Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Pröva Submariner i Stockholm mot t.ex. cigarrprovning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kondoren, 26 april 2015.

1. Kondoren
    Trådstartare

Kondoren Bonde

Hej, Jag vet inte om detta är en något naiv och orealistisk fråga. Men jag undrar om det är någon vänlig person här på Klocksnack som skulle kunna låta mig få pröva en Submariner av den senaste sexsiffriga modellen någonstans i Stockholm. Oberoende av utseendetyp.

Jag köpte en Rolex Datejust i stål i februari, men tror nu att en Submariner i TT är mer min person. Problemet är att jag har mycket små handleder. Vänster handled är ca 16 cm.

När jag provat i butik kan man visserligen simulera hur den skulle se ut på handleden, men inte få känslan av att faktiskt ha den runt handleden och känna hur den känns och beter sig.

Eftersom jag redan kanske gjort ett felköp, vill jag undvika att göra ett till. Jag är orolig för att Submarinern ska vara för stor och tung och dra sig fram och tillbaka på handleden. Jag vet att man kan reglera den i små steg, men skulle gärna vilja känna hur den känns på handleden, på riktigt.

Egentligen är det lite konstigt att köpa dyra klockor utan att kunna pröva hur de sitter på, utan endast "lägga" dem över handleden. I varje fall för mig som har liten handled går det ju inte att prova på riktigt.

Submarinerägaren måste alltså ha ganska små handleder, så att länken kan regleras till ca 16 cm. Tacksam för om någon skulle vilja barmhärtiga sig över min förfrågan.

Jag kan bjuda på cigarr eller något annat för besväret.

Jag är 50 år, gymnasielärare, en s.k. "Svensson".

Kondoren

Davvan, Strindberg, alfgren och 13 andra gillar detta.
  2. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en 116610 om du vill klämma, skicka mig ett pm så löser vi något. :)

ZQT, snajgel, yonsson och 9 andra gillar detta.
  3. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Mycket trevligt intiativ, vi ksare måste kunna lita på varandra!

Kondoren gillar detta.
  4. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Vettig fundering, det är inte optimalt att testa hos AD.

Passa på att delta på någon GTG, så får du garanterat möjlighet att testa diverse olika modeller i rätt storlek. :)

willbur och Kondoren gillar detta.
  5. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Och här har du en bild på en 114060 rakt ovanifrån - även min handled är 16 cm. image.jpg

Schysst snoozarn!

DrDre, Daniel Mathisen, willbur och 6 andra gillar detta.
  6. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Bra om alla har med springbartool på gtg :) om man inte gillar tandpetare

Daniel Mathisen och Kondoren gillar detta.
  7. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Behövs ju inte med glidelock ;)

Svanis115, Mr.Sund, Kondoren och 1 annan gillar detta.
  8. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Bra input +1

Kondoren gillar detta.
  9. Kondoren
    Trådstartare

Kondoren Bonde

IMG_6523.jpg Tack för responsen!

Särskilt till Snoozarn som fått PM och till Ernesto. Bra med en referensbild med en submariner på en 16 cm handled. På dig ser den i varje fall jättebra ut. Stor, men absolut inte för stor.

Skickar med en bild när jag provade en i stål i butik i Berlin för några helger sedan. För eventuella kommentarer om storleken.

Men egentligen är det en i TT och med svart urtavla som jag är ute efter. Den är bara för snygg, tycker jag.

Måste förresten erkänna att jag inte vet vad ett gtg är. En sammankomst av något slag förmodar jag.

Kondoren.

Icaras gillar detta.
  10. OskarK

OskarK Friends of KS

Get together, gtg, sammankomst :) Man träffas ett gäng och tar en öl, kaffe, matbit och klämmer på varandras klockor. Oftast i landets större städer :(

Borde inte AD erbjuda sig att ta bort någon länkbit så att en seriöst intresserad kund kan testa om det verkligen är rätt klocka för personen i fråga?

Kondoren gillar detta.
  11. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Mer lantis-gtg tycker jag vi ska satsa på :)

Strindberg, Kondoren, Callxx och 1 annan gillar detta.
  12. slimjim

slimjim Rösten från Bro

GTG är grymt ur klämma synpunkt. Det är Wi s "fel" eller förtjänst att jag köpte en vintage DJ. Testade hans över en öl under "ryss-gtgn" sedan dess har modellen funnits i bakhuvudet...

Kondoren och Wi gillar detta.
  13. Kondoren
    Trådstartare

Kondoren Bonde

Tack Snoozarn!!

Mycket givande provning av din stålsubmariner och trevligt samtal.

Verkligen mycket vänligt av dig att ta dig tid och hjälpa till.

Klockan satt ju bra på mig och kändes trots sin tyngd helt rätt runt min 16 cm handled.

Som sagt är beslutet därmed taget.

Har nu inlett processen med att sälja min Datejust och köpa en Submariner TT med svart urtavla. Mailet är redan skickat.

Målsättningen är att inom en månad kunna återkomma med en paketöppning av klockan.

Mvh
    Kondoren

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man vänjer sig i princip alltid vid storleken även om man kan tycka en klocka är för stor/liten vid snabb provning.

Brukar tillämpa tredygnsregeln, dvs man använder enbart den klockan i tre dygn. Det funkar alltid.

Har för övrigt köpt i princip alla mina klockor på distans utan att jag sett dem IRL före köp. Man lär sig tolka bandbredd, case size, lug-lug, tjocklek efter ett tag och kan på så sätt på förhand veta vilka klockor man tycker passar bäst storleksmässigt.

Kondoren gillar detta.
  15. Hösth

Hösth Friends of KS

Lycka till!

Kondoren gillar detta.
  16. Sond

Sond Friends of KS

DU kan vara helt lugn. EN Sub kommer att passa. Vanligt folk är så hysteriskt intresserade av klockor på 41-45 mm att en Sub kommer upplevas helt perfekt. Du riskerar mest att någon kommenterar att den inte är större...

Är du dock en helt självständig individ och inte alls bryr dig om vad andra säger och vad modet föreskriver så blir svaret det samma.. :D. Men är du fortfarande orolig så köp en begagnad Sub 14060M. De är lite nättare.

yonsson gillar detta.
  17. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    På kaplans auktioner är det fritt att pröva, de har ofta subs inne

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Han har ju provat, men inte med rätt längd på länken. :)

19. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Detta jevfla babbel om handledsmått....
    Har det nån betydelse överhuvudjevflataget?

Trams!!!

Mårtenssons ur Brookfield