• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Premiär för podcasten Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851

Kort sammanfattning i brist på text:
  • Förklaring av Baselworld vs SIHH.
  • Bästa och sämsta släppen från Baselworld diskuteras: Denke snackar lite PADI + SEIKO (SRPA21) samt nya GS med 8-dagars springdrive. Viggo dödar diskussionen och vill snacka Rolex men Denke leder samtalet till andra märkens lanseringar (Tag Heuer Monza v2, Tag Heuer t02 phantom, Oris, Tudor mm) samt varför Tag-modellerna numera ser ut som Hublot.
  • Generella trender från Baselworld 2016 (exempelvis bronsklockor och kolfiberklockor) diskuteras. Viggo får snacka Rolex (nya Daytona, DJ 41mm samt (Fl)Air King) och beskriver nyheterna i detalj. Denke hävdar att gamla Explorer 39mm inte alls har SHS utan att den nya istället har för långa visare.
  • Viggo gråter lite över att det inte släpptes någon ny PP Nautilus.
  • Beskrivningar av tourbillion och COSC samt jämförelse mellan COSC och inre standarder.
  • Historielektion om Explorer 36mm
Sammantaget riktigt bra tycker jag med härlig stämning men mycket fokus på Rolex.


Som inbiten nörd håller jag inte med dig. För att inte tappa den generella medlemmen på KS måste de nörda in sig och det tyckte jag de gjorde bra samtidigt som de förklarade ganska grundläggande saker. Kanonballanserat tycker jag.
Kort sammanfattning i brist på text:
  • Förklaring av Baselworld vs SIHH.
  • Bästa och sämsta släppen från Baselworld diskuteras: Denke snackar lite PADI + SEIKO (SRPA21) samt nya GS med 8-dagars springdrive. Viggo dödar diskussionen och vill snacka Rolex men Denke leder samtalet till andra märkens lanseringar (Tag Heuer Monza v2, Tag Heuer t02 phantom, Oris, Tudor mm) samt varför Tag-modellerna numera ser ut som Hublot.
  • Generella trender från Baselworld 2016 (exempelvis bronsklockor och kolfiberklockor) diskuteras. Viggo får snacka Rolex (nya Daytona, DJ 41mm samt (Fl)Air King) och beskriver nyheterna i detalj. Denke hävdar att gamla Explorer 39mm inte alls har SHS utan att den nya istället har för långa visare.
  • Viggo gråter lite över att det inte släpptes någon ny PP Nautilus.
  • Beskrivningar av tourbillion och COSC samt jämförelse mellan COSC och inre standarder.
  • Historielektion om Explorer 36mm
Sammantaget riktigt bra tycker jag med härlig stämning men mycket fokus på Rolex.


Som inbiten nörd håller jag inte med dig. För att inte tappa den generella medlemmen på KS måste de nörda in sig och det tyckte jag de gjorde bra samtidigt som de förklarade ganska grundläggande saker. Kanonballanserat tycker jag.

Helt ärligt. Jag tror inte att om ETT av kommande säg 50 avsnitt handlar om utbildande nybörjargrejer leder till att podden tappar er inbitna nördar och jag tror inte heller att dom tappar er om det finns ett återkommande 2-5min inslag i varje pod, det skulle bara skapa mer intresse för de som vill bli mer klockintresserade än va de är idag. Att lyssna och tycka mycket är grekiska gör bara att dom tappar flera av de som egentligen är potentiella kommande nördar men som gav podden en chans. Nymans är inte med bara för att det är kul heller och kan dom locka mer och nya kunden genom att inspirera tror jag dom vill det :)

Ska podden lyckas och bli långvarig kommer långt mer än er 2000(?) nördar krävas som lyssnare. Visst får de med KS resterande 8000 medlemmar som mer är hobbyintresserade/har en rolle kanske man håller lite längre. Men ska man vara realist och vill driva podden mer än ideelt så kommer de krävas mer än 10k lyssnare också och därför tror jag de är bra om de pratar mer än till de mest inbitna nördarna.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, han lät yngre än vad jag trodde. Jag har föreställt mig en man runt 60, kanske 64.
Det är nog mig du tänker på...!
För att ytterligare spä på myten...om min höga ålder så ska jag nu bekänna färg på riktigt...
Detta var den första pod jag någonsin lyssnat på..:-O
Har liksom inte fattat grejen... Men NU fattar jag!!
Bra jobbat alla inblandade!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt. Jag tror inte att om ETT av kommande säg 50 avsnitt handlar om utbildande nybörjargrejer leder till att podden tappar er inbitna nördar och jag tror inte heller att dom tappar er om det finns ett återkommande 2-5min inslag i varje pod, det skulle bara skapa mer intresse för de som vill bli mer klockintresserade än va de är idag. Att lyssna och tycka mycket är grekiska gör bara att dom tappar flera av de som egentligen är potentiella kommande nördar men som gav podden en chans. Nymans är inte med bara för att det är kul heller och kan dom locka mer och nya kunden genom att inspirera tror jag dom vill det :)

Ska podden lyckas och bli långvarig kommer långt mer än er 2000(?) nördar krävas som lyssnare. Visst får de med KS resterande 8000 medlemmar som mer är hobbyintresserade/har en rolle kanske man håller lite längre. Men ska man vara realist och vill driva podden mer än ideelt så kommer de krävas mer än 10k lyssnare också och därför tror jag de är bra om de pratar mer än till de mest inbitna nördarna.
Jag förstår såklart vitsen med att nå en bred publik vilket jag tror de lyckades väl med rent pedagogiskt i detta avsnitt.

Ska jag tolka det som att du tyckte det var för avancerat språk i podden? I så fall håller jag inte med dig. En KS-podd måste även kunna nå de lyssnare som KS består av.
 

olof.s

Breitling
2-Faktor
KlocksnackCover.png


Nu är vi live med Avsnitt 1 !

I första avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratas det om årets klocknyheter och trender.
Medverkande är Viggo från Nymans Ur 1851 och Denke från Klocksnack. Podcasten hittar du här om du kör Apple/iTunes. Du kan också lyssna på podcasten här.

Kom ihåg att prenumerera! :)

Produktionsbolag: Lejon Media
Superbt initiativ! En mycket bra start, jag ser fram emot många fler episoder!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Grattis till sjösättningen, riktigt roligt och förhoppningsvis leder detta till att ännu fler fastnar i det förrädiska men ack så ljuvliga klockträsket.
Här kommer några reflektioner:

- Bra dynamik mellan Denke och Viggo och bra höjd på samtalet

- Jag hoppas att andra märken än de som säljs av Nymans kommer att diskuteras, och att det i sådana fall bjuds in lämpliga sakkunniga. Det skulle vara synd om oberoendet får sig en törn, även om Denkes sågning av Air-King var befriande, (trots att det är en supercool klocka ;))

- För min del får det gärna vara fler stående inslag liknande "Klassikern" a´la samtalet om Explorern. Varför inte som @imthinking2 är inne på en 2-minutersstänkare med baskunskap varje avsnitt. Då får nybörjarna sitt samtidigt som man i resterande podd kan ha en mer avancerad nivå. Det skulle också vara kul om man kunde skicka in frågor till programpunkten "Veckans fråga"

- Denkes frasering och röst påminner en smula om Peder Lamm :)

- Hellre regelbundna releaser med lite längre mellanrum än att det kommer slumpmässigt

Men en i stort strålande premiär och jag ser verkligen fram mot kommande avsnitt. Tack för ett forum i ständig rörelse.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tack för en jättebra pod! Jag lyssnar på poddar varje dag och har saknat en specifik om klockor.

Hiss för att ni la snacket på en elementär nivå så att man som rookie kunde hänga med.

Diss för musikvalet. Det är givetvis extremt subjektivt men personligen har jag svårt att koppla av till basgångarna. De kändes för långa och för aviga mot det sköna snacket.

Att ha mellanstick som Spanarna är kanske att ta i men ett bra exempel på en enligt mig lyckad paketering av snack är Stiljournalen.

Ser fram mot fler avsnitt!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kul, intressant, lärande, väldigt bra ljud, bra mix av ämnen. Jag tyckte också att samtalen flöt på friskt. Jag kan tänka mig att ni märker småmissar mer än vi som lyssnar. Jag vet att vissa som gör poddar jobbar mer ett minutiöst manus och andra pratar mer fritt. Jag tycker det blir mer levande när samtalet flyter mer fritt och att allt inte är perfekt, precis som det blev nu. Ni får många bra tips i tråden så det här blir kul. Lär oss allt ni kan och låt inte sponsorns utbud styra för mycket så tror jag intresset bibehålls längre.
 

Phileas Fogg

Cartier
Jag förstår såklart vitsen med att nå en bred publik vilket jag tror de lyckades väl med rent pedagogiskt i detta avsnitt.

Ska jag tolka det som att du tyckte det var för avancerat språk i podden? I så fall håller jag inte med dig. En KS-podd måste även kunna nå de lyssnare som KS består av.

Tycker podden höll perfekt nivå med terminologi som förklarades löpande för den mkndre insatte lyssnaren. Det, i mitt tycke, smått unika med KS är bredden i kunskapsnivå och acceptansen av just det. Det ges möjlighet till rejält "nörderi" utan att forumet känns elitistiskt vilket jag tycker återspeglas på ett bra sätt i podden.

Som jag nämnt i en tidigare post var det enda jag saknade löpande illustrationer likt de i "On Time" podden.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tack för en jättebra pod! Jag lyssnar på poddar varje dag och har saknat en specifik om klockor.

Hiss för att ni la snacket på en elementär nivå så att man som rookie kunde hänga med.

Diss för musikvalet. Det är givetvis extremt subjektivt men personligen har jag svårt att koppla av till basgångarna. De kändes för långa och för aviga mot det sköna snacket.

Att ha mellanstick som Spanarna är kanske att ta i men ett bra exempel på en enligt mig lyckad paketering av snack är Stiljournalen.

Ser fram mot fler avsnitt!
Tycker Dub-slingorna var ett eminent val. Tack!
 
Topp