• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP Aquanaut eller AP RO som komplement till Daytona?

Vilken av dessa två skulle komplettera min Daytona 116520 bäst?

  • Patek Philippe Aquanaut 5167

    Röster: 60 37.0%
  • Audemars Piguet Royal Oak 15202

    Röster: 102 63.0%

  • Totala väljare
    162

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
AP 15202 i stål eller rosé, mina stannar nog ett bra tag...kort och gott underbara..;)..lycka till!
2015-09-04 06.32.12.jpg

IMG_20160513_074623.jpg
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
På vilket vis?
Omröstningen tar ju inte upp varken sportighet, kostymkrav, fin tavla eller att den skulle växa. Så @JEK har helt rätt.

Däremot är det en svår jämförelse, två så olika klockor.
15202 är rasande fin, men om man jämför med 5711 så åker den på spö, med råge (tycker jag)

5711 må vara den bättre men 15202 är den man vill leka med. :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Kom på att ska du varva klockorna så kan den ena bli liggande ett tag.
Då kan det vara bra att veta att 15202 inte har quickset på datumet utan du måste dra klockan fram och tillbaka mellan 22:00-02:00 för ställa fram datumet.
Inte så värst jobbigt (om man inte har bråttom) men bra att veta innan köp.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Kom på att ska du varva klockorna så kan den ena bli liggande ett tag.
Då kan det vara bra att veta att 15202 inte har quickset på datumet utan du måste dra klockan fram och tillbaka mellan 22:00-02:00 för ställa fram datumet.
Inte så värst jobbigt (om man inte har bråttom) men bra att veta innan köp.
Intressant, visste jag ej. Spännande ändå att klockor i den prisklassen saknar en sådan funktion. Likväl som 5711/5167 saknar hacking-funktion
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Kom på att ska du varva klockorna så kan den ena bli liggande ett tag.
Då kan det vara bra att veta att 15202 inte har quickset på datumet utan du måste dra klockan fram och tillbaka mellan 22:00-02:00 för ställa fram datumet.
Inte så värst jobbigt (om man inte har bråttom) men bra att veta innan köp.
Annars kan man tejpa fast en skruvdragare på kronan och köra :D
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Intressant, visste jag ej. Spännande ändå att klockor i den prisklassen saknar en sådan funktion. Likväl som 5711/5167 saknar hacking-funktion

Ja, det är ju original verket från -72 som sitter i så de kanske hade mer tid förr i tiden? :D
(Eller bara en klocka så det inte var något problem)
Annars kan man tejpa fast en skruvdragare på kronan och köra :D

Haha. Allt för att underlätta :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kom på att ska du varva klockorna så kan den ena bli liggande ett tag.
Då kan det vara bra att veta att 15202 inte har quickset på datumet utan du måste dra klockan fram och tillbaka mellan 22:00-02:00 för ställa fram datumet.
Inte så värst jobbigt (om man inte har bråttom) men bra att veta innan köp.

Sjukt jobbig enligt min mening tyvärr.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kom på att ska du varva klockorna så kan den ena bli liggande ett tag.
Då kan det vara bra att veta att 15202 inte har quickset på datumet utan du måste dra klockan fram och tillbaka mellan 22:00-02:00 för ställa fram datumet.
Inte så värst jobbigt (om man inte har bråttom) men bra att veta innan köp.
Aha, det är så man gör. Brukar dra mina klockor hela dygnet. Det är ju inte så bra att dra upp dom snabbt har jag hört.
 

Jonaz

Rolex
Av alternativen ovan APRO, aquanaut på "bara" gummi känns lite trist. Skaffa ett rubberB till daytonan istället... ;)
 

sjobbe

Cartier
Tycker egentligen att det enda som talar för PPn är mer WR och gummi. I övrigt så är APn så sjukt mycket finare.
 

f04tc

Omega
Utan att veta din handleds omkrets och med risk för att göra några individer upprörda, så slår jag ett slag för en mindre Aquanaut (36/38mm) och inte 5167 som jag tycker blir lite väl "klossig" (på min 17 cm handled ska väl tilläggas). Är såklart partisk i frågan...
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Vesper

Rolex
Utan att veta din handleds omkrets och med risk för att göra några individer upprörda, så slår jag ett slag för en mindre Aquanaut (36/38mm) och inte 5167 som jag tycker blir väldigt "klossig" (på min 17 cm handled ska väl tilläggas). Är såklart partisk i frågan...
image.jpeg
Nu har jag inte provat de äldre varianterna som du har men att 5167 skulle vara klossig? o_O
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Aha, det är så man gör. Brukar dra mina klockor hela dygnet. Det är ju inte så bra att dra upp dom snabbt har jag hört.

Tror att det är olika från urverk till urverk.
Audemars själva säger 22-02 i instruktionsboken till klockan :)
Men nojjig som jag är så brukar jag köra 21:30-02:30 för säkerhets skull. Vill ju inte skada urverket.
 

Genta

Cartier
Du har en klassisk klocka som Daytona, känns mest naturligt att komplettera med ännu en klassiker som 15202
 
Topp