• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP Aquanaut eller AP RO som komplement till Daytona?

Vilken av dessa två skulle komplettera min Daytona 116520 bäst?

  • Patek Philippe Aquanaut 5167

    Röster: 60 37.0%
  • Audemars Piguet Royal Oak 15202

    Röster: 102 63.0%

  • Totala väljare
    162
Hej alla klocksnackare!

Vill börja med att tacka för ett fint forum, det är en fröjd att få ta del av all kunskap:)

Har börjat fundera på vilken som ska bli min nästa klocka, och fungera som en bra partner till min Rolex Daytona 116520 med vit tavla.
Vet att det startas en del trådar som denna där folk frågar om åsikter, och "välj den du gillar bäst" är ett bra svar men just nu känns
det omöjligt att välja mellan de två.

Vilken tror ni skulle funka bäst som komplement till Daytonan av dessa två, och varför?

Patek Philippe Aquanaut 5167
Aquanaut.jpg



Audemars Piguet Royal Oak 15202

AP.jpg

Som komplement till min Daytona

Rolex_Daytona.png
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Har ägd båda modellerna du nämner. Tycker båda är riktigt bra.
15202 är den snyggaste klocka man kan hitta om du frågar mig men dess svaghet är att den har wr på 50 meter vilket gör att den inte riktigt kan följa med överallt. Dock så har du ju en Daytona som fungera jämt :)

5167 är en grym klocka men precis som 15202 så är den väldigt känslig mot repor. Den har bättre wr än 15202 plus att den är ganska mycket billigare. Om du kör på en 5167 så får du in 114270 också i budgeten :)

Personligen har jag insett att jag vill ha mer robusta klockor så jag håller mig till Rolex :D
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
PP då bär enkelt o passar till allt Fast skippar man PP o kompletterar med en sub så kan man ju köpa en bra dinka till. själv går jag för en Rolle trippel så jag säger nog det istället :cool:
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag är inte någon fan av 5167 utan skulle lätt ha valt 15202 av de två. Men om jag ska säga något till 5167 fördel är att gummibandet kompletterar stållänken till Daytonan.
 

wotan

Rolex
Hej alla klocksnackare!

Vill börja med att tacka för ett fint forum, det är en fröjd att få ta del av all kunskap:)

Har börjat fundera på vilken som ska bli min nästa klocka, och fungera som en bra partner till min Rolex Daytona 116520 med vit tavla.
Vet att det startas en del trådar som denna där folk frågar om åsikter, och "välj den du gillar bäst" är ett bra svar men just nu känns
det omöjligt att välja mellan de två.

Vilken tror ni skulle funka bäst som komplement till Daytonan av dessa två, och varför?

Patek Philippe Aquanaut 5167
Aquanaut.jpg



Audemars Piguet Royal Oak 15202

AP.jpg

Som komplement till min Daytona

Rolex_Daytona.png
Lätt PP om du vill ha ngt som tillför mer till samlingen. Den är mer olik din daytona...
 

Hö_97

Omega
Jag är extremt svag för Aquanaut så kanske inte är helt objektiv.... Tycker 5167 är sportig, elegant samt flyger under radarn och skulle kunna komplettera din daytona utmärkt!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Hade frågan gällt 15202 vs. 5167 så hade svaret blivit enkelt.
En av klockvärldens ikoner mot en instegsklocka (nåja) till sport Patek.
Du tittar inte på en PP 5711 då den är mer jämförbar med 15202?
Jag har både 15202 och 5167 och AP'n skulle jag aldrig sälja, däremot funderar jag på att sälja Aquanauten.

Men nu gäller frågan om komplement till Daytona och då blir mitt svar annorlunda.
Då tycker jag du ska köra på en Aquanaut.
En klocka på länk och en på gummi.
Den ena kan du kan bada och vara ganska oöm med och den andra ha som lite finare sportis.
Daytonan på dagen för lek och stojj på stranden och Aquanauten i kvällssolen när ni grillar korv på bergsklippan.
Typ så :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
APn utan konkurrens. Märkligt att PP bland alla skönheter väljer att behålla Aquanöten i sortimentet.
 
  • Like
Reactions: Ess
Stort tack till alla som svarat hittills och kommit med grym feedback, verkar ju vara oerhört jämnt än så länge!

Tilläggas kanske ska göras att jag jobbar i träningskläder, vilket skulle kunna ge Aquanauten ett plus
då den känns snyggare till det, medan AP:n kanske är lite roligare vid mer uppklädda tillfällen.
Gillar även att se sekundvisaren flyta fram och det får jag ju knappt göra på Daytonan, och inte alls på AP:n.
Sen har man ju hört en och annan skräckstory om AP:s servicekostnader vilket etsar sig fast i bakhuvudet,
men är orolig för att jag ska tröttna på Aquanautens design tillslut.

15202 är en i nästan alla avseenden vassare klocka, tycker inte det är en fair fight. En i mitt tycke rakare jämförelse hade varit 15300/15400 vs 5167.
Alltså - 15202!

Förstår din poäng fullt ut, men 41mm blir för stor på mig och vill ha ny eller max ett år gammal typ:)

Hade frågan gällt 15202 vs. 5167 så hade svaret blivit enkelt.
En av klockvärldens ikoner mot en instegsklocka (nåja) till sport Patek.
Du tittar inte på en PP 5711 då den är mer jämförbar med 15202?
Jag har både 15202 och 5167 och AP'n skulle jag aldrig sälja, däremot funderar jag på att sälja Aquanauten.

Men nu gäller frågan om komplement till Daytona och då blir mitt svar annorlunda.
Då tycker jag du ska köra på en Aquanaut.
En klocka på länk och en på gummi.
Den ena kan du kan bada och vara ganska oöm med och den andra ha som lite finare sportis.
Daytonan på dagen för lek och stojj på stranden och Aquanauten i kvällssolen när ni grillar korv på bergsklippan.
Typ så :)

Hade hoppats att du skulle svara då jag sett att du haft alla tre (om än i rosé och vitguld):)
Ditt argument om en ikon mot en instegsklocka var faktiskt mycket träffsäkert och inget jag reflekterat över hittills.
Har sneglat mot 5711 men AP:n slog ut den, och känner precis som du och många andra nämner
att 5167 med gummi kompletterar Daytonan väldigt bra. Som jag skriver ovan får jag en känsla
av att PP:s design kanske löper större risk att bli tråkig efter ett tag jämfört med AP:n,
växlar givetvis från person till person men tror du det kan vara så?
 
Topp