• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Power Reserve?

Camo00

Patek
Är det bara jag som är barnsligt förtjust i denna användbara och fascinerande komplikation...?! :)

Orientreserve_zpsd525408a.jpg
 

Sond

Patek
Jag tycker att den oftast känns ditslängd i efterhand. Mycket få tillverkare som lyckas integrera den i designen på ett bra sätt. Jag gillar tanken(på vissa ur) men stör mig allt som oftast på dem.

Om ni förstår vad jag menar...
q151842a.jpg

image.jpeg
 

Johan M

Cartier
Helt klart en användbar funktion men den skall sitta på baksidan och inte på framsidan, det blir för rörigt på tavlan annars.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag tycker att det är en ganska poänglös komplikation. Antingen så tickar klockan, eller så gör den inte det. Gör den inte det, snurra igång den och ställ den, tickar den så sätt den på armen och gå till jobbet. Ofta sitter power reserven dåligt på tavlan och är ful.

Jag vill ha en power reserv på min kvartsare.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
De
Jag tycker att det är en ganska poänglös komplikation. Antingen så tickar klockan, eller så gör den inte det. Gör den inte det, snurra igång den och ställ den, tickar den så sätt den på armen och gå till jobbet. Ofta sitter power reserven dåligt på tavlan och är ful.

Jag vill ha en power reserv på min kvartsare.
Det har du troligen...när det är dags att byta batteri.
 

DrDre

Patek
Jag tycker faktiskt att det är en av de mest användbara funktionerna om man är som oss, dvs byter klocka ofta. När man växlar klocka så frågar man ju sig ofta "är det uppdragen eller kommer den att stanna om ngn timma", "kommer den att gå över natten om jag ska ha den imorgon". Jag har tyvärr ingen klocka med power reserve, men jag hade nog haft mer nytta av det än tex en kronograf eller dag-funktionen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag gillar komplikationen och tycker den kan tillföra något till designen på vissa modeller. Har bara en klocka med power reserve och det är en Helbros, automatare med vacker tavla och eleganta luggar:

IMG_6669_zps671a2b0b.jpg


Bland mina favoriter när det gäller power reserve är Jaeger LeCoultre Futurematic Porthole, E 502. Så otroligt snygg och med sina 37mm alldeles lagom för alla:
ymCFzE6.jpg

Bilden lånad från JLC Watchprosite där du kan läsa mer: http://jlc.watchprosite.com/?show=forumpost&fi=2&pi=4723353&ti=722338
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Denna gamla jumbon ska om jag inte minns fel vara ett av de allra tidigaste automaturen med gångreservvisning. Tror patentet för det kom i skiftet 40/50-tal, och detta är en 53:a. Vissa Futurematic släpptes dock innan, är jag rätt säker på.
42213BCB-11F6-4783-A9CC-28007A2F5139.jpeg
 
Topp