Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Potentiell Blocket-scam?

Diskussion i 'Diskussion' startad av David, 23 april 2013.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Fick ett vad-är-ditt-sista-pris-mail, svarade betalning in på mitt konto och sedan personlig upphämtning på valfri ort så är priset X kronor.

Svar kom från en annan mail-adress med annat namn med begäran om kontouppgifter och meddelande att X + 500 kr för frakt till London skulle sättas in på kontot direkt.

Det är helt osannolikt att någon skulle köpa klocka för den sortens pengar utan att ställa en enda fråga, så något är fel, men vad?

Det enda jag kan komma på är att A (som jag kommunicerat med) sålt bluff-vara till B, och lämnar mina kontouppgifter. C (jag) får betalt av B och skickar klockan till A, som då får en klocka utan att betala, och B betalar för en vara som aldrig levereras. Polisen spårar pengarna till C, som då blir väldigt missnöjd.

Finns det något annat tänkbart scenario?

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hålla sig långt borta..

yonsson, paradis, Aquaracer2 och 1 annan gillar detta.
  3. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Inte så belamrad i den brottsliga världen, mer än en fortkörning, och något annat litet vardagsbrott här å där. Men detta var något nytt. Genomtänkt. När det går över gränserna är det nog svårt att lagföra någon, och speciellt när det inte gäller så stora summor.

4. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Fick 3 st precis likadana erbjudanden inom loppet av 24 timmar när jag skulle sälja en bil på blocket...

5. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Luktar scam lång väg!

6. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Svarar aldrig på sista-priset-kompisar och folk som ska pruta direkt. Besparar mig nog en massa huvudvärk.

Målarn gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Troligt! Har en kvinnlig bekant som råkade ut för samma sak med en mobil hon la ut på Blocket. Slutade med en halv dags polisförhör mm innan det efter rätt lång tid reddes ut att hon var oskyldig... Onödigt!

8. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Fått massa sånna, dels med fejkade paypal kvitton och fejkade banköverförings kvitton.

Jag skickar inte utomlands såvida det inte är kända forum-medlemmar.

9. morrism

morrism Friends of KS

fick hon behålla pengarna?

10. morrism

morrism Friends of KS

Hur mycket pengar handlade det om?

11. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Bra svar......!!!!Långt bort från sånt.

Målarn gillar detta.
  12. David
    Trådstartare

David Bödeln

Det låter som konsensus råder att min analys sannolikt är korrekt?

Om vi ponerar att man eventuellt känner sig manad att slösa brottslingars tid, vad skulle nästa steg vara?

Var går gränsen för en stor summa?

Annonserat pris är 110k.

13. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Den här annonsen luktar scam lång väg också: http://www.blocket.se/malmo/Klockor_for_Seriosa_46620375.htm?ca=11&w=3

"Hejsan! Det är så här att jag och min kollega är manager åt flera företag
    i Schweiz. Där vi håller på med försäljning inom märkes klockor. Vi åker
    själva runt i Europa och säljer personligt till våra kunder. Vi har alla sorts
    märken som tex: Rolex, Patek Philippe, Hublot, Corum och m.m.. Har dom
    flesta modellerna, och alla klockor är de senaste modellerna och helt nya med
    all tillbehör. Om ni vill ha en modell som önskas kan ske. Endast vid seriöst
    intresse/ eller har några frågor hör av er till mig. Alla affärer behandlas via banken.
    Mvh// Remy"

14. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    "Remy" verkar heta Ahmad och bor i i ett av Malmös ytterområde.

http://personer.eniro.se/resultat/0707703058

15. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det minns jag faktiskt inte...

16. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Hände mig när jag skulle kränga en kamera. Fick mail där det bara stod att jag skulle ge mitt kontonr så skulle personen i London sätta in beloppet + 500kr för frakt. Inga frågor överhuvudtaget om kameran. Sket i det (såklart) och krängde f2f.

17. Erikd

Erikd Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Känner igen den där formuleringen på mail med frakt till London! Gav ett helt sjukt intryck och det luktade "scam" lång väg. Människan slutade svara på mail när det frågor började ställas till "henne"... Passa er!

18. David
    Trådstartare

David Bödeln

Svarade att jag inte skickar utomlands och fick tillbaka "här är adressen att skicka till, ge mig dina kontouppgifter". Vidare så verkar förfarandet mindre sofistikerat än jag först misstänkte, namn och adress förekommer här:
    http://lurendrejare.wordpress.com/2012/08/03/manga-nya-namn-pa-bedragare/

Tydligen är det tänkt att jag ska tycka att ett "mail från Bank of England" ska räcka för att jag ska skicka klockan. Jag har god lust att skicka ett paket avföring istället.

Har dessutom fått ett mail som börjar "you sent me email about a trade towards my Hublot", vilket jag givetvis inte har gjort. :)

19. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

GÖR DET... GÖRT !!!

20. JS

JS Friends of KS

He he, yeah right!

"Remy" säljer så klart sina klockor till tex. Rob E och liknande. De lägger inte sina beställningar direkt till rolex. Nää, de köper direkt av "remy" när han kommer på besök med sin portfölj, skinnjacka och cigg i mungipan.

Vad gör man dessutom när man är "manager åt företag"? Det är man möjligtvis åt artister och andra kreativa yrken/idrottare

Och om "remy" nu är the shit som han vill ge sken av, varför sälja på blocket?

Finns bara ett svar - för att han är en riktig sopa. True story...

21. JS

JS Friends of KS

+1 ja lägg en redig kabel i paketet.

1) Käka en rejäl portion indiskt
    2) häll i dig en kanna kaffe
    3) hoppa hopprep i en kvart
    4) fyll paketet
    5) gå till posten
    6) njut

Fabian gillar detta.
  22. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    David och leben gillar detta.
  23. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Do it Do it!!!
    Och gör som i lock stock and two smoking barrels, märk paketet "ass ticklers fagets fan club", så får han skämmas lite när han hämtar ut det.
    :)

24. David
    Trådstartare

David Bödeln

Lika rolig nu som första gången jag läste den.

Har lagt en timme på att leta efter en gammal (typ 1998?) favorit om en "isländsk valfiskare" som gör sitt bästa för att få en koffert guld på www.419eater.com, www.419hell.com, www.419baiter.com, osv men jag hittar den inte någonstans, och jag kommer inte ihåg tillräckligt mycket av den för att kunna söka vettigt.

Det är för mig helt obegripligt att det fortfarande går att få skurkarna att hålla upp skyltar eller göra tatueringar, scambait-metoderna måste väl vara väldigt välkända i skurk-kretsar vid det här laget?

25. Rber

Rber Biskop

26. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag gissar att det i de flesta fall bygger på att PayPal-skyddet är väldigt mycket bättre för köparen. Köparen påstår helt enkelt att de inte fått någon vara och får pengarna tillbaka, och behåller samtidigt varan.

Mårtenssons ur Brookfield