• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP Nautilus 40th Anniversary

Per

Björklövens finest
2-Faktor
5976 kan i förlängningen eventuellt bli värdefull som den enda Nautilus i 44mm. Dvs om senare Patek slopar idén iom dessa. Annars är de väl mest bara löjliga pr-idéer som lär sälja rätt så långsamt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
De där tavlorna är ett riktigt praktfiasko, sjukt att ett tillverkare som PP lyckas med detta..
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
5976 kan i förlängningen eventuellt bli värdefull som den enda Nautilus i 44mm. Dvs om senare Patek slopar idén iom dessa. Annars är de väl mest bara löjliga pr-idéer som lär sälja rätt så långsamt.

Ja, de har ju 10 år på sig att sälja dessa innan 50-års jubileet.
 

Whedda

Rolex
5976 är ju en bjässe i sammanhanget. Vid en första anblick ser den ju ut som en 5980. Men så var det inte:
Dimensions 5976:
Diameter (10 to 4 o'clock): 44 mm
Width (9 to 3 o'clock incl. crown): 49.25 mm
Length (lug to lug): 49.60 mm
En dresser på 44 mm kräver en rejäl handled!

Skulle jag bli erbjuden en 5976 skulle jag nog slå till, men med en volym på 1 300 ex är det osannolikt att kunna få köpa den. Det samma gäller 5711 som endast kommer att tillverkas i 700 ex. Med största säkerhet kommer 5711 att vara den populäraste modellen av dessa två och därmed bli ännu svårare att få tag i. Med c:a 700 st Patek AD blir det endast en i genomsnitt per AD. Men prisfaktorn gör initialt att suget minskar något tror jag. De kostar ju väldigt mycket pengar. I SEK blir det väl 1,1 MSEK för 5711 och 1,0 MSEK för 5976, med vår moms.

Hade de släppt en 40-årsmodell av 5711 i stål, med denna blåa tavla, hade det verkligen varit en "kioskvältare". Men det ligger inte i Pateks intresse som handlar mer om att vara väldigt exklusiva och verkligen hålla på sina klockor och tillverka dem i en volym som klart understiger vad marknaden önskar, vilket också gjort dem till vad de är.

Min bedömning oavsett vad man tycker om designen på loggan, som är svår att förstå, så kommer dessa klockor att vara eftertraktade och mycket svåra att få tag i.
Min uppfattning är att de skulle endast skrivit "40th Anniversary" eller något liknande och lagt det i vitt under Geneve som @watchesarefun föreslaget på forumet. Vidare verkar det som om de har fått göra en kompromiss. 40-års loggan ser ju för övrigt helt olika ut om man jämför 5711 (tvåradig logga) med 5976 (enradig logga). Det kanske var så att man först tog fram en 44 mm variant som skulle representera 40-års jubileet, 5976. Men sedan var nog trycket mycket stort på Patek att även förnya succén med 5711/P, i en 40-års variant, så då blev det kanske så här.
PP logga.jpg


Boxen som bägge (5976 och 5711) levereras i är snygg tycker jag.
pp_04.jpg

1300 respektive 700 är inte ens speciellt limiterat med Pateks mått. Möjligtvis för Hublot eller Omega men detta är fan ett skämt...

"Gamla" 5711P producerades i några få år och finns i någonstans runt 5-10 ex. Visst man fick inte den här smakfulla uppsatsen mitt på tavlan eller 11 diamanter men jag hade fortfarande valt den varje dag i veckan.
 

Oew

Rolex
1300 respektive 700 är inte ens speciellt limiterat med Pateks mått. Möjligtvis för Hublot eller Omega men detta är fan ett skämt...

"Gamla" 5711P producerades i några få år och finns i någonstans runt 5-10 ex. Visst man fick inte den här smakfulla uppsatsen mitt på tavlan eller 11 diamanter men jag hade fortfarande valt den varje dag i veckan.
Beror dock på modell, 5575 var också 1300 ex och de tog slut snabbt och säljs med premium idag. Med det sagt så är det såklart inte riktigt limiterat.
Sen har det gjorts en del mer än 5-10 ex av den gamla 5711p
 

JEK

Cartier
Beror dock på modell, 5575 var också 1300 ex och de tog slut snabbt och säljs med premium idag. Med det sagt så är det såklart inte riktigt limiterat.
Sen har det gjorts en del mer än 5-10 ex av den gamla 5711p

Hur många 5711p har det gjorts? Har inte hittat ngn uppgift om detta.
 

Oew

Rolex
Hur många 5711p har det gjorts? Har inte hittat ngn uppgift om detta.
Har inga exakta siffror men 50-100 är en mer rimlig gissning. Räknar man dessutom med de 5711p som kommit med brillekrans/safir/rubin så är det ännu fler. På trf finns 3 vad jag vet, bara det visar ju på en del. Sen har ju också @Charles_ visat bild från ett besök i mellanöstern med någon som har allihopa vilket han nog inte är ensam om.
 

Osclat

Cartier
Har inga exakta siffror men 50-100 är en mer rimlig gissning. Räknar man dessutom med de 5711p som kommit med brillekrans/safir/rubin så är det ännu fler. På trf finns 3 vad jag vet, bara det visar ju på en del. Sen har ju också @Charles_ visat bild från ett besök i mellanöstern med någon som har allihopa vilket han nog inte är ensam om.
Finns 5 st av varje färg när det kommer till platinum, vet dock inte hur många färger det finns exakt men skulle gissa på ca 50 klockor totalt MAX. Men låter det vara osagt :)

Edit: det är 5 st av varje färg när det är med baguette-bezeln rättare sagt, plain platinum har jag dessvärre ingen aning om.
image.png
 

Oew

Rolex
Finns 5 st av varje färg när det kommer till platinum, vet dock inte hur många färger det finns exakt men skulle gissa på ca 50 klockor totalt MAX. Men låter det vara osagt :)

Edit: det är 5 st av varje färg när det är med baguette-bezeln rättare sagt, plain platinum har jag dessvärre ingen aning om.
image.png
Finns med baguette, rubin, safir samt emerald. Men det har gjort fler av den vanliga modellen utan stenar.
 

Wboy

Panerai
1300 låter ju skitmycket för så dyr modell. många billigare limited editions görs i 2000 eller mindre.

tycker tavlan fin men texten fånig. känns reklamig.
 

Whedda

Rolex
Beror dock på modell, 5575 var också 1300 ex och de tog slut snabbt och säljs med premium idag. Med det sagt så är det såklart inte riktigt limiterat.
Sen har det gjorts en del mer än 5-10 ex av den gamla 5711p

Ge det lite tid så får vi se hur stort premium 5575 faktiskt betingar. Normalt är Pateks verkligt limiterade serier på Max några hundra och oftast färre än så. Tror inte detta kommer bli någon framtida monster på auktion precis som jag inte tror det kommer vara omöjligt att få tag på någon av dessa om man är villig att ringa runt till ADs utanför Sveriges gränser.

Angående upplagan av gamla 5711P kommer siffrorna från Hodinkee men det kan som du säger vara fler.
 

Oew

Rolex
Ge det lite tid så får vi se hur stort premium 5575 faktiskt betingar. Normalt är Pateks verkligt limiterade serier på Max några hundra och oftast färre än så. Tror inte detta kommer bli någon framtida monster på auktion precis som jag inte tror det kommer vara omöjligt att få tag på någon av dessa om man är villig att ringa runt till ADs utanför Sveriges gränser.

Angående upplagan av gamla 5711P kommer siffrorna från Hodinkee men det kan som du säger vara fler.
Håller helt med dig, tror inte dessa kommer betinga några enorma summor varken i närtid eller på längre sikt.
Ang siffrorna så känns det väldigt konservativt då om man räknar med bara Purists och trf finns minst 5st.
 

Whedda

Rolex
Håller helt med dig, tror inte dessa kommer betinga några enorma summor varken i närtid eller på längre sikt.
Ang siffrorna så känns det väldigt konservativt då om man räknar med bara Purists och trf finns minst 5st.
Håller med om att det låter lågt.

Samtidigt har det så vitt jag vet bara sålts 1 på auktion. I Hong Kong förra året för ca 1.3milj om jag inte minns fel.
 
  • Like
Reactions: Oew

oystercase

Cartier
Den lilla lilla brillianten som sitter vid kl6 på bezeln på 5711an är också högst märklig. Hur tänkte de där? Äh vi kanske ska ha nått till förrutom årtal på blå tavla, baguetter och platina???
 
Topp