Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Postspeedmasterdepression?

Diskussion i 'Diskussion' startad av jaqob, 16 april 2015.

1. jaqob
    Trådstartare

jaqob Bonde

Har under många år varit intresserad av klockor, och haft en hel del olika, främst asiatiska dykare och gamla omega kostymare. Helt enkelt klockor som de flesta skulle klassa som väldigt prisvärda, och i ett spann där man kan kosta på sig att köpa en klocka då och då.
    Egentligen sedan jag först började fundera över det här med klockor har speedmastern varit gralen. Den är snygg, den är lättburen, den har en enormt intressant historia och den ligger faktiskt i ett pris som inte är helt totalt vansinnigt orimligt.
    Så, efter mycket funderande köpte jag mig en ny 3570.50.00 i trettioårspresent. Nu ett drygt år senare är jag fortfarande enormt nöjd, och använder klockan dagligen.

Men, och detta är ett ganska stort men, luften gick lite ut det här intresset med klockor. Visst, det finns andra klockor jag väldigt gärna hade velat ha (Submariner...), men jag är ganska säker på att jag aldrig kommer sälja min speedmaster, och jag kan helt enkelt inte motivera mig att köpa ytterligare en, ännu dyrare, klocka.
    Och de "billigare" klockorna jag äger ligger mest i sin ask, förutom de gånger jag behöver något mer robust, typ min SKX007.

Någon som känner igen sig..? Gick det över?

Den här tråden är skriven med glimten i ögat, men det finns ändå en gnutta seriositet. :)

2. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Det är väl en fantastisk egenskap när man har en dyr hobby? Att ha hittat den där klockan som man känner sig så nöjd med att man inte känner att man måste handla något nytt hela tiden?

3. john b

john b Präst

Klockintresset kommer och går. Det har alltid varierat för mig.
    Vänta lite så kanske suget kommer åter, eller så gör det inte det och då är du väl kanske att betrakta som botad?

4. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förstår dig. Känner stundtals igen mig. Det är svårt att tvinga fram ett intresse men oftast brukar det gå lite i vågor. Se dina vågor som grunda och långa. Ge det tid så kanske suget dyker upp igen rätt var det är. Passa på att prioritera annat en stund. Gör det som gör dig glad helt enkelt. :)

5. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Det är just det här som jag är rädd för och därför kommer jag antagligen vänta ett bra tag med att köpa en Speedmaster, trots att jag länge velat ha en. Planen är därför att testa på en massa andra klockor först, mest för att det finns massor av modeller som jag vill prova men är osäker på om de kan bli keepers. Samtidigt finns ju risken att jag då springer på någon annan underbar klocka som jag aldrig vill sälja och därmed aldrig blir med Speedmaster, men jag kan ju alltid motivera mig med att jag måste prova Speedmastern innan jag väljer en keeper.

I slutänden så är det ju faktiskt så att oavsett om du nu skulle sälja din Speedmaster för att prova något annat, så går det ju alltid att ångra sig och köpa en annan Speedmaster igen. Det blir förstås mindre roligt när den du har nu är en 30-årspresent. Alternativ två är ju att köpa något annat innan du säljer Speedyn, och sedan sälja den du tycker minst om när du ägt båda tillräckligt länge för att avgöra det :)

6. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Det är väl helt enkelt den perfekta klockan?
    Släng till vattenskydd 200m - så behöver man aldrig mer leta =)

Klockers gillar detta.
  7. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    THIS! Att riktigt vattenskydd saknas är synd. Den har allt som jag letar efter i en klocka, förutom just det. Tycker inte riktigt om tanken på att den inte kan följa med på alla strapatser, typ badsemester eller segling. Jag menar, sannolikheten för badsemester är trots allt större än månsemester :)

Ken, Taxman och Rojalisten gillar detta.
  8. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Kostaterad OWG. :)

9. KenKun

KenKun Biskop

Själv så kan jag inte få nog, kanske inte har funnit den rätta ännu :)

10. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Det är nu du letar vintage-Speedy... CK2998

Icaras, Boris Balkan, Weasel och 4 andra gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpg
    Sa du 42mm kronograf med svart tavla och redo för bad? Boom. :D

Skämt å sido så hittar man ju ibland klockor som fastnar och blir kvar, men lite av charmen med intresset tycker jag är att ha några klockor att byta mellan utifrån användningsområde. Det måste inte alltid bli dyrt. Ibland köper jag en klocka enbart på grund av urverket eller för att den historiska signifikansen är stor. De är då så billiga att det inte gör något om de mest ligger i klocklådan. Dyra klockor som ligger i lådan blir dock sålda rätt fort.

Så tipset är: Köp något billigt kul, alternativt sitt nöjd. :)

Icaras och KenKun gillar detta.
  12. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Det kommer och går för mig! Precis som andra intressen som tv-spel, träning och liknande :D

13. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Är inte det problemet med en ny klassiker ..?
    Lite dyr och lite opersonlig .. Den är vad den är..

Tror att du hade känt lite annorlunda om du hade köpt en vintage speedmaster för samma pengar du köpte din nya för...

14. TheBear

TheBear Bonde

Samma här, önskar dock att träning var ett intresse som hade stannat utan att gå :D

nissehult, MariaE och Calfen gillar detta.
  15. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sjukt bra ju (för plånboken) att du inte känner suget. Fast jag förstår dig, en stor del i mitt intresse är att leta nytt, att hitta graalen.....och kanske några till.

16. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Jag tror inte KS hade funnits om det varit vanligt :)

17. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hmm... Också sugen på en speedmaster, men sen är det ju det här med manuellt uppdrag... Käckt när man har tid, men en vanlig tisdag morgon där man orakad halvspringer till jobbet... Håller det i längden?

18. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Lite off-topic, jag erkänner.

19. KenKun

KenKun Biskop

Läste fel.

20. M021

M021 Friends of KS

Näe, 2915 är lite mer på sin plats! ;)

Galaxy gillar detta.
  21. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Speedy tuesday är väl ett begrepp i klockvärlden, bara att vrida och lida. Tycker personligen inte manuellt är ett problem särskilt inte då Speedmastern saknar datum. Har dock hört av en urmakare att brott på fjädern inte är alldeles ovanligt så vrid upp försiktigt

Brutus gillar detta.
  22. mega

mega Borgare

Personligen tycker jag speedyn är extra speciell. Just av anledningarna du nämner samt att den har ett manuellt urverk och plexi gör att jag alltid kommer att behålla min. Jag har haft den i två år nu och blir bara mer fäst vid den för varje gång jag använder den.

23. mega

mega Borgare

Det gör det, den har ca två dygns power reserve så du kan lätt låta den gå ett dygn utan att dra upp den.

24. nissehult

nissehult Friends of KS

Äsch, sitt och dra upp den (tänk rätt nu trots att det är fredag...) när du sitter på toa och gör morgonbestyren. En Speedy kanske är just vad du behöver för att få in lite zen-likt lugn i det stressiga livet ;)

Brutus och mega gillar detta.
  25. jaqob
    Trådstartare

jaqob Bonde

Det tar 10-15 sekunder och kan göras när som under dagen. Jag trodde att det skulle vara ett litet minus, men inget jag för en sekund stört mig på :)

Och tack för allt stöd i tråden, känns bra att inte vara ensam, och att det verkar som en åkomma som går över :)
    Och att jag antagligen ska tolka det hela som att jag valde rätt klocka :)

mega och Matts gillar detta.
  26. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Måste ha en, trots min anti-omegiga inställning... Fastligt snygg, en blekt brun vintage...

27. F1zbo

F1zbo Stadsbo

Min post speedmaster-depression beror snarare på att jag inte längre äger någon.
    En av få klockor jag verkligen saknar.

Kommer nog bli en ny inom snar framtid.

Som ånga andra redan nämnt är manuellt uppdrag inga problem i praktiken.
    Speedyn var min första manuella klocka och det tog inte många dagar innan det kändes helt normalt att dra upp den någon gång per dag.
    Ganska mysig ritual faktiskt :)

Brutus gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield