Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Premium med originallänk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kotten, 4 juli 2015.

1. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    image.jpg image.jpg Första dagen på semestern har tankarna börjat gå runt då jag nyligen köpte en 16800 från 1983 med en 93150-länk med clasp code H dvs. enligt listor skall denna även vara från 1983!

Jag tycker man oftast ser nyare länkar på vintage klockor och funderar då hur mycket premium det är med att ha en klocka med länken som den såldes med? länkar slits ju en del och jag förstår att de byts ut men vill tro att just länken inte ger samma premium som tex. Tavla och visare osv?

Ryttaren, Denke och Boris Balkan gillar detta.
  2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Klart att det är mysigast med rätt länk! :)

Har generellt svårt för 'fel' delar på vintage. Exempelvis tycker jag att det är snyggt med pepsiinsert på Rolex GMT men jag skulle aldrig montera det på min 16760 eftersom det inte var så de kom från Rolex... Dessutom ger det mig ju en bra anledning att skaffa en 1675/16750... :)

jabla, Spencer, Apansson och 2 andra gillar detta.
  3. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Klart att originallänk ger lite premium men inte fullt lika mycket som tavla och visare (som du ju påpekar). Förmodligen just därför att länken är en slitdel, nästan jämförbar med någon urverksdel som byts vid service.
    i övrigt håller jag med @Denke .
    Snygg 16800, förresten. Jag tror att tidiga safirrollar är det nya svarta :)

Gummo, Kotten, Fujoor och 1 annan gillar detta.
  4. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Alla transitionmodeller är på g! På allvar. Det ÄR bra med semivintage.

Gummo, Kotten och Mr Chance gillar detta.
  5. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Med störst sannolikhet kom länken med klockan från början på ditt ur men det kan också vara att ägarna före dig köpt länken i efterhand och just letat efter en länk med märkningen H.

6. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Absolut troligt men efter att ha själv letat rätt årtal tidigare vet jag vilken djungel det är! Dels att hitta en utan för mycket stretch och dels rätt årtal!

Ninen79 gillar detta.
  7. Kotten
    Trådstartare

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tackar! Ja 16800 har fått oförtjänat dålig uppmärksammahet! Matt tavla kombinerat med safirglas är ju grymt!

8. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Snygg! och bra val, transition med matt tavla!

Kotten gillar detta.
  9. acce1999

acce1999 Friends of KS

När det gäller Rolex och länkar, så är det i huvudsak bara låset som har en kod som hänvisar till datum, så länkdelarna behöver inte vara från samma tidpunkt.

Sedan finns det förstås andra tidsspecifika markörer, som bygeln på låset. Den är tidsenlig, så länken kan nog betraktas som ursprunglig.

Min uppfattning är att det inte går att påvisa "originalitet" av länk, så ev premium snarare med avseende på skick och tidsenlighet.

Mvh A

jabla, Kotten och Ninen79 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield