• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mosse

Omega
En fråga: Vad säger ni till erat postombud när ni vill skicka något värderat? Vad heter själva värdetjänsten rent formellt? Vet inte om det blev någon form av missförstånd, men senast jag skulle skicka en klocka så bad jag om att få den skickat värderat och tanten i kassan sa att de bara hade REK och att det endast var upp till 10k. Finns det vissa postombud som inte kan skicka värderat? Måste man åka till företagscenter eller liknande?
Värt att nämna är att det endast var REK:en kvar då "vanliga" paket redan hade skickats för dagen och det var på en Fredag. skickas alltså värde inte samtidigt som REK?
Någon som kan klarna upp detta?
 

mosse

Omega
Fyfan vad grisigt. Detta borde alla på KS bli informerade om. Speciellt de som köper och säljer klockor värda drygt 50k och skickar Värde.
Ett sätt att lösa det kanske kan vara att man betalar 50k innan personen skickar och sedan resten när paketet kommit fram, då har man ju ett kvitto på att varan "är värd" 50k ifall något skulle hända. Detta skulle ju dock endast funka om säljaren litar på köparen (i form av referenser)...
 

agraw

Cartier
2-Faktor
En fråga: Vad säger ni till erat postombud när ni vill skicka något värderat? Vad heter själva värdetjänsten rent formellt? Vet inte om det blev någon form av missförstånd, men senast jag skulle skicka en klocka så bad jag om att få den skickat värderat och tanten i kassan sa att de bara hade REK och att det endast var upp till 10k. Finns det vissa postombud som inte kan skicka värderat? Måste man åka till företagscenter eller liknande?
Värt att nämna är att det endast var REK:en kvar då "vanliga" paket redan hade skickats för dagen och det var på en Fredag. skickas alltså värde inte samtidigt som REK?
Någon som kan klarna upp detta?
Också hört samma sak. Företagscenter har Värde. Eller om man beställer frakten på nätet. Vanliga ombud har bara REK, tror jag. Har dock ingen aning om hur och när Rek respektive Värde skickas.

Ett sätt att lösa det kanske kan vara att man betalar 50k innan personen skickar och sedan resten när paketet kommit fram, då har man ju ett kvitto på att varan "är värd" 50k ifall något skulle hända. Detta skulle ju dock endast funka om säljaren litar på köparen (i form av referenser)...

Precis. det måste till mycket förtroende och planerande om man ändå ska använda sig av tjänsten. Och inte bra att skapa ett giltigt kvitto där summan är lägre än vad det egentligen gäller. Kan bli otrevligt om det är fel person man gör affärer med.
 

mosse

Omega
Också hört samma sak. Företagscenter har Värde. Eller om man beställer frakten på nätet. Vanliga ombud har bara REK, tror jag. Har dock ingen aning om hur och när Rek respektive Värde skickas.
Precis. det måste till mycket förtroende och planerande om man ändå ska använda sig av tjänsten. Och inte bra att skapa ett giltigt kvitto där summan är lägre än vad det egentligen gäller. Kan bli otrevligt om det är fel person man gör affärer med.

Efter lite googlande så verkar det heta "Postpaket inrikes" , det finns att köpa via nätet och sen kan man lämna in det hos valfritt ombud :)

En annan lösning är att man skickar 50k till säljaren och resterande belopp till säljarens bästa polare/fru/whatever. Jävligt omständigt, men de suger nog rätt hårt den dagen en klocka >50k tappas bort av posten och köparen inte får ett skit istället för 50k...

EDIT:inlägg 200 woopwoop
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Efter lite googlande så verkar det heta "Postpaket inrikes" , det finns att köpa via nätet och sen kan man lämna in det hos valfritt ombud :)

En annan lösning är att man skickar 50k till säljaren och resterande belopp till säljarens bästa polare/fru/whatever. Jävligt omständigt, men de suger nog rätt hårt den dagen en klocka >50k tappas bort av posten och köparen inte får ett skit istället för 50k...

EDIT:inlägg 200 woopwoop
Gratulerar till 200 inlägg ;)

Precis. Inte för att paket tappas bort på löpande brist, men risken är ju alltjämt där. Och många är ju beredda att utan vidare riskera 3.000 som i mitt fall eller några tusenlappar över 50k, vissa ännu mer. Nu vet vi ju att insatsen är hela summan. Som köpare att klockan ska skickas på "egen risk" skulle jag aldrig godta med denna vetskap. Då är det bara att mötas upp eller avstå från affär eller finna en annan fraktmetod.
 
Senast ändrad:

dauit

Panerai
2-Faktor
Fyfan vad grisigt. Detta borde alla på KS bli informerade om. Speciellt de som köper och säljer klockor värda drygt 50k och skickar Värde.
Kanske dags att koppla in @Denke och be dom lägga in det i trådarna "Tips för köpare" och "Tips för säljare"?

Helt ärligt, förlåt att jag svär, men jävligt dålig stil av Postnord ifall det stämmer.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Kanske dags att koppla in @Denke och be dom lägga in det i trådarna "Tips för köpare" och "Tips för säljare"?

Helt ärligt, förlåt att jag svär, men jävligt dålig stil av Postnord ifall det stämmer.

Ja, jag tänkte precis på det! Även om KS inte är ansvarig så vore det bra om så många som möjligt får reda på detta så inte någon förlorar riktigt stort. Postnord används ju generellt sett i alla affärer där frakt behövs, och det verkar som om dom flesta tycker detta är så absurt att dom inte ens tänkt tanken att villkoren skulle se ut så.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag tvivlar starkt på att det går att beställa Värde på nätet - även om det är så så måste man till ett företagscenter eftersom det skall tejpas ordentligt med specialtejp på paketet.
Det är vad jag hört av en bekant, så är ej säker! Men precis som du säger: beställa frakten online (som han sa)=, sedan gå till företagscenter för att fixa specialtejp och grejer!
 

Rivalen

Rolex
Kolla Postens tilläggstjänst för försäkring av paket med värde över 50.000:-. Men kolla så att det funkar för klockor t ex i kombination med Värde.. Sättet de skriver på ger inte intrycket att man kan tilläggsförsäkra utrikes, men det får ju kollas.

Hittar ingen länk till fullständiga försäkringsvillkor på nätet, men letade kanske inte tillräckligt?. Om det inte finns så talar det till TS fördel för man kan rimligen inte hävda en begränsning som man inte gett kunden möjlighet att ta del av. Men som sagt - troligen finns det där nånstans?

Kolla även med hemförsäkringsbolaet om ni har lösöret törsäkrat till fast belopp och det visar sig vid t ex brand/totalskada att ni var underförsäkrade. Får man upp till beloppet eller sänks beloppet pga underförsäkring?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor

nissehult

Patek
2-Faktor
Kolla Postens tilläggstjänst för försäkring av paket med värde över 50.000:-. Men kolla så att det funkar för klockor t ex i kombination med Värde.. Sättet de skriver på ger inte intrycket att man kan tilläggsförsäkra utrikes, men det får ju kollas.

Hittar ingen länk till fullständiga försäkringsvillkor på nätet, men letade kanske inte tillräckligt?. Om det inte finns så talar det till TS fördel för man kan rimligen inte hävda en begränsning som man inte gett kunden möjlighet att ta del av. Men som sagt - troligen finns det där nånstans?
Så här säker Posten...

Allmän info:
"Värde kan användas när du ska skicka något extra värdefullt, ex dyrbara föremål eller betalningsmedel, inom Sverige.
Försändelsen hämtas och kvitteras av mottagaren eller dennes ombud. Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 kr om innehållet är betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett marknadsvärde upp till 50 000 kr."​
(http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/inrikes/sakert-och-sparbart/Sidor/varde.aspx)
Fullständiga villkor finns här: http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/villkor/Sidor/tjanstevillkor.aspx

FAQ-frågan "Vilka villkor gäller för Varuförsäkring?":
"Postens varuförsäkring skyddar vid skada eller förlust för tjänsterna Postpaket Utrikes, Postpaket, Hempaket och DPD Företagspaket samt 09.00, 12.00. För sammanfattning och fullständiga villkor klicka här: PostNords villkor."​

Man kan alltså teckna Varuförsäkring för utrikespaket, men...

Fullständiga villkor för Varuförsäkring:
"Följande varuslag är undantagna i försäkringsvillkoren från försäkring:
  • guld, silver, ädelstenar
  • klockor
  • mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper
  • ..."
(http://www.postnord.se/sv/Documents...akringsvillkor-for-direktbetalande-kunder.pdf)

Klockor är undantagna i försäkringen. Även "varor med konstnärligt- eller samlarvärde" samt "begagnat gods" är undantaget vilket fick mig att strunta i den försäkringen när jag sålde skivor (samlarobjekt) till utlandet. Det känns precis som att Posten/PostNord säger "ge oss gärna pengarna, men för en privatperson så betalar vi i princip inte ut något i fall det skiter sig."
 

Rivalen

Rolex
Ringde kundtjänst och uppfattade följande:

Värde (inrikes): Klockor tillåtna, men bara upp till 50000:- (mao 49999:-?) Om värd mer utgår ingen ersättning alls pga att det är förbjudet att skicka större värden med den tjänsten. Tilläggsförsäkra går inte.

Rek brev (inrikes): Klockor tillåtna upptill 10000:- (9999:-?) Om värd mer utgår ingen ersättning alls.

Postpaket Inrikes: Blev rörigt och oklart. Dock var hon bestämd om att tilläggsförsäkring kunde bara tecknas för nya varor. Deras ansvar på 50000:- blev blurrigt när de samtidigt begränsade sig till 150:-/kilo. Hon skulle återkomma på mail.

Inrikes Rek och Värde känns klarlagt, även om "stupstocken" känns orättfärdig. Att det bara går att tilläggsförsäkra nya varor är klarlagt, men osäker om det har betydelse för oss som skickar klockor.

Postpaket utrikes: Oklart om man fick skicka klockor. Max värde 25000:-. Tilläggsförsäkra - nej - som jag uppfattade det. Vad betyder ev ansvarsbegränsning per kilo för detta transportalternativ?

Inte mycket som inte redan var sagt, får jag något mer i mailsvar så återkommer jag.. Föreslog att någon på Postnord lärde ig det fram och baklänges just vad gäller klockor, så att vi kan få stenklara svar - hon höll med. Jag korrigerar info på klockinfo.se så att stupstocken blir tydlig.
Givande tråd!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ringde kundtjänst och uppfattade följande:

Värde (inrikes): Klockor tillåtna, men bara upp till 50000:- (mao 49999:-?) Om värd mer utgår ingen ersättning alls pga att det är förbjudet att skicka större värden med den tjänsten. Tilläggsförsäkra går inte.

Rek brev (inrikes): Klockor tillåtna upptill 10000:- (9999:-?) Om värd mer utgår ingen ersättning alls.
Ta gärna reda på vad de har för motivering till att skippa ersättning om värdet överstiger taket.
 

Rivalen

Rolex
Jag skall trycka på så mycket jag kan.

EMS utrikes nämndes. Läs i detalj villkor för alla PostNords transportjänster i länken nedan så finns PDFer på allt. EMS tillåter inte dyrbart gods, så jag skulle inte skicka med dem förrän jag hade skriftligt på att klockor är Ok och en förklaring på vad en ansvarsbegränsning till max 17SDR per kilo innebär kontra påstått ansvar upp till 50000:_. Puuh vad det är mycket att hålla koll på.

http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/villkor/Sidor/tjanstevillkor.aspx
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Postnords villkor är skandalöst ålderdomliga! Finns det nåt alternativ överhuvudtaget?

Man får alltså inte, som värdeförsändelse, skicka något vars värde överstiger 50 tkr? Det måste ju innebära att man kan hamna i en riktigt besvärlig tvist om Postnord slarvar bort något som är värt 49,9 tkr?

Ta t ex en beggad 16600 Sea Dweller som idag kostar 48-52 tkr begagnade, grovt höftat. Hur kan jag bevisa att just mitt exemplar inte är värt 50 tkr? Ska jag och Postnord gemensamt enas om ett värde utifrån C24? Det kan vara så att jag har endast har ett 5 år gammalt kvitto på säg, 39 tkr. Får jag då 39 tkr i ersättning eller vad? Det här kan ju innebära att man måste gå till AD och få en värdering innan man kan skicka den med Postnord för att var helt safe.

Rimligt borde ju vara att Postnord ersätter förluster UPP TILL 50 tkr när det gäller värdeförsändelser.
 

Rivalen

Rolex
Ja det känns rimligt. Jag gissar att de skulle vilja se dokumentation på värdet avseende den transaktion om orsakar att klockan fraktas. Men det kanske inte är en försäljning, som du antyder, utan du kanske bra vill skicka den för service till en urmakare du gillar. Eller som Jocke gjorde - skickade sin Root Beer till mig - bara för att jag skulle få "ha den några veckor och känna om den är så go som du tror". Sånt händer - kommer den bort då - då blir det bedömingssport.

Jag tror att TS har chans i och med att PN talar om marknadsvärdet. Det borde gå att få en urmakare att skriva ett allmänt intyg om hur mycket en skadad tavla sänker värdet på en sådan klocka och styrka den skadade tavlan med mailkorrespondensen med säljaren, vilket förklarar returtranporten av en klocka numera värd mindre än 9999:-. Sorry, men jag avkyr när folk åker dit i regelverk som känns orimliga och vill alltid hitta lösningar - sån är jag.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Snabb uppdatering från mobilen: fått svar från konsumentvägledare som tycker det är självklart att Postnord inte uppfyller sitt ansvar att informera konsumenten. Uppfyller ej 2 paragrafen i försäkringsavtalslagen. råder mig att genast överklaga. Vill inte Postnord ge sig kommer han att ingripa och ta diskussionen med dom så känns som om jag åtminstone har en god chans att få tillbaka mina pengar! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Snabb uppdatering från mobilen: fått svar från konsumentvägledare som tycker det är självklart att Postnord inte uppfyller sitt ansvar att informera konsumenten. Uppfyller ej 2 paragrafen i försäkringsavtalslagen. råder mig att genast överklaga. Vill inte Postnord ge sig kommer han att ingripa och ta diskussionen med dom så känns som om jag åtminstone har en god chans att få tillbaka mina pengar! :)
Utmärkt.

Borde det inte också gå att anmäla till Konsumentverket? De skall driva konsumentfrågor mot företag, bla. för "oskäliga avtalsvillkor". Arn kanske löser din konflikt, men kan de få Postnord att ändra sitt avtal?
http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Konsumentombudsmannen/KOs-arbete/
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Borde man inte kunna anse att avtalsvillkoret är orimligt? Framförallt eftersom det orimliga slår så hårt mot den svagare parten.
Avtalslagen:
1)Avtal får jämkas eller lämnas utan avseende om avtalet eller ett visst avtalsvillkor är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller på annat sätt intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Utmärkt.

Borde det inte också gå att anmäla till Konsumentverket? De skall driva konsumentfrågor mot företag, bla. för "oskäliga avtalsvillkor". Arn kanske löser din konflikt, men kan de få Postnord att ändra sitt avtal?
http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Konsumentombudsmannen/KOs-arbete/

Om inte Postnords (opartiska) kundombudsman godtar min överklagan så ska absolut ARN blandas in. Peter Stark kommer hjälpa till med det, verkar det som.
Än så länge är jag vid gott mod :)

Borde man inte kunna anse att avtalsvillkoret är orimligt? Framförallt eftersom det orimliga slår så hårt mot den svagare parten.
Avtalslagen:
1)Avtal får jämkas eller lämnas utan avseende om avtalet eller ett visst avtalsvillkor är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller på annat sätt intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Det kan man absolut nämna. Det kanske ogillas, men argumentera för det går alltid!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det kan man absolut nämna. Det kanske ogillas, men argumentera för det går alltid!
Om du orkar gå till en rättegång så vinner du säkert.

Tittar man runt på villkor i försäkringsbranschen så ser det absolut inte ut på det sättet. Om jag exempelvis köper en bilförsäkring och anger 1500 mil per år och sedan händer en olycka och jag har kört 1650 mil det året - inte fasen uteblir ersättningen helt. Den kan jämkas ner en aning men absolut inte utebli helt. Postnords villkor är helt orimliga.
 
Borde man inte kunna anse att avtalsvillkoret är orimligt? Framförallt eftersom det orimliga slår så hårt mot den svagare parten.
Avtalslagen:
1)Avtal får jämkas eller lämnas utan avseende om avtalet eller ett visst avtalsvillkor är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst. Vid denna bedömning ska särskild hänsyn tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller på annat sätt intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Hej! Var återfann du denna paragraf?
 

Rivalen

Rolex
Postnord hävdar att deras regelverk säger att det är inte tillåtet att skicka t ex klockor med ett värde högre än de angivna för t ex Värde 50000:- kanske 49999:- om man märker ord och det skulle vara något slags avtalsbrott att göra så. Jag menar att ett sånt betydelsefullt villkor inte borde få vara gömt i en massiv textmassa utan borde informeras av kundmottgaren vid inlämning. Apropå att vara i (kunskaps)underläga när avtalet ingås. När jag skickat Värde (2 ggr) så har inget nämnts om detta utan personalen bekräftade bara min fråga om hur högt det är försäkrat utan att påtala några reservationer.
 
Topp