Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Praktexempel på annons att undvika (aka, jag trodde de hade mer koll på Kaplans)

Diskussion i 'Diskussion' startad av luckynumber, 5 oktober 2014.

1. luckynumber
    Trådstartare

luckynumber Torpare

Kikade lite på Kaplans idag och sprang på den här:

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1073455

Ser rätt schysst ut skulle man tycka? Fräsch och glänsig.

Tyvärr är det ett prima exempel på en totalt aftermarket-guttad klocka, från urtavla och händer till
    insert och länk, med risigt polerad boett. Vill inte ens tänka på hur urverket ser ut inuti. Tycker synd om den stackare som köper denna värdelösa rishög.

Jag erbjuder en tumregel jag fått av en vän: skippa alltid klockannonser med professionellt tagna bilder. Man kan dölja de mest uppenbara fel med bra foto & ljus. Been there, done that. Stay safe!

yonsson, Bojke, Icaras och 4 andra gillar detta.
  2. nissehult

nissehult Friends of KS

Ur en utbildningssynpunkt så tycker jag det är bra (och kul) när sådana här trådar dyker upp. Jag är Seiko-novis (och klock-auktions-novis för den delen också), så jag försökte jämföra Kaplans bilder med andra bilder på nätet. Ärligt talat så har jag svårt att se "uppenbara" fel och brister - möjligen kan jag ana länken. Skulle du inte kunna vara lite mer tydlig och detaljerad så att jag och andra lär oss?

Och det är precis av den anledningen som jag tänker skippa Henry Graves PPn som Sotheby's skall auktionera... ;)

ErikGBG och Mforce gillar detta.
  3. sweedee

sweedee Stadsbo

"Alltid" känns väll aningen överdrivet? Kan väll även vara så att dom faktiskt bara har en bra kamera och gillar att ta bra bilder som många på Klocksnack?

4. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

o med aftermarket menar du fake? då borde den väl bort från marknaden?

5. morrism

morrism Friends of KS

Låter lite omvänt, om jag skulle vilja dölja något skulle jag ta en bild med dålig kvalitet i dåligt ljus.

medinfoto gillar detta.
  6. luckynumber
    Trådstartare

luckynumber Torpare

Font (typsnitt & tjocklek), färg, minutmarkeringarna, osv. Polerade case är alltid en varningsklocka för mig. Chronotimvisaren sitter snett. Länken ser inte ut att smalna av som den ska, och låset är definitivt aftermarket. Inserten saknar markeringar.

nissehult gillar detta.
  7. MBx

MBx Stadsbo

Varför lägger du inte upp bilder från Kaplans med utgångspunkt för vidare diskussion? Om x månader har Kaplan tagit bort bilden och denna tråd är helt meningslös.:meh:

Just my two cents!

Mforce gillar detta.
  8. nissehult

nissehult Friends of KS

Ok. När jag jämför med ett foto från watchuseek så ser jag siffrornas placering i sub-dials, minutmarkeringarna. och dag-fonten. Krono-timvisaren antar jag skulle kunna vara en justering (om inte de andra signalerna hade varit där).

Tack för infon. Nu har jag lärt mig något i dag också :)

9. nissehult

nissehult Friends of KS

Kaplans:
    canvas.png

Watchuseek:
    BH_01.jpg

NiklasArvid, Mforce och MBx gillar detta.
  10. Glattan

Glattan Torpare

Seiko är väl en grej, det blir läskigt när vi pratar om riktiga dyrgripar!

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är inte pengarna, det är principen.

aleks, Luckyluciano, NiklasArvid och 6 andra gillar detta.
  12. Glattan

Glattan Torpare

100% rätt!

13. luckynumber
    Trådstartare

luckynumber Torpare

Vad som är bra i en bild är subjektivt. I annonser ska en bra bild visa klockan så verklighetstroget som möjligt. Låt mig ge några exempel från eBay:

Flashig rishög
    : Åtråvärd gammal Seiko GMT. Ser fin ut va? Dock: caset sjukt överpolerat. Ingen bild på urverket. Antagligen aftermarket glas, alt. överpolerat gammalt. Garanterad besvikelse för det priset. Här ser man även en annan klassisk "tell" för klockor, särskilt Seikos: smutsig lume. Det tyder ofta på att fukt varit i klockan, och fukt är det värsta man kan få i ett urverk.

En till: Ser skitsnygg ut. Polerad, fina reflektioner i varje bild, lagom grynigt när man zoomar så man inte ser några små detaljer. Ingen bild på urverket. Vem vet var alla delarna kommer från. Go figure.

Såg att någon postat en bild på en äkta bullhead också. Tack! Här är en eBay-annons för ännu en äkta Bullhead, vad jag kan se. Även här ser man korrekt font på t.ex. modellnumret och "chronograph automatic", samt på minutstrecken.

En annan vanlig tell på aftermarket Seiko-urtavlor är grövre streck. Original Seiko har väldigt crispa markeringar. Här är ett exempel på en tydlig aftermarket dial:

Exempel 1

Så här ska den se ut i original:

aleks, NiklasArvid och nissehult gillar detta.
  14. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Intressant tråd.
    Har du meddelat Kaplans om att dom säljer en fejk?

willbur gillar detta.
  15. nissehult

nissehult Friends of KS

Vad skönt det är med personer som kan sin sak. Det kanske är dax att experterna sätter ihop en köpråds-tråd för Seiko.

NiklasArvid gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield