsfråga. Tror du detta så behöver du verkligen läsa på. Statistik måste rensas och du måste tänka efter före vad du vil få ut. Något jag knappast tror du gjorde. För att få vettig statistik bör du tex tvinga medel-KS-användaren att svara sanningsenligt, mäta hur många minuter av butiksbemanning varje köp tar, begära försäljnings-pris/vinst och sedan jämföra detta med referensgrupp. Det är en bra början, har säkert missat en del beroende på vad det var du tyckte dig kunna bevisa med tråden./QUOTE]Jag ville bevisa att den genomsnittlige KS-medlemmen faktiskt köper nya klockor hos svenska ADs. Mer avancerat än så var det inte. Tror inte att den nästan 70% som svarat "Ja" ljuger.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Det är sidvisningar - d.v.s. varenda litet klicks om görs in i tråden. Klick inne i tråden räknas dock inte till de visningarna, utan det är det initiala klicket in till tråden som räknas.
Räknaren uppdateras inte på sekunden, tror att crontaben (schemaläggningen) ligger på var femte minut för trådvisningsräknaren.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är sidvisningar - d.v.s. varenda litet klicks om görs in i tråden. Klick inne i tråden räknas dock inte till de visningarna, utan det är det initiala klicket in till tråden som räknas.
Räknaren uppdateras inte på sekunden, tror att crontaben (schemaläggningen) ligger på var femte minut för trådvisningsräknaren.
Så varje besök jag gör räknas som ett nytt?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Så varje besök jag gör räknas som ett nytt?
Ja, men det definieras inte som ett besök/visit. Det är en visning (i webbstatistiktermer sidvisning/pageview).

(Besök/visit = Om du är aktiv på Klocksnack och klickar runt är du ett besök, är du inaktiv i mer än 30 min så kommer du att registreras som ett nytt besök/visit när du klickar dig vidare nästa gång. Besök är ingen data som publiceras någonstans på siten, det loggar jag i andra tjänster.)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, men det definieras inte som ett besök/visit. Det är en visning (i webbstatistiktermer sidvisning/pageview).

(Besök/visit = Om du är aktiv på Klocksnack och klickar runt är du ett besök, är du inaktiv i mer än 30 min så kommer du att registreras som ett nytt besök/visit när du klickar dig vidare nästa gång. Besök är ingen data som publiceras någonstans på siten, det loggar jag i andra tjänster.)
Och, men räknaren registrerar flera visningar per användare om denne besöker tråden flera gånger mao. Tack för klarläggörandet!
 
Topp