• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Premiär för podcasten Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Grymt avsnitt!
Om någon orkar får ni gärna skriva ihop en liten hänvisningspost till de olika saker som diskuteras för dem som inte orkar googla allt. :)
Exempelvis:
Hidden clasp -->
hidden clasp.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym initiativ!
Vet någon om det går att överföra allt ljud till textform? Finns det något program som stödjer detta?
Har kraftig nedsatt hörsel, och skulle gärna vilja ta del av snacket.
Kort sammanfattning i brist på text:
  • Förklaring av Baselworld vs SIHH.
  • Bästa och sämsta släppen från Baselworld diskuteras: Denke snackar lite PADI + SEIKO (SRPA21) samt nya GS med 8-dagars springdrive. Viggo dödar diskussionen och vill snacka Rolex men Denke leder samtalet till andra märkens lanseringar (Tag Heuer Monza v2, Tag Heuer t02 phantom, Oris, Tudor mm) samt varför Tag-modellerna numera ser ut som Hublot.
  • Generella trender från Baselworld 2016 (exempelvis bronsklockor och kolfiberklockor) diskuteras. Viggo får snacka Rolex (nya Daytona, DJ 41mm samt (Fl)Air King) och beskriver nyheterna i detalj. Denke hävdar att gamla Explorer 39mm inte alls har SHS utan att den nya istället har för långa visare.
  • Viggo gråter lite över att det inte släpptes någon ny PP Nautilus.
  • Beskrivningar av tourbillion och COSC samt jämförelse mellan COSC och inre standarder.
  • Historielektion om Explorer 36mm
Sammantaget riktigt bra tycker jag med härlig stämning men mycket fokus på Rolex.

Suverän-pod! gillar dynamiken mellan de två talarna, en slänger sig med breda och vilda personliga åsikter medans den andra talar mer för alla och försöker se nyheterna ur flera vinklar och perspektiv vilket gör det kul och lärande att lyssna på!

Som rookie i klockområdet vill jag lämna en idé om ytterligare ämne i Podden, antingen ett rent avsnitt som riktar sig till newbies eller ett återkommande inslag likt er historiedel om "Dagens lärdom" typ så som ni förklarade chronometer idag. Exempel på saker som kan tas upp är allt från klockans huvudbeståndsdelar, klocktyper, automat/quartz, skillnad på material i klockor, prisnivåer/vad får man, klocknomenklatur och annat utbildande.
Som inbiten nörd håller jag inte med dig. För att inte tappa den generella medlemmen på KS måste de nörda in sig och det tyckte jag de gjorde bra samtidigt som de förklarade ganska grundläggande saker. Kanonballanserat tycker jag.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grymt avsnitt!
Om någon orkar får ni gärna skriva ihop en liten hänvisningspost till de olika saker som diskuteras för dem som inte orkar googla allt. :)
Exempelvis:
Hidden clasp -->
hidden clasp.jpg
Japp! Bra om det är förgooglat med lite bilder i trådstarten. Snodd bild av Seiko Scubapro som @Denke tuggade om när han hyllade PadiSeikon:
697a7a8cbf6f678a7845f6f7.jpg
 

Phileas Fogg

Cartier
Riktigt bra första avsnitt - stort tack!!!

En sak som skulle höja kvaliteten ännu mer i komma de avsnitt är möjligheten till att löpande illustrera med bilder. Det kanske är bökigt rent produktionstekniskt, men lösningen som LA Watch Gangs podd "On Time" använder tycker jag är lysande med löpande bilder på det de pratar om.

Hoppas det även blir ingående snack om märken utanför Nymans sortiment i kommande avsnitt även om jag förstår att det inte är en Public serviceproducerad podd :)

Grymt bra start!!
image.png

image.png
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Lyssnade på lunchen och det var betydligt bättre än jag trott :)

@Denke var väldigt bra som "programledare" och det var otroligt uppfriskande att han stack ut hakan och sa vad han tyckte utan att linda in det bomull för att passa Nymans. Wiggo vet jag inget om men han verkade kunnig på sin bit.

Men en sak jag undrar är om jag är ensam om att säga Rolex-reffar i tiotal, tex 11 66 60?
Wiggo körde stenhårt på 116 660 och jag vill ju inte göra bort mig på en GTG :D
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
"This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below." Är vad som kommer upp när man klickar in sig på den alternativa länken. Någon annan som har samma problem?
 
Topp