• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Presentation (minirecension) Certina DS Podium BigSize Precidrive

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vad kan vara bättre en regnig dag som denna än att recensera en trevlig bekantskap?

Fabrikat: Certina
Modell: DS Podium Chronograph 1/100s
Referens: C001.647.16.037.00
Urverk: ETA 251.264AA- Quartz Precidrive
Gångavvikelse: +/- 10s/år
Diameter exkl krona: 44 mm
Tjocklek: 13,5 mm
Lug to lug: 50 mm
Mellan bandhorn: 22 mm
Vikt: 106g
Vattentäthet: 200m
Glas: Safirglas
Krona: Skruvad
Boettmaterial: Rostfritt stål 316L
Armband: Kommer på läder, länk finns att tillgå

Vår relation tog fart under senvåren 2015 inför min födelsedag. Som vanlig förväntas man ha upprättat en meterlång lista över saker man önskar sig för nära och kära att borra ner sig i och inhandla något överraskande den stora dagen till ära. Som säkert är bekant så blir det här en allt mer jobbig företeelse ju äldre man blir då man mer sannolikt kan införskaffa det som saknas och den kära listan slutligen lyser med sin frånvaro. Nåja, åtminstone den lista som förväntas kunna betas av med hjälp från nära och kära.

Klockintresset hade växt till sig med åren, hammaren hade bytts ut mot en laptop, vad kunde vara mer lämpligt än att även byta ut G-Shocken mot något mer sofistikerat? Uppdraget att inhandla denna gåva föll av någon ogrundlig anledning på mig, vilket natuligtvis var angenämt. Efter en tids letande och beslutsångest föll ordern slutligen på en DS Podium Precidrive.
Vid tidpunkten var jag novis på området och en klocka för ca 6000 kr var ganska mycket i relation till tidigare inköp, en världsbild som dock blivit aningen rubbad de sista åren då intresset utvecklats. Jag bestämde mig att handla från AD eftersom det kändes viktigt med klockans äkthet samt att det fanns en bra organisation bakom. Prisbilden på klockor är som bekant ganska spretig när det kommer till AD jämte gråhandel samt i vilken del av världen inköpet sker. För mig innebar avväganden mellan, pris, leveranstid och trygghet en affär med Klockia som är AD för Certina, vilket fungerade bra för mig.

Att köpa en lyxklockor införlivar givetvis en viss känsla, men att köpa klocka inom en för många tillgänglig prisnivå utan att för den delen tumma på kvalité behöver inte betyda en sämre upplevelse. Förutom tilltalande design erbjuder Certina ett högt värde med spännande historia och god kvalité som grädde på moset.

Här är klockan fullset plus ett honungsbrunt "James" från Hirsch.
Fil 2017-06-04 16 48 25.jpeg


Originalbandet är en svart läderrem med alligatorprägling och svart sömnad, gissningsvis kalvskinn eller liknande. Spännet är av viktyp.
Fil 2017-06-04 17 14 50.jpeg


Certina har valt lite olika lösningar för hur den karaktäristiska sköldpaddan framställs på baklocket. Här är utförandet fräst men på många andra modeller är det etsat.
2017-06-03 23.03.41.jpg


Här ser vi DS Podium jämte DS Action Automat med sitt etsade baklock. DS Action Precidrive har dock ett fräst gravyr på baklocket likt det på DS Podium.
20160616_230956.jpg


"DS" återfinns även på kronan och står för Double Security, vilket innebär en extra tålig konstruktion. Läs mer http://www.certina.com/sv/ds-concept
Tjockleken på klockan är 13,5 mm vilket tillsammans med en diameter på 44 mm utgör en redig pjäs. Klockan mäter inte bara stort utan upplevs även ganska stor på armen och kräver gissningsvis lite omkrets på handleden för att vara bekväm. Själv ligger jag runt 17 cm och tycker nog personligen att 16,5 cm bör vara ett minimum. Som exempel så upplevs Seiko sumo betydligt smidigare, detta till trots ungefär samma storlek på pappret.
2017-06-03 23.05.25.jpg


Skoprovning Adidas Stan Smith, DS Podium på Hirsch James fick haka på.
Fil 2017-06-04 16 50 56.jpeg


På svart "sportband" gör den sig bäst. Här på Hirsch James med gummerad baksida.
2017-06-03 23.06.22.jpg


2017-06-03 23.10.29.jpg


Fil 2017-06-04 16 59 41.jpeg


Luminerade index och visare samt kronografkomlikation för tidtagning ner till 1/100-dels sekund.
2017-06-03 23.09.37.jpg


Super- LumiNova ger klockan ett blåaktigt sken om natten.
Fil 2017-06-04 18 42 35.jpeg


Jag tycker generellt att Certina har fantastisk byggkvalité på sina klockor och dessutom till ett väldigt överkomligt pris.
Denna är inget undantag och har skänkt mig oerhört mycket glädje under dessa två år som inneboende i min klockbox.
Personligen är jag inte förtjust i färger och hade därför gärna sett att även kronografens start/stopp knapp var svart i ställe för röd. Även visarna hade kunna vara polerade. Får se om det blir en mod i framtiden. Tycker även att storleken kunnat få krypa ner till 42-43 mm för att bli mer användbar. I förhållande till DS Action Automatic som mäter 43 mm så känns denna förvånansvärt stor. På tal om DS Action, till hösten kommer en uppdaterad version av modellen där det talas om nytt lås, uppdaterad länk, vattentäthet till 300 m samt ETA-Kaliber C07.111 med en power reserve om 80 tim. Ska bli riktigt kul att se vad den nya generationen har att erbjuda. Hoppas på en minst lika gedigen klocka som nuvarande dito och med en ännu högre prisvärdhet i sann Certinaanda.

Tack för mig!
 
Senast ändrad:
Topp