• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pre-SIHH 2015 & Pre-Basel 2015

Portofino

Panerai
Nu börjar "pre-" modellerna sakta men säkert dyka upp i flödet. Främst gällande SIHH men även ett par inför Basel. Och vad kan man säga annat än att klockåret 2015 ser ut att bli ett bra år det också.. :cigar:

Först ut är Panerai med sin PAM848. En Luminor 1950 med P.9000 verket. Limiterad till 100 ex (vilket jag inte direkt sörjer då denna inte alls är min kopp te..) Särskilt inte för 26000$. Uret har ett så kallat "hunter case" med gravyr eftersom 2015 är getens år i kinesiska kalendern.
pam.jpg

pam2.jpg


Ska jag tvunget ha en get på klockan så väljer jag hellre VC:s limiterade (endast 12 ex!) Ett kap för 104100€ i platina eller 85700€ för roséguld...
vc.jpg

vc2.jpg

vc3.jpg



Montblanc fortsätter med sin häftiga utveckling. Jag tror att detta är ett märke som kommer lyfta rejält 2015 (dock ej i Sverige där vi är så jävla skitnödiga...) De levererar en world timer i stål för 4990€. Den är även semi inhouse med en Selitta bas och deras egna world timer modul ovanpå. Trevligt!
montblanc.jpg


Sedan kommer vi till märket som introducerade "fingerfinishing" vad jag vet. (Man anser alltså att även det finaste sandpappret inte är fint nog utan delen gnuggas försiktigt mellan fingrar för bättre polish och finish (!) En trevlig liten GMT i ADLC titan för den nätta summan av 565000$... Jag gillar. Jag gillar den så in i helvete... Limiterad till 22 ex. Precis som om det är ens största köphinder...
GF.jpg

GF2.jpg


Glädjande för diktatorer världen över tillika ryska oljemiljardärer kommer Roger Dubois med en ny "Excalibur Spider Skeleton Flying Tourbillon with open worked case"... vilket kan vara världens längsta namn på en klocka... 45 mm med skeleterat verk. 60 h gångreserv och en prislapp på 170000$. Vad säger man?
RD.jpg


Det finns två Cartier. Det finns Santos 100 etc med ETA verk. Sedan finns det CARTIER med jäkligt coola inhouse grejor. Bland annat en Annual calander för 25000€ och en Reversed tourbillon för.. lite mer än så..
cartier.jpg

cartier2.jpg

cartier3.jpg


En Baselaktör som visat lite är Breguet som kommer visa ett tillägg till deras fantastiska Tradition serie. En med retrograde sekunder. Riktigt trevlig!
breguet.jpg

breguet2.jpg


Det bästa till sist! En IWC annual calender! I år är det Portuguese tur och so far it´s looking good! 7 dagars gångreserv och en komplikation som är helt ny för IWC. Verket är helt nytt och goda nyheterna är att den även kommer att komma i stål (!) Även om jag tycker att gulden är fantastiskt mycket snyggare. Som sagt, 2015 blir nog ett bra år det också...
iwc.jpg

iwc2.jpg

iwc3.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget som föll mig i smaken. Den blåa IWCn var ju riktigt nice, men den är väl lika stor som portugisen antar jag. Tror på GMTC Coke i år, kan bli kul!
 

san

Cartier
2-Faktor
Montblancs World Timer var cool. IWC:n likaså, dock på tok för stor för min smak. Resterande klockor är så … skrikiga.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Cartier, montblanc och IWCn var riktigt schyssta. Resten not so much.

Kul med innovation men satan vad ful greubel forsey klockan var o_O
 
Tack för trevlig sammanställning. Gillade Cartiers Annual Calendar, rätt rolig lösning på den komplikationen, lite "busy dial" men ändå snygg och egen.
 
Topp