• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Porscheägare eller inte ?

Porscheägare eller inte ?


  • Totala väljare
    254

Mr Chance

Kalmar
Mitt svar, ja något i stil med;
- den första Porschen hade mittmotor
- Porsche slutade tävla med 911or innan jag föddes(typ 1966)
MEN
911 är en cool bil
&
Magnus Walker bygger fantastiska pastischer typ..

Och ja, Boxstern är riktigt bra precis som 911orna.
Inte lika typigt alltså. Precis som jag trodde.
 

POO

Panerai
Apropå Singer-Porschar så stod det en sån på Östermalm för ett par veckor sedan, riktigt trevligt bygge förutom det här förskräckliga tanklocket.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Om man kikar på Boxter från tidigt 2000-tal, vilken motor är att föredra?


Utan tvekan S versionen, dvs. 3.2 liters motorn. Det är värt merkostnaden jämfört med den vanliga boxstren alla dagar i veckan. Hade en Boxster S -00 tidigare och det är en riktigt kul bil. Förutom en roligare motor får man dessutom bättre bromsar m.m.
 

UNO

Panerai
Samma motor med och utan S men olika cylindervolym/effektuttag.

Fråga hellre om du vill ha manuell eller automat.
Åker du innanför tullarna, köp en automat.
Samma sak om du du kör i jobbet=prata i telefon...
Kopplingen i Boxtern är värre än 911.
Kom ihåg att det nästan inte finns några sportbilar med manuell i dag förutom Boxster Speedster och det på goda grunder.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag sladdade runt i denna pärla i tre år. Året runt kan tilläggas också :) Såld sedan drygt ett år tillbaka dock.

eycvuIS.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Samma motor med och utan S men olika cylindervolym/effektuttag.

Fråga hellre om du vill ha manuell eller automat.
Åker du innanför tullarna, köp en automat.
Samma sak om du du kör i jobbet=prata i telefon...
Kopplingen i Boxtern är värre än 911.
Kom ihåg att det nästan inte finns några sportbilar med manuell i dag förutom Boxster Speedster och det på goda grunder.

Äh, jag är lantis så nåt behov av automat finns egentligen inte. Finns det några nackdelar med automaten? Svaga punkter?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har ingen Porsche...än, men farsan har en 997.2 Carrera S som jag övningskör en del i. Har ingen bild i telefonen på bilen men här är en inuti, när jag kör på bana.
ImageUploadedByTapatalk1432684554.429605.jpg

Förhoppningsvis hittar jag en 944 S2 eller alternativt en vanlig S (som är riktigt underskattade) som förstabil. Funderar annars på en BMW E46 330Ci, men en Porsche är väl den man blir gladast av när man ska ut o köra. Måste tjäna ihop lite deg först dock...
 

kabro

Cartier
Jättebra tråd, nu vet jag vilka jag ska fjäska in mig hos här på forumet! :)

Äger tyvärr ingen Porsche än, men är en ordentlig bilnörd!
Håller med om att det är tråkigt med folks inställning till Boxster och Cayman. Folk som inte provat dem och påstår att det är fattigmansporsche eller frisörbilar hamnar direkt i min lågprioficka :) Otrolig väghållning i de små busarna!

Har dock bara kört Boxster och är 198cm lång vilket var något trångt, antar det blir lika trångt i en Cayman?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hade en Boxster 987 S tidigare, det är en klassiker att man får höra att man åker tjej Porsche av någon som inte ens testat modellen och troligtvis kör en gammal Volvo själv :)

Boxstern var grymt rolig och köra, saknar att kunna cabba ner. Dock är 997 4S så mycket råare med den breda karossen och ljudet från PSE avgassystemet :p

Byter jag Porsche så blir det nog till nya Boxstern eller 997.2 cab.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag hade gärna haft en Cayman S men antagligen skulle man tröttna på att få förklara fördelarna för varje förståsigpåare. Även om man har rätt så blir det lite "Jag hade inte råd med en 911 och försöker övervärdera mitt val".

Jag hör vad du säger och tänker likadant.

Dock skulle man kunna tänka i löndom: 'idiot - du vet ingenting om bilar' åt alla som hävdar att det är en andrasorterings Porsche.

...lite som Tudor, det är stealthigt och för WISar.

Sen är jag å andra sidan en stark förespråkare för mittmotor. Överlägset koncept. Egentligen. Även om Porsche bryter ett par naturlagar med 911an. En svansmotorbil borde inte vara sådär kompetent.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hade en Boxster 987 S tidigare, det är en klassiker att man får höra att man åker tjej Porsche av någon som inte ens testat modellen och troligtvis kör en gammal Volvo själv :)

Boxstern var grymt rolig och köra, saknar att kunna cabba ner. Dock är 997 4S så mycket råare med den breda karossen och ljudet från PSE avgassystemet :p

Byter jag Porsche så blir det nog till nya Boxstern eller 997.2 cab.

Senaste generationens Boxster och Cayman är så nära designmässigt fulländade man kan komma. Mums!
 
  • Like
Reactions: cab

RosaCasio

Cartier
Svärfar har en 911 Targa från 93, men han är sugen på att göra sig av med den eftersom den behöver repareras lite när som.
Vet någon en bra verkstad nära Bromma som kan Porsche?
Jag vill verkligen inte att den ska säljas bara för han är lite trött på den just nu då den är förbannat cool.
 

Ryttaren

Rolex
Någon här som faktiskt fått haveri med IMS-lagret på de tidiga vattenkylda motorerna? Tittat på Boxster S många gånger men risken för dyrt haveri (överdrivet?) gör att man kör BMW istället!
 

Ryttaren

Rolex
Hoppla, berätta mer om detta tack.

Det är en liten miss i designen på M96 och i viss mån M97 motorerna (1996-2009?) där lagret för mellanaxeln pajar. Kan ge totalhaveri om man har otur.

Går hyfsat enkelt att förebygga med lagerbyte på M96, lite struligare på M97 som jag förstått. MEN som med allt annat på internet så är jag inte alls säker på hur stort problem detta är. Vissa hävdar att mörkertalet är väldigt stort med många utbytta motorer medan andra säger att kanske bara 1-2% drabbats.

Kostar väl en 15-20k att byta och kan göras i samband med kopplingsbyte för att få ner kostnaden.

Lite mer info.
http://utzon.se/information/ims.html

Ger bara ännu en ursäkt att satsa på en 964:a :)
 

McGyver

Rolex
Någon här som faktiskt fått haveri med IMS-lagret på de tidiga vattenkylda motorerna? Tittat på Boxster S många gånger men risken för dyrt haveri (överdrivet?) gör att man kör BMW istället!


Bytte mitt i samband med kopplingsbyte förra året till ett keramiskt lager. Hade inte missljud o.s.v. innan men ville byta "just in case" när sakerna var delade - lagret var slitet med ett ordentligt glapp! (Boxster S från -00, 9000mil, har kvar lagret om någon är nyfiken)

Kör vi en Mythbusters på "The IMS myth" så blir det i mina ögon "Confirmed" !
 
Topp